جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه به یادداشت اعتراض دولت بغداد که از عملیات برون مرزی ارتش ترکیه به شمال عراق، گلایه کرده است، واکنش تندی نشان داد و گفت:

Ahmet Davutoglu

اگر عراق کوه قندیل را از عناصر تروریستی پ.ک.ک پاکسازی نکند، ترکیه این کار را خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، دولت بغداد در پی حملات نیروی هوایی و آتش توپخانه نیروی زمینی ارتش ترکیه علیه پایگاه‌های گروهک تروریستی .ک.ک.ک در کوه قندیل و مناطقی دیگری از شمال عراق، در یادداشت اعتراضی به دولت آنکارا، نسبت به نقض حق حاکمیت عراق توسط ارتش ترکیه اعتراض کرد.

ارتش ترکیه از هفته گذشته و در پی تشدید حملات پ.ک.ک علیه نظامیان این کشور در مناطق کردنشین شرق و جنوب‌شرق ترکیه و افزایش تلفات نظامیان این کشور، با ادعای اینکه تروریست ها از پایگاههای خود در شمال عراق وارد خاک ترکیه می شوند، دست به عملیات برون مرزی زد.

بنا به اطلاعیه ستاد فرماندهی ارتش ترکیه تاکنون دست کم یک صد تن از اعضای پ.ک.ک در این عملیات‌ها کشته و بیش از 80 تن نیز زخمی شده اند.

ترکیه مدعی است، در عملیات انجام گرفته از سوی ارتش، نهایت دقت لازم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به ساکنان این مناطق صورت گرفته و هدف از این حملات نیز نابود کردن پ.ک.ک بوده است.

داود اوغلو در گفت و گو با شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه تصریح کرد: اگر تروریست ها از فراسوی مرز ترکیه وارد خاک ترکیه شده و دست به عملیات تروریستی می زنند، این حق مسلم ترکیه است که سرچشمه این فعالیتهای تروریستی را بخشکاند.

وی گفت: ترکیه در عملیات برون مرزی علیه شمال عراق، با هیچ واکنش بین المللی روبه رو نشده است و مدیریت کرد شمال عراق نیز باید برای ریشه کن کردن فعالیتهای تروریستی علیه ترکیه در منطقه اقدام کند.

داوداوغلو با تاکید براین که مداخله نظامی ترکیه علیه پایگاههای تروریستها در شمال عراق، حق دفاع از خود می باشد، افزود: اقدام ترکیه نقض حق حاکمیت عراق نیست و ترکیه نمی تواند بیش از این در قبال این حملات تروریستی سکوت اختیار کند.

کد خبر 144046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز