مجید جلالی از آن دسته مربیانی است که گاه از فوتبال پاک صحبت می‌کند، گاه از فعالیت واسطه‌های غیرقانونی در فوتبال ایران شکایت دارد و گاه از اتفاق‌هایی می‌گوید که برای خیلی‌ها عجیب است.

مجید جلالی

سرمربی فولاد آخرین بار در برنامه‌نود نسبت به این معضل واکنش نشان داد و از یک تماس تلفنی عجیب پرده برداشت. او گفت که3-2فصل پیش با او تماس گرفته‌اند و کسی که پشت خط بوده، چنین گفته است: این بازی را بده و بازی بعد را بگیر. جلالی به تیمی که در آن حضور داشته و مسابقه مدنظر اشاره‌ای نکرد؛ همانطور که در گفت‌وگو با همشهری نمی‌خواهد به‌طور شفاف درباره معضل واسطه‌های غیرقانونی در فوتبال ایران صحبت کند. در عین حال او همچنان بر مواضع قبلی‌اش پافشاری می‌کند و بر این باور است که برخی دلالان در تغییر نتیجه بازی هم مؤثر هستند. جلالی مربی موفقی در فوتبال ایران به حساب می‌آید که در مدت مربیگری‌اش در سطح اول فوتبال ایران یک بار پاس تهران را قهرمان لیگ برتر کرده و یک بار صباباتری تهران را قهرمان جام حذفی. او کسی است که از پرسپولیس و استقلال پیشنهاد مربیگری داشته و خیلی از چیزهایی را دیده است که امروز به ناچار غیرمستقیم به آنها اشاره می‌کند. مجید جلالی در شرایطی که سعی می‌کند اشاره مستقیم به فعالیت غیرقانونی دلال‌ها در فوتبال نکند، از آنها صحبت می‌کند و پیشنهاد و راهکار می‌دهد.

  • آقای جلالی قرار نیست درباره دلالی در فوتبال ایران به همان صحبت‌های قبلی‌تان بپردازیم اما شما از یک تماس تلفنی گفتید که می‌تواند به فعالیت غیرقانونی دلال‌ها مرتبط نباشد و مربوط به شرط‌‌بندی باشد؟


از شرط‌بندی‌ها خبر ندارم ولی مطمئن هستم که ارتباطی به شرط‌بندی نداشت. در این تماس تلفنی که من از آن صحبت کردم، مطمئن هستم که طرف مقابلم دلال بود. در واقع آنها گروهی هستند که در بحث‌های مختلف فوتبال حضور دارند و مانند یک شبکه عمل می‌کنند.

  • یعنی می‌شود از آنها به‌عنوان مافیایی یاد کرد که به شکل سازماندهی شده فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دهند؟

نمی‌توانم این موضوع را تأیید کنم چون از مافیایی بودن آن بی‌خبر هستم اما موضوعی که مرسوم شده است، حضور واسطه‌های غیرقانونی در فصل نقل و انتقالات است. آنها هنوز هم هستند و قصدشان این است که مربی و بازیکنان مدنظر خودشان را به تیم‌ها تحمیل کنند. آنها از این راه کسب درآمد می‌کنند ولی معمولا بازیکنانی دارند که به لحاظ کیفیت در حد و اندازه‌های لیگ‌برتر نیستند.

  • تا حالا شده بازیکنی از طریق واسطه‌ها در تمرین تیمتان حضور پیداکند و به‌دلیل اینکه کیفیت خوبی دارد با او قرارداد ببندید؟

امکان ندارد. هیچ‌وقت نشده که از این بازیکنان در تمرینات تیم من شرکت کنند. چون من بازیکنانی که می‌خواهم را خودم انتخاب می‌کنم. بعد باشگاه بازیکنان مدنظر کادرفنی را جذب می‌کند. با این‌حال، برخی مربیان برای حضور چنین بازیکنانی در تیمشان تحت فشار هستند و متأسفانه گاهی از بازیکنانی که دلال‌ها وارد تیم‌ها می‌کنند، استفاده می‌شود.

  • این واسطه‌ها به کجا وصل هستند و چگونه می‌توانند با مربیان و بازیکنان ارتباط برقرار کنند؟

این افراد از کانال‌های مختلفی وارد فوتبال می‌شوند و نمی‌شود گفت که همه به یک شکل در این زمینه فعالیت می‌کنند.

  • با پاس تهران قهرمان لیگ‌برتر شدید، در آن زمان برخوردی با دلال‌ها داشتید؟

در آن دوران هم از این خبرها بود ولی من در سالی که با پاس قهرمان شدم، مشکلی از این بابت نداشتم.

  • بعد از آن با صباباتری مقابل ابومسلم پیروز شدید و یک قهرمانی جام حذفی برای این تیم آوردید؛ آیا آن موقع واسطه‌های غیرقانونی پیشنهادی به شما ندادند؟

در صباباتری با مشکلاتی روبه‌رو بودیم، ولی من نمی‌توانم به‌طور شفاف درباره دلال‌ها صحبت کنم. معمولا پیشنهادهایی به مربیان و بازیکنان می‌شود. مثلا به بازیکن گلزن پیشنهاد می‌شود که در یک مسابقه گل نزند و از این کارها.

  • علی‌پروین یک بار شما را برای مربیگری پرسپولیس در نظر گرفته بود. حتی گفته شد که شما و پرسپولیس به توافق کامل رسیدید، ولی مجید جلالی هیچ‌وقت سرمربی این تیم نشد. به‌نظر می‌رسید برخی واسطه‌ها نقش زیادی در این ماجرا داشتند؟

ببینید، مذاکره من و پرسپولیس نهایی و حضورم در این تیم قطعی شده بود. الان نمی‌خواهم درباره این موضوع شفاف صحبت کنم. ولی چطور می‌شود که من شب سرمربی پرسپولیس می‌شوم و صبح خبر می‌دهند که سرمربی پرسپولیس نیستی؟

یعنی یکسری اتفاقاتی می‌افتد که دست خودت نیست. حالا نمی‌خواهم داستان خودم در مورد پرسپولیس را بازگو کنم و اگر کسی مایل است می‌تواند پیگیری کند و مطمئنا متوجه خیلی از مسائل می‌شود.

  • یک‌بار هم از استقلال پیشنهاد مربیگری داشتید، آیا بازهم واسطه‌ها اجازه حضورتان در این تیم را ندادند؟

نه، در استقلال مذاکره‌هایمان به جایی نرسید و مشکلی از این بابت وجود نداشت.

  • با اینکه کارنامه مربیگری‌تان قابل‌قبول است اما هیچ‌وقت در تیم‌های بزرگی مثل استقلال و پرسپولیس مربیگری نکرده‌اید. فکر می‌کنید دلیلش چیست؟

بعد از تجربه‌هایی که داشتم، همیشه سعی کردم جابه‌جا شدنم دست خودم باشد. یعنی طوری رفتار کنم که بتوانم خودم انتخاب کنم البته دوست دارم که در تیم‌هایی مربیگری کنم که کمتر بخواهم به تیم دیگری نقل مکان کنم. با این کار مقام و منزلت خود را حفظ می‌کنم.

  • فکر می‌کنید چرا در فوتبال دلال‌ها فعالیت زیادی دارند؛ آیا همه این مشکلات به گردش مالی در فوتبال برمی‌گردد؟

همانطور که قبلا گفتم در دنیا ایجنت‌های تأیید شده فیفا وجود دارد که فعالیت‌شان قانونی است. در واقع شغل محسوب می‌شود و پذیرفته شده است. اما در اینجا فوتبال‌ فقر قانون وجود دارد.

هر جا هم که قوانین کافی وجود نداشته باشد و گردش مالی هم زیاد باشد، احتمال به فساد کشیدن آن هم افزایش می‌یابد. برای همین در درجه اول فوتبال ما باید قوانین قوی را طراحی کند. مثلا بهتر است سازمان لیگ به همراه چند حقوقدان دور یک میز بنشینند و تعریف کنند که اصلا واسطه‌ها، کارشان چیست. بعد می‌توانند این طرح را به مجلس ارائه دهند.

  • به‌نظر شما با این راهکار می‌توان جلوی تمام این واسطه‌ها را گرفت؟

اگر میزان آگاهی‌ بالا برود و قانونی باشد که نتوان به راحتی از آن سوءاستفاده کرد، می‌توان موفق بود. حالا این پدیده واسطه‌گری صرفا در ورزش فوتبال وجود ندارد و در اقتصاد، سیاست و... دیده می‌شود.

  • در این راه فدراسیون فوتبال چقدر می‌تواند نقش داشته باشد؟

به‌نظر من، فدراسیون فوتبال برایش خیلی سخت است که با این دلال‌ها مقابله کند. آنها با شبکه‌ای روبه‌رو هستند که نمی‌توانند به تنهایی با آن مقابله کنند. فدراسیون فوتبال و شخص علی کفاشیان برای جلوگیری از فعالیت این واسطه‌ها جز اینکه از مراجع بالاتر کمک بگیرد، کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. در هر حال، این واسطه‌ها به سادگی از فوتبال کنار نخواهند رفت و امیدوارم راهکاری برای جلوگیری از فعالیت‌های آنها در نظر گرفته شود.

کد خبر 147492

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز