احد علوی: اسپایدرکم زیر نظر ماست و آن‌ها تصویر را می‌دهند به کارگردان و او تصاویر را سوئیچ می‌کند. البته برای پیشرفت در کارمان کمبودهای زیادی داریم. ما هنوز تصاویر آنالوگ که کیفیت مناسبی ندارد.

مهدی هاشمی

قرار است بازی‌های لیگ برتر مجددا در برنامه فوتبال برتر پخش شود؛ این برنامه که با استقبال افکار عمومی مواجه شده بود در فصل جدید روی آنتن نرفت تا پیش از داربی، اما این‌گونه که تهیه‌کننده آن می‌گوید قرار است برنامه فوتبال برتر با سرو‌شکل تازه‌ای روی آنتن برود.

دکور متفاوت در کنار کارشناسان و حتی کارگردانان تلویزیونی از تغییرات این برنامه به شمار می‌رود. مهدی هاشمی، تهیه‌کننده این برنامه قصد دارد راندمان برنامه‌های فوتبال برتر را نزد بینندگان تلویزیون بالا ببرد و حتی از این‌که مربیان خارجی مشهور شاغل در ایران را برای تحلیل بازی‌های لیگ به ایران بکشاند ابایی ندارد‌. او نقدهایی که به فوتبال برتر می‌شود را قبول دارد.

  • ظاهرا قصد ندارید این برنامه را همانند فصل پیش روی آنتن ببرید؟

این‌گونه که می‌گویید نیست. کارمان بعد از ماه رمضان شروع شده و از داربی استارت کار را زده‌ایم. چون ساعات شبکه در رمضان پر بود و زمان مناسب برای آغاز فوتبال برتر نداشتیم گذاشتیم تا بعد از داربی.

  • یعنی فوتبال برتر را با همان سبک و سیاق فصل پیش ادامه می‌دهد؟

قصد داریم ترکیب جدید و متفاوتی را برای انعکاس رقابت‌های فصل جدید فوتبال برتر داشته باشیم. دو یا سه کارگردان تلویزیون که تجربه مناسب و خوبی دارند را به کار اضافه می‌کنیم.

همچنین قرار است از استان‌های اصفهان و کرمان دو‌کارگردان با تجربه‌ را برای کارگردانی بازی‌ها به تهران بیاوریم. برای آنالیز بازی‌ها نیز از نرم‌افزار جدیدی بهره خواهیم برد. در کنار این موارد دکور جدیدی برای برنامه در‌نظر داریم که در داربی متاسفانه این دکور به صورت کامل آماده نبود. البته اگر شرایط مهیا و استعلامات لازم داده شود می‌خواهیم از کارشناشان فنی جدید در برنامه فوتبال برتر استفاده کنیم.

  • به نظر می‌رسد این کار باید زودتر انجام می‌شد؟

حقیقت این است که ظرفیت فنی کسانی که ‌می‌خواهیم بیاوریم در فوتبال ایران پایین است و از شما و همکاران‌تان که دائما می‌گویید کارشناس تکراری نیاورید می‌خواهم ‌10نفر که تجربه کافی، فن بیان داشته و این‌که مردم آن‌ها را قبول داشته باشند معرفی کنند که به پارامترهای مورد‌نظر ما نزدیک باشند.

  • چرا مثل شبکه‌های ورزشی اروپا از کارشناسان خارجی استفاده نمی‌کنید‌؛ مربیانی که در خاورمیانه کار می‌کنند و شناخت کافی از فوتبال ما دارند؟

در برنامه‌های ما نیست که از خارج کارشناس دعوت کنیم، اما به‌شخصه دوست دارم مربیانی چون دنیزلی را به برنامه‌مان دعوت کنیم.

  • چرا این کار را نمی‌کنید، ‌مشکل بودجه دارید؟

اتفاقا از نظر بودجه مشکلی نداریم، اما چه کسی را بیاوریم که از فوتبال لیگ برتر شناخت داشته باشد. البته در فکرش هستیم از افراد مطرح استفاده کنیم، اما کنداکتور برنامه‌های شبکه اجازه نمی‌دهد. شما فکر کن مثلا دنیزلی را دعوت کنیم؛ نیم‌ساعت قبل از برنامه آگهی پخش می‌شود، در خلال برنامه آگهی و قبل و بعد از بازی هم آگهی داریم.

به نظر شما این همه هزینه کنیم و یک فرد مطرح را بیاوریم و تنها بتواند 10دقیقه صحبت کند، ‌زشت نیست‌؟‍! متاسفانه حجم بالای آگهی‌ها اجازه نمی‌دهد مخاطب زیادی را جذب کنیم.

  • از عملکرد کارگردانان تلویزیونی راضی هستید؟

نه به آن شکلی که فکرش را می‌کردیم. متاسفانه کارگردانی بازی‌ها مثل سایر بخش‌های دیگر پیشرفت نداشته است. قرار است از هفته دیگر چند کارگردان جدید از شهرستان‌ها که تجربه کافی دارند به ما ملحق شوند.

  • شما به عنوان تهیه‌کننده فوتبال برتر از کارگردانی داربی راضی بودید؟

اولین داربی بود که آقای زلقی کارگردانی می‌کرد و با توجه به این‌که اولین تجربه داربی را داشت می‌توان نمره قبولی داد.

  • اما به نظر خیلی‌ها کار ایشان ضعیف بود. مثل صحنه‌ای که جباری توپ را به تیر زد و چند‌دقیقه بعد تلویزیون آن را نشان داد یا این‌که در جریان بازی صحنه خطا را نشان می‌داد.

اگر خودم درگیر نباشم، سوئیچ را انجام می‌دهم. در آن صحنه هم که می‌گویید چون توپ داخل زمین بود و نمی‌‌شد به‌خاطر آن صحنه جریان بازی را قطع کرد، نشان ندادیم. البته جدا از این، ایرادات دیگری داشتیم که شاید شما متوجه آن نشدید، اما خودمان فهمیدیم.

  • بهتر نبود از کارگردانان با‌تجربه‌تر استفاده می‌کردید؟

این گروه کارگردانان نزدیک‌ به 40‌بازی را سوئیچ کرده‌ا‌ند و داربی اولین تجربه‌شان بوده. قبول دارم هنوز جا برای بهتر شدن داریم و باید نقاط ضعف را برطرف کنیم. برای همین توافق صورت گرفته که چند‌ کارگردان جدید به گروه اضافه کنیم.

  • شاید عدم نظارت کارگردان روی دوربین‌های اسپایدرکم در این ایرادات تاثیرگذار باشد؟

اسپایدرکم زیر نظر ماست و آن‌ها تصویر را می‌دهند به کارگردان و او تصاویر را سوئیچ می‌کند. البته برای پیشرفت در کارمان کمبودهای زیادی داریم. ما هنوز تصاویر آنالوگ که کیفیت مناسبی ندارد، داریم و با استفاده از واحدهای سیاری که برای 16‌سال پیش است کار می‌کنیم.

  • ماجرای پخش نشدن برخی تصاویر چیست؟

این مشکل برای بازی‌هایی است که در شهرستان‌ها برگزار می‌شود. در تهران از این بابت ایرادی وجود ندارد. در تهران همزمان چهار خط فیلمبرداری می‌کنند و مو‌رد خاصی نیست.

  • شما برای بهبود شرایط چقدر از بازی‌های اروپایی الگو می‌گیرید؟

من از این بازی‌ها خیلی استفاده می‌کنم. همان‌طور که بازی‌های اروپایی برای همه از بازیکن، مربی و تماشاگر درسی است، برای ما هم موارد زیادی برای یادگیری وجود دارد. مردم آن بازی‌ها را می‌بینند که نقاط ضعف ما برجسته می‌شود.

  • چقدر در بخش آموزشی فعال هستید؟

من چند‌سال پیش در مونیخ دوره‌ای دیدم توسط شرکت ‌HPS آلمان. همان شرکتی که بازی‌های جام‌جهانی 98 فرانسه و آلمان 2006 را پوشش داده بود. آن کلاس‌ها خیلی آموزنده بود و مدرک هم از آن کلاس‌‌ها گرفتم. مشکل اصلی این است که در اروپا 32‌دوربین وجود دارد که هر دوربین یک cameraman دارد، اما در ایران باید یک فرد چهار‌تا کار اضافی هم انجام دهد.

  • چرا برخی از چهره‌هایی که در جایگاه ویژه حضور دارند گزینشی پخش می‌‌شود؟

این‌طوری نیست که می‌گویید. اول باید بگویم ما وظیفه نداریم همه را نشان دهیم. این نظر من است که چه کسانی را نشان دهیم، اما این‌که شخص خاصی را نشان ندهند، این‌طور نیست. ما سعی می‌کنیم اگر زمان مرده در حین بازی به‌وجود بیاید همه افرادی که در جایگاه حضور دارند را نشان بدهیم.

  • اما واقعیت این است که برخی از افراد را نشان نمی‌دهید؟

این کارمان دلیل خاصی دارد. شاید جایی که نشسته مناسب نیست و تنها چشمش دیده می‌شود و بخش دیگرش برمی‌گردد به این‌که آن فرد هفته قبل در فوتبال تنش به‌وجود آورده و یا دیدنش هوادار‌ان را تحریک می‌‌کند. مثل نشان دادن تصویر استیلی در ورزشگاه که آمده بود بازی استقلال- تراکتور را از نزدیک ببیند.

  • مگر استیلی در آن بازی چه کار کرد؟

در آن بازی کاری نکرد، اما تقصیر من بود که چهره‌اش را نشان دادم. فکر کنم استیلی به همین خاطر داربی را باخت؛ تا زمانی که چهره‌اش را پخش نکرده بودیم مشکلی وجود نداشت، اما من گفتم چهره استیلی را نشان دهند و همین موضوع باعث شد تا هواداران استقلال برای چند‌دقیقه دایی را تشویق کنند و بعد که از دوربین چهره استیلی را دیدم، رنگش پریده بود و از همان لحظه گفتم آن‌ها داربی را می‌بازند. فکر کنم من باعث باخت پرسپولیس در داربی شدم، چون نباید کاری می‌کردم تا هواداران استقلال متوجه حضور استیلی در ورزشگاه شوند؛ بنده خدا روز بعد‌ش را باخته بود‌‌.

  • پس خط قرمزی برای نشان دادن چهره‌های حاضر در جایگاه ندارید؟

من هیچ خط قرمزی در این خصوص ندار‌م؛ در داربی خودم گفتم عابدزاده را نشان دهند. او عقاب آسیاست و مردم دوستش دارند، اما باز هم می‌گویم وظیفه نداریم هر کسی که در جایگاه حضور دارد را نشان دهیم.

  • قرار است مثل فصل قبل از حضور خبرنگاران در برنامه‌های فوتبال برتر استفاده کنید یا این‌که آن ایده جواب نداد؟

اتفاقا ایده خوبی بود و خیلی از حضور خبرنگاران در برنامه‌های فوتبال برتر خوشحال بودم. در تحلیل بازی‌های تیم‌ملی وقتی ده خبرنگار را آوردیم‌، خیلی لذت بردم چون سوالات آن‌ها از جنس سوالات مردم بود.

  • پس مثل فصل پیش از خبرنگاران و هوداران در استودیو استفاده می‌کنید؟

خیر، امسال دکور را تغییر داده‌ایم و برای هماهنگی هواداران خیلی سختی کشیدیم. ما باید با آن‌ها چند بار تماس می‌گرفتیم و صحبت می‌کردیم، در مورد پوشش و این‌که چه لباسی بپوشند توضیح می‌دادیم و برای حضورشان در شبکه باید کارت ملی می‌آورند و گاهی پیش می‌آمد که همراه نداشتند؛ این مسائل کارمان را برای هماهنگی آن افراد سخت کرده بود.

  • قرار بود از حضور خانم‌ها در برنامه فوتبال برتر استفاده کنید، اما گویا این اجازه را به شما ندادند؟

این مورد هم تقصیر من بود. فصل پیش می‌خواستیم این کار را بکنیم و نزدیک به دو‌میلیون خانم متقاضی حضور در برنامه بودند و باور کنید از مردها بیشتر اطلاعات و تحلیل فوتبالی دارند. من خودم 5‌تا از بازیکنان فجر شیراز را نمی‌شناسم، اما آن‌ها تمام بازیکنان را می‌شناسند‌. در هر صورت در این فصل که امکانش نیست، اما شاید در پلی‌بک از خانم‌های فوتبالیست استفاده کنیم، ولی هنوز برنامه‌ای برای حضورشان نداریم.

اعتصاب نامحسوس کارگردانان فوتبالی

گفته‌اند دلیل استفاده از کارگردان جدید در دیدار داربی به اختلافات کارگردانان قدیمی فوتبال برتر با مهدی هاشمی تهیه‌کننده این برنامه برمی‌گردد، چرا‌که چند کارگردانی که برای این دیدار آفیش شده بودند، همکاری با هاشمی را قبول نکرده بودند.

گویا کارگردان داربی تنها در استادیوم تختی و بازی‌های معمولی حضور داشته و تا قبل از داربی تنها با سه‌دوربین کار کرده و تازه‌کار بوده است. از همین رو‌ست که قرار شده چند کارگردان از شهرستان‌ها برای پوشش تصویری مناسب بازی‌ها به تهران بیایند.

انتقاد یکی از کارگردان‌های فوتبال برتر از کارگردانی داربی

کارگردانی دیدار داربی با انتقادات زیادی مواجه شد و گفته می‌شود اختلافات میان کارگردان‌های قدیمی با تهیه‌کننده برنامه فوتبال برتر دلیل اصلی حضور زلقی تازه‌کار در داربی بوده است.

یکی از این کارگردان‌ها در نقد عملکرد همکارش می‌گوید: «در‌حالی‌که همه داربی زیبا و جذابی دیدند، اما کارگردانی این دیدار یکی از ضعیف‌ترین کارهای سال‌های اخیر بود. متاسفانه در مملکت ما احترام به پیشکسوت رعایت نمی‌شود و همه دیدیم که تصاویر نابه‌جا پخش می‌شد و اسلوموشن‌ها اشتباه بود.» این کارگردان اختلافات هاشمی با کارگردانان قدیمی را دلیل اصلی این اتفاق می‌داند: «این آقا باعث شد فردی مثل بلوکات هم از این مجموعه جدا شود و متاسفانه حساسیت این بازی از سوی تهیه‌کننده فوتبال برتر درک نشد. معتقدم باید از افراد تازه‌کار در کنار با‌تجربه‌ها استفاده شود تا مسائل داربی پیش نیاید.»

جنبه فیروز‌‌خانی!

مشاجره تلویزیونی رضا غیاثی و امیر قلعه‌نویی یکی از اتفاقات رسانه‌ای نه‌چندان خوشایند ورزش کشورمان در یکی، دو هفته گذشته بود. سرمربی تراکتورسازی این بار از سوی کمیته داوران به استفاده از الفاظ نامناسب متهم شد و غیاثی در توضیح حرف‌هایی که قلعه‌نویی به کمک‌داور شمالی بازی تراکتور و نفت تهران زده، از الفاظی استفاده کرد که به هیچ‌وجه در شأن یک برنامه زنده نبود.

دامنه این درگیری‌ها اما به یک برنامه زنده دیگر هم کشیده شد تا جمعه هفته گذشته امیر قلعه‌نویی روی خط برنامه ورزش و مردم بیاید و با اعلام این‌که مادر خودش اهل شهر رشت است، اتهام توهین قومیتی به غمزه را از خودش رفع کند.

از سرنوشت مجتبی جباری هم بشنوید که ظاهرا سخنان جنجالی‌اش در برنامه نود، خیلی‌ها را خشمگین کرده؛ به طوری که حتی شنیده شده دکتر نوروزی که نقش زیادی در بهبودی جباری ظرف سال‌های اخیر داشته، مدعی شده از پذیرش دوباره وی امتناع خواهد کرد! در همین برنامه، جباری دو خط هم از فیروز کریمی تعریف کرد که همین مساله باعث شد جو چنان آقا‌فیروز را بگیرد که به روزنامه‌ها بگوید: «جباری باید در رئال بازی کند. او از ژاوی و اینیستا هم بهتر است.» بابا آقا فیروز، یک کم‌ آرامش، اصلا چیز بدی نیست‌ها...!

شناسنامه «یک» پرسپولیسی؟

پس از کناره‌گیری حبیب کاشانی از مدیریت باشگاه پرسپولیس، یکی از مهم‌ترین سوالات روز محافل رسانه‌ای ورزش کشور، به چگونگی ادامه حیات روزنامه وی مربوط می‌شود. در شرایطی که به نظر می‌رسد برند «پرسپولیس» یکی از ضمایم و متعلقات حقوقی این باشگاه باشد و نتوان آن را به دیگران واگذار کرد، حبیب کاشانی موفق شد با چنین نامی برای خودش و با صاحب امتیازی خودش روزنامه دربیاورد که به‌هر‌حال در نوع خودش اتفاق بسیار جالبی است.

در این شرایط باید منتظر واکنش محمد رویانیان بمانیم. به‌هرحال او اکنون مدیرعامل قانونی باشگاه است و می‌تواند ادعا کند روزنامه این باشگاه باید تحت‌نظر مدیرعامل وقت اداره شود.

به عبارت دیگر، روزنامه باشگاه پرسپولیس باید عملا به شعار کنونی‌اش مقید بماند و شناسنامه «هر» پرسپولیسی باشد، نه «یک» پرسپولیسی به نام کاشانی! جالب این‌که کاشانی طی یک‌سال گذشته برای روزنامه خودش در سایت رسمی باشگاه و نیز روی لباس‌های گرمکن تیم تبلیغات هم می‌کرده که حتما از نظر حقوقی برای این کارش توجیه محکمه‌پسند دارد.

فراموش نکنیم علی فتح‌ا‌...زاده سال‌ها با حفظ روزنامه هواداران استقلال، یک تریبون قوی خطاب به هوادران این تیم در‌اختیار داشته و اساسا همین روزنامه زمینه چند بار بازگشتش به استقلال را فراهم کرده است. حالا بعید نیست حبیب کاشانی هم با استفاده از تجربیات فتح‌ا...زاده، هر طور که شده روزنامه‌اش را به عنوان یک اهرم فشار حفظ کند؛ ولو در این مسیر مجبور به تغییر نام آن شود.

همشهری تماشاگر

کد خبر 147590

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز