مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرس تی‌وی در این برنامه وارد دنیای گزارش‌نشده زنان فلسطینی در دوره خشونت و اشغال شده است تا نشان دهد نمی‌توان نقش محوری زنان را در مساله فلسطین نادیده گرفت.

فلسطین

فعال حقوق بشر فلسطینی خانم شیرین عیساوی به مدت یک سال در زندان اسرائیلی‌ها بود تا این‌که به قرار وثیقه آزاد شد. او تحت بازداشت خانگی به سر می‌برد تا اینکه حکم او صادر شود. خانم عیساوی از مشکلات داخل زندان صحبت می‌کند و می‌گویند دائما تحت آزاد و اذیت اسرائیلی‌ها بوده است. او از امکانات اولیه مانند آب برای استحمام نیز برخوردار نبوده است. او می‌گوید تحت شکنجه روانی بوده تا از او اعتراف بگیرند و او را به جنبش‌های افراطی ارتباط دهند. او یک برادر شهید دارد و 5 تن از برادرانش هم زندان اسرائیلی‌ها را تجربه کرده‌اند. خانم عیساوی از این‌که دیگر نمی‌تواند فعالیت‌های حقوق بشری‌اش را ادامه دهد ناراحت است. سازمان‌های حقوق بشری نیز در گزارش‌هایشان بدرفتاری با زندانیان فلسطینی را تایید کرده‌اند.

در ادامه برگردان مصاحبه پرس تی‌وی با ابراهیم حسینی خبرنگار شبکه پرس تی‌وی، و ماریا هولت نویسنده و استاد دانشگاه، و لونا آرکات وکیل کلینیک حقوق بشر القدس، را می‌خوانید:

پرس تی‎وی: ابراهیم حسینی قرار بود که ما کمی زودتر با هم صحبت کنیم. چرا دیر به برنامه رسیدی؟

ابراهیم حسینی، خبرنگار شبکه پرس تی‌وی: این یک داستان تکراری در زندگی فلسطینی‌ها است. محدودیت‌های رفت و آمد که از سوی اسرائیلی‌ها وضع شده، غیر قابل تحمل است. فلسطینی‌ها برای تردد همیشه باید با ایست‌های بازرسی مواجه شوند و این مساله باعث تاخیر می‌شود.

پرس تی‌وی: متاسفم که این حرف‌ها را می‌شنوم. امیدوارم حرف‌های شما باعث اطلاع‌رسانی به دیگران شود. شما با آن خانم فعال حقوق بشر مصاحبه کردید. آیا داستان ایشان در بین زنان فلسطینی رایج است؟

ابراهیم: متاسفانه این داستان‌ها بسیار رایج هستند. اما ما راجع به آن‌ها زیاد نمی‌شنویم. داستان شیرین یک داستان واقعا تلخ است. او می‌گفت که دلیل بازداشتش توسط اسرائیلی‌ها این بود که به عنوان یک فعال حقوق بشر تلاش می‌کند. او به عنوان یک فعال حقوق بشر فلسطینی‌ها را در داخل زندان‌های اسرائیلی‌ها ملاقات می‌کرد و به حرف‌های آن‌ها گوش می‌داد و در نهایت حرف‌های آن‌ها را به دنیا منتقل می‌کرد. ظاهرا سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل از کارهای او خوششان نمی‌آمد. او می‌گفت اسرائیلی‌ها به او گفته‌اند که نباید با زندانی‌ها ملاقات و با رسانه‌ها مصاحبه کند. بنابراین او می‌گوید که یکی از دلایل بازداشت ‌شدنش، کارهایش به عنوان یک فعال حقوق بشر است. یک پرونده مخفی علیه او وجود دارد. این پرونده مخفی در دست پلیس اسرائیل است ولی جزئیات آن به شیرین افشا نشده است. او دقیقا نمی‌داند که به چه چیزی متهم است. به او فقط گفته‌اند که برای اسرائیل یک خطر محسوب می‌شود. تاریخ دادگاه بعدی او 12 سپتامبر است. دورانی که او در بازداشت خانگی به سر می‌برد به عنوان دوران زندان محسوب نخواهد شد و به هر مدت زندان که محکوم شود باید ادامه آن را در زندان اسرائیل سپری کند.

پرس تی‌وی: مهمان بعدی برنامه از تاثیر اشغال فلسطین بر روی زنان می‌گوید. اشغال فلسطین توسط اسرائیلی‌ها زنان را هم در داخل فلسطینی و هم خارج از آن تحت تاثیر قرار داده است، برای مثال در مناطقی مانند لبنان. مهمان برنامه ما مدتی در هر دو منطقه صرف تحقیقات کرده است. او به طور خاص به تاثیر خشونت روی زنان آواره پرداخته است.

ماریا هولت، نویسنده و استاد دانشگاه: من در سرتاسر کرانه باختری و غزه مسافرت کرده‌ام و همه راجع به این مسائل صحبت می‌کنند. مشکل فقط درباره زنان مدافع حقوق بشر نیست. حتی زنانی‌که خانه‌دار هستند نیز به خاطر اشغال در سختی به سر می‌برند. به خاطر این موانع و ایست‌های بازرسی که برپا شده است، حرکت برای آن‌ها هم بسیار دشوار است. اگر بخواهید در کرانه باختری حرکت کنید، به ساعت‌ها وقت احتیاج دارید.

پرس تی‌وی: یکی از مسائلی که به آن توجه زیادی نشده، تاثیر این جریانات روی خانواده‌ها است. گاهی اوقات مردان خانه در زندان یا در تبعید به سر می‌برند و زنان سرپرستی خانواده را به عهده گرفته‌اند. در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ شما در لبنان در این رابطه تحقیقات زیادی انجام داده‌اید.

ماریا: من در رابطه با اردوگاه فلسطینی‌ها در لبنان در حال انجام تحقیقاتی هستم. بنابراین من با زنان راجع به تجربه‌هایشان صحبت می‌کنم. بسیاری از آن‌ها در سختی به سر می‌برند. آن‌ها حتی مطمئن نیستند که آیا به سرزمین مادری‌شان بازخواهند گشت یا خیر. برخی می‌گویند که اگر حتی ما به این سرزمین برنگردیم، بچه‌های ما باز خواهند گشت و حتی اگر آن‌ها هم موفق به این کار نشوند، ما این داستان را برای نسل‌های بعد بازگو خواهیم کرد. این وضعیت به شکل اسفباری ناراحت‌کننده است.

پرس تی‌وی: چه چیزی می‌تواند این وضعیت را درست کند. اشغال تاریخچه طولانی دارد و این زخم‌ها به مدت چند دهه است که باقی مانده است.

ماریا: البته. الان 4 نسل است که مردم این وضعیت را تجربه می‌کنند. وقتی با مردم صحبت می‌کنیم آن‌ها به شما می‌گویند که می‌خواهند به سرزمین خودشان بازگردند. آن‌ها می‌گویند می‌خواهند به روستاهای خودشان در شمال فلسطین بروند. آن‌ها می‌خواهند به سرزمین خودشان بازگردند، نه کشور فلسطین که قرار است در آینده تشکیل شود. در لبنان حدود 400 هزار آواره ثبت شده است.

پرس تی‌وی: البته اسرائیلی‌ها با نظر شما موافق نیستند.

ماریا: البته که موافق نیستند. آن‌ها با بازگشت فلسطینی‌ها به هر شکلی مخالف و در برابر آن سرسخت هستند.

پرس تی‌وی: وکلا و سازمان‌های حقوق بشر فلسطین سعی دارند با افرادی‌که در این اشغال تحت تاثیر هستند، کمک کنند. لونا آرکات هم یک وکیل در کلینیک حقوق بشر القدس است. او در زمینه مشاوره به زنان و کمک حقوقی به آن‌ها سابقه زیادی دارد. آیا ممکن است در رابطه با کارهای سازمان خودتان توضیح دهید؟

لونا آرکات، وکیل کلینیک حقوق بشر القدس: در واقع ما در داخل قلمروهای فلسطینی از حقوق بشر دفاع می‌کنیم. ما با یک سازمان دیگر همکاری می‌کنیم تا از مردم فلسطین حمایت کنیم و به طور ویژه به مسائل زنان در داخل بیت‌المقدس می‌پردازیم. ما سعی می‌کنیم موارد نقض حقوق بشر را گزارش کنیم. ما سعی می‌کنیم درباره ایست‌های بازرسی که روی زندگی عادی فلسطینی‌ها - به ویژه زنان و بچه‌ها - تاثیر گذاشته است، گزارش کنیم. ما این پروژه را با دانشگاه هاروارد انجام می‌دهیم و سعی داریم گزارشاتی را از داخل مدارس و دبیرستان‌های فلسطین تهیه کنیم. مردم باید از حقوق خودشان مطلع باشند و آن را مطالبه کنند.

کد خبر 143374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز