گروه شهرستان‌ها: در حال حاضر حدود 15درصد از بافت جمعیتی استان کرمان را عشایر تشکیل می‌دهند.

عشایر

در این میان در حالی که استان کرمان از لحاظ تعداد ایل‌های عشایری رتبه دوم را در کشور دارد اما این قشر از حداقل امکانات اعم از آب‌شرب و حمام و سرویس بهداشتی محروم هستند.به‌‌گزارش مهر، عشایر هرچند گرفتار دغدغه‌های زندگی ماشینی مانند پشت‌میزنشینی و ترافیک نشده‌اند ولی مشکلات آنها پابرجا بوده و شکل دیگری دارد. بنا به گفته فرمانداران برخی از شهرستان‌های استان کرمان که جمعیت عشایری بیشتری دارند، این قشر در حال حاضر نه علوفه کافی برای دام‌ دارند و نه دلالان اجازه می‌دهند از فروش تولیدات خود چیزی عایدشان شود و بدتر آنکه عشایر کرمان آب شرب کافی در اختیار خودشان هم نیست، چه برسد به دام؛ کما اینکه امکانات بهداشتی هم برای این افراد وجود ندارد.

تشکیل جلسه ساماندهی عشایر پس از 18ماه

در این شرایط، اتفاقی رخ داده که می‌توان آن را به فال نیک گرفت و این امر تشکیل ستاد ساماندهی عشایر استان در استانداری کرمان است؛ ستادی که از فرمانداران و مدیران کل ادارات مرتبط با امور عشایر تشکیل شده و وظیفه‌اش از عنوانش هویداست.این ستاد در حالی که از 22اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون جلسه‌ای را تشکیل نداده، در نهایت نشستی با حضور اعضا برگزار کرده که طی آن، مشاور استاندار کرمان در امور عشایر، فرمانداران شهرستان‌ها، مدیران کل امورعشایری شمال و جنوب، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان از مشکلات عشایر کرمان گفتند.غلامرضا امیر شکاری، مدیرکل امورعشایری استان کرمان با بیان اینکه عشایر کم‌توقع‌ترین قشر جامعه هستند که در دورافتاده‌ترین مناطق به امر تولید مشغول هستند، گفت: خدماتی که به این افراد داده می‌شود ناکافی است. وی ادامه داد: محرومیت‌های عشایر کرمان بسیار بالاست و مشکلات آنها مانند گودال عمیقی است که هرچه هم پول هزینه کنیم پر‌نمی‌شود.

90 درصد عشایر جنوب استان آب شرب ندارند

اسدالله توکلی، مدیرکل امور عشایری جنوب استان کرمان با اشاره به سکونت 11هزار خانوار از عشایر در جنوب کرمان اظهارداشت: یکی از مشکلات اساسی ما آبرسانی سیار به عشایر است. وی گفت: روزانه به وسیله 10کامیون 120مترمکعب آب به عشایر منطقه داده می‌شود که دست‌کم، هزینه‌ای معادل 200هزار تومان دارد.

وی تأمین آب شرب را جدی‌ترین مشکل عشایر جنوب استان ذکر کرد و گفت: بارندگی‌های اخیر هم تمامی تلاش‌های ما را بر باد داد. وی همچنین بیان داشت: حدود 90‌درصد عشایر در مناطق قشلاقی جنوب به حمام، سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی دسترسی ندارند که این مسئله جای تأسف دارد.

بین دستگاه‌های اجرایی اختلاف هست

فرماندار شهرستان بافت هم در این نشست از مشکلات عشایر این منطقه سخن گفت. محمدعلی بهروز با بیان اینکه در زمینه مرتع‌داری و تعیین حدود مراتع بین دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها اختلاف وجود دارد اظهارداشت: در مناطقی که قرق می‌شود با عشایر برخوردهای بسیار تندی صورت می‌گیرد. به‌عنوان نمونه‌خانمی از عشایر که سرپرست خانوار ندارد چندی پیش به همین دلیل 2میلیون تومان جریمه شد آن هم در شرایطی که کل زندگی او 500‌هزار تومان نمی‌ارزد. فرماندار بافت ادامه داد: در برخی موارد در اداره منابع طبیعی، تخم‌مرغ دزد با شتردزد اشتباه گرفته می‌شود! بهروز گفت: به عشایری که دراین منطقه بوده‌اند گفته شده که باید خارج شوند چون این محدوده، منطقه‌ای حفاظت‌شده است اما مشخص نشده کجا باید بروند و هر روز بر سر این مسئله درگیری داریم. وی ادامه داد: در بحث تعیین تاریخ دقیق کوچ هم بین کرمان و هرمزگان سال‌های سال اختلاف وجود دارد.
منظور از پالایش عشایر چیست؟

در همین زمینه بختیاری، نماینده مردم بافت به همشهری گفت: بنده از این جلسه اصلا با خبر نیستم. وی با اعلام اینکه عشایر جدا از بدنه اصلی مردم کشور نیستند، بیان داشت: گاهی در پروژه‌های عمرانی و عشایری اعتبارات در نظر گرفته می‌شود؛ همچنان که در ماده 180 توازن منطقه‌ای، اعتباراتی به مناطقی که عشایر در آن ساکن هستند، داده می‌شود. وی ادامه داد: پیش از این زندگی اغلب مردم به‌صورت عشیره‌ای و قبیله‌ای بود و اقتصاد آنها هم با توجه به همین مسئله در نظر گرفته می‌شد، اما در حال حاضر مسئله عشایر کاملا فرق کرده و باید نگاه ویژه‌ای به آنها شود.

بختیاری در رابطه با این سؤال که همیشه عشایر در برخی از ایام سال با مشکلات بیشتری روبه‌ور می‌شود اظهار داشت: پس از انقلاب ایده‌ یکجانشینی عشایر شکل گرفت که موافقان و مخالفان خود را داشت. این طرح و ایده در چند نقطه به‌صورت آزمایشی مثل استان کرمان عملی شد اما به‌طور جد پیگیری نشد. به‌‌ هرحال در کشور یک‌میلیون و 200تا 300هزار نفر عشایر وجود دارد. از این تعداد، خانواده‌های عشایری بسیاری در استان کرمان زندگی می‌کنند که اسکان عشایر در این منطقه بااهمیت بیشتری مطرح شد ولی دولت و مسئولان در این استان در مورد یکجانشینی خوب عمل نکردند. در واقع عدم‌شفافیت و مسائل اداری باعث می‌شود تا عده‌ای اعتبارات مربوط به عشایر را مصادره کنند. البته جمعیت زیادی در همین دولت ساماندهی شدند ولی امکانی هنوز به آنها داده نشده، به جز اینکه مشکلات آنها از لحاظ ییلاق و قشلاق به‌خاطر اینکه می‌گویند باید یکجا بمانید بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان مرتبط با عشایر فقط در پیگیری‌ها می‌گویند عشایر پالایش شوند، گفت: بنده هنوز منظور آنها را از نظر پالایش عشایر متوجه نشده‌ام. وی ادامه داد: بهتر است به‌جای این همه پیچیده کردن کار، فقط یک‌کار ساده انجام دهیم و آن اینکه ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، ادوات و دیگر وسایل عشایر را بفروشیم و پول حاصل از آن را در اختیارشان بگذاریم.

کد خبر 151103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز