دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۸
۰ نفر

دیروز در ستون گشتی در دنیای خبر‌های همین صفحه تصویر گودالی در یکی از خیابان‌های چین چاپ شد. یکی از افراد محلی برای هشدار به راننده‌ها مبلی که شبیه به دست سبزرنگی بود داخل آن گذاشته بود.

سطح شهر

به محض چاپ این مطلب و تصویر آن چند نفر از شهروندان با ما تماس گرفته و این نکته را گوشزد کردند که چرا راه دور می‌روید. در همین کوچه و خیابان‌های شهر گودال‌های بدون درپوش کم پیدا نمی‌شود. سپس تصویر چند گودال بدون درپوش (که البته کسی روی آنها را با مبلمان کهنه نپوشانده بود) را برای ما ارسال کردند. در این میان البته ذکر چند نکته به‌اصطلاح (137)ی لازم است، از جمله ، برای اینکه بسیاری از این درپوش‌ها از شر دزدان و ولگردان آسیب زننده به اموال عمومی در امان باشند لازم است هر شهروند هم برای حفظ زیبایی معابر شهر خود و هم برای اینکه خدا ی ناکرده این گودال‌های ناگاه سر بر آورده به شهروندان و هم‌محله‌ای‌های دیگرش آسیب‌رسان نباشد، سعی کند تا حتی‌المقدور نگذارد تا این دزدان این درپوش‌ها را به یغما ببرند.

فضای عمومی خیابان

پیش از این نیز برخی شهروندان بدون آگاهی از اینکه فضای پیاده‌روی جلوی منزل و محل کار متعلق به آنها نیست نسبت به اشغال این فضا اقدام می‌کردند. برای نمونه با نصب پلاستیک‌های مخروطی شکل یا گلدان‌های سنگی جلوی پارک خودرو‌ها را می‌گرفتند. درحالی‌که به‌نظر می‌رسد این روز‌ها تعداد این شهروندان و فضا‌های اشغال‌شده عمومی رو به افزایش است، به‌طوری که در هر کوچه‌ و خیابانی که وارد شوید چند تایی از آنها را خواهید دید. یکی مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید گلدان‌هایی به بزرگی یک سطل مکانیزه زباله جلوی منزل گذاشته و میوه‌فروش محله نیز از جعبه‌های پلاستیکی برای این منظور استفاده می‌کند. به‌هر حال این تخلف در حالی صورت می‌گیرد که باید برخورد‌های لازم با متخلف‌ها انجام شود. در غیراین‌صورت در آینده‌ای نزدیک اثری از همین اندک جای پارک باقیمانده در شهر وجود نخواهد داشت. البته برخورد با این دست از متخلفین که فضای عمومی جلوی مغازه یا منزل خود را پارکینگ اختصاصی می‌دانند نیز آداب و اصولی دارد که مهم‌ترین نکته در این میان ابتدا تذکر تو‌ام با نرمش و مراعات است و بعد نیز ارجاع قانونی به نهاد‌های ذی ربط برای تذکر قانونی و در مرحله بعد بر خورد است. با این اوصاف دیگر کمتر شاهد ناراحتی‌ها و مرافعه‌های میان شهروندان در شهر برای چند متر جای پارک خواهیم بود.

کلاهک H

از همین روز‌های نخستین که هوا رو به سردشدن است حوادث مرتبط با گازگرفتگی ناشی از استفاده نادرست از بخاری و غیره شروع شده است. فقط کافی است یک لوله بخاری بدون کلاهک H از پشت بام یا پنجره بیرون زده باشد و این لوله به‌علت‌های مختلفی مسدود شود و جریان هوا گاز‌های سمی را وارد خانه یا محل کار افراد کند. شاید باور این موضوع سخت باشد که دیدن لوله‌بخاری فاقد کلاهک H به منزله مشاهده چیده شدن مقدمات مرگ چند نفر است. هر یک از ما ممکن است چند وقت یکبار این صحنه را در محله خود مشاهده کنیم و بی‌تفاوت از کنار آن بگذریم.

این در حالی است که آگاه کردن همسایه‌ها از وجود چنین خطری می‌تواند آنها را از مرگ نجات دهد. بنابراین چنانچه چنین صحنه‌هایی را مشاهده کردید برای هشدار به افراد ناآگاه درنگ نکنید. البته به شرط اینکه ابتدا از منزل و یا ساختمان مجموعه خود شروع کنیم، بهترین کار هم در قدم اول پیشنهاد به مدیر ساختمان است تا پس از یک بررسی میدانی از وضعیت دود‌کش‌های مختلفی که بر فراز بام مجموعه قرار دارند، از محل وجوه تنخواه گردان ساختمان روی همه دودکش‌ها یک کلاهک H شکل نصب کند. این کار باعث می‌شود دیگر بهانه‌ای برای همسایه‌هایی که وقت نداشتن و دیر وقت بودن را همیشه بهانه عدم‌نصب این کلاهک‌ها می‌دانند، دست ندهد و البته با این کار لذت‌بردن از زمستان نیز برای همسایه‌ها میسر شود.

کد خبر 149373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز