گروه بین‌الملل: در حالی که بحران اقتصادی اروپا با سقوط دولت‌های یونان و ایتالیا بی‌ثباتی سیاسی را در این کشورها به‌دنبال داشته اکنون نگرانی‌ها از گسترش بحران اقتصادی به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و انگلیس هم افزایش یافته است.

طرح

در یونان پس از چند روز مذاکرات سخت و فشرده سرانجام لوکاس پاپادموس، معاون پیشین بانک مرکزی اروپا به‌عنوان نخست‌وزیر جدید یونان انتخاب شد تا شاید بتواند با تجربه اقتصادی خود مرهمی برای زخم‌های این کشور بحران‌زده پیدا کند. انتخابات یونان قرار است در ماه فوریه برگزار شود و به همین خاطر بعید است معاون پیشین بانک مرکزی اروپا هم بتواند در مدت ۱۰۰ روز، کاری برای نجات این کشور انجام دهد. وی که سابقه ریاست بانک مرکزی یونان را هم در پرونده خود دارد در نخستین اظهارنظر خود به‌عنوان نخست‌وزیر بر مشکلات جدی یونان و راه سخت پیش‌روی این کشور تأکید کرد. دولت جدید وظیفه خواهد داشت دریافت بسته کمک‌های بین‌المللی به ارزش ۱۳۰میلیارد یورو از متحدان اروپایی در حوزه یورو و صندوق بین‌المللی پول را تصویب کند.

طرح ریاضت اقتصادی در سنای ایتالیا

ایتالیا، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان و سومین اقتصاد اروپا، بعد از یونان دومین قربانی بحران مالی و اقتصادی است. بدهی 1.9 هزار میلیارد یورویی ایتالیا 6 برابر بدهی یونان است. سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر این کشور که مدت‌ها برای باقی ماندن در قدرت پافشاری می‌کرد سرانجام مجبور به اعلام استعفا شده ‌است. دیروز مجلس سنای این کشور طرح ریاضت اقتصادی در این کشور را تصویب کرد تا شاید مشکلات اقتصادی این کشور کمتر شود. در طرح ریاضت اقتصادی ایتالیا که روز یکشنبه به مجلس نمایندگان می‌رود صرفه‌جویی59.8 میلیارد یورویی به روش‌های مختلف از جمله کاهش هزینه‌ها و افزایش مالیات در نظر گرفته شده است. مقام‌های ایتالیا امیدوارند شاید با این طرح در سال ۲۰۱۴ بودجه این کشور به توازن برسد. بازارهای جهانی اکنون به خاطر مشکلات سومین اقتصاد بزرگ اروپا وحشت‌زده هستند. برلوسکنی به خاطر ازدست‌دادن اکثریت مطلق در مجلس نمایندگان به‌زودی از سمت خود استعفا می‌کند و مقام‌های ایتالیا امیدوار هستند که با جایگزین شدن ماریو مونتی، کمیسیونر سابق اتحادیه اروپا به جای وی بتوانند این پیام را بدهند که این کشور قادر به حل مشکلات اقتصادی خود است. برلوسکنی با ارسال پیامی از انتخاب مونتی حمایت کرده است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که با مخالفت برخی از مقام‌های حزب او انتقال قدرت در این کشور چندان آسان نخواهد بود.

فرانسه زیر تیغ

بحران اقتصادی منطقه یورو اکنون در حال گسترش است و فرانسه به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ این منطقه اکنون در معرض خطر جدی قرار دارد. در روزهای گذشته فشارها بر دولت فرانسه از سوی اتحادیه اروپا برای اقدامی جدی‌تر جهت کاهش هزینه‌ها افزایش یافته است و بازارهای جهانی از اینکه بحران بدهی اقتصاد فرانسه را هم فلج کند نگران هستند. تخمین زده می‌شود که بانک‌های فرانسه ۳۰۰ میلیارد یورو به دولت ایتالیا داده‌اند که مشکلات رم می‌تواند پاریس را هم به باتلاق مشکلات حوزه یورو بکشاند. مقام‌های اتحادیه اروپا به همین خاطر با هشدار به فرانسه از دولت این کشور خواسته‌اند هرچه سریع‌تر تدابیر جدی را برای متعادل‌کردن کسری بودجه این کشور اعلام کند.

آماده‌باش انگلیس

مقام‌های دولت انگلیس اعلام کرده‌اند که با مشکلات دومینو مانند کشورهای اروپایی، در حال آماده‌شدن برای متلاشی‌شدن احتمالی یورو پول واحد اروپا هستند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که کشورش عضو حوزه یورو نیست به تازگی اعلام کرد که رهبران کشورهای این حوزه باید همین حالا اقدام کنند.وی گفت: این کشورها هر چقدر بیشتر تاخیر کنند، خطر بزرگ‌تر می‌شود. مقام‌های وزارت خزانه‌داری و بانک مرکزی انگلیس در حالی از تدابیر خود برای زمان متلاشی شدن احتمالی حوزه یورو خبر داده‌اند که اتحادیه اروپا با هشدار درباره بروز رکود اقتصادی جدید، پیش‌بینی خود درباره میزان رشد کشورهای حوزه یورو را بیش از یک درصد کاهش داده است. اولی‌رن، کمیسر اتحادیه اروپا اعلام کرد: رشد اقتصادی اروپا متوقف شده و خطر رکود تازه وجود دارد. کاهش رشد سبب می‌شود که نجات اروپا از بحران اخیر بدهی‌ها دشوارتر شود. وجود اوراق قرضه کشورهای عضو حوزه یورو در بانک‌های انگلیس و کاهش رشد اقتصادی این کشور مشکلات جدی‌ای را برای مقام‌های دولت کامرون به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 150871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز