تیم ملی در 5 مسابقه دور مقدماتی جام جهانی تنها 3 گل دریافت کرد و به موازات درخشش خط حمله تیم ملی، مدافعان ایران نیز عملکرد قابل قبولی داشتند.

ورزش - فوتبال

ابراهیم آشتیانی، مدافع اسبق پرسپولیس بر این باور است که دفاع تیم ملی نسبت به گذشته بهتر شده؛ البته وضعیت این دفاع را ایده‌آل نمی‌داند. او می‌‌گوید:« از10سال پیش مربیان تیم‌های ملی با رویکرد بسته نگه داشتن دروازه تیم ملی و بعد حمله بازیکنان را عادت داده‌اند؛ یعنی ما مربیانی داشتیم که ابتدا می‌خواستند که تیمشان گلی دریافت نکند و بعد اگر فرصتی پیش آمد، گل بزنند؛ یعنی ریسک نمی‌کردند و با تفکراتی دفاعی ترکیب تیم را می‌چیدند». آشتیانی ادامه می‌دهد: «زمان ما هم مربیان از 4دفاع استفاده می‌کردند، به این شکل که یک دفاع آخر بود و 3دفاع جلوزن اما امروزه تیم‌ها با 4دفاع خطی بازی می‌کنند و تیم‌های ما دیگر سیستم 2-5-3 را کنار گذاشته‌اند و با 4 دفاع بازی می‌کنند. خوشبختانه تیم ملی هم چنین وضعیتی دارد و کارلوس کی‌روش مربی بزرگی است که با همین تفکر در تیم ملی مربیگری می‌کند».

ابراهیم آشتیانی معتقد است که تیم ملی با مربیگری کارلوس کی‌روش، با دفاع خطی توانسته برخی از ضعف‌های تیم ملی را کاهش دهد. آشتیانی می‌گوید: «دفاع چهار نفره فاصله مدافعان را نسبت به هم کم می‌کند. من فکر می‌کنم که بین هر مدافع 5 تا 6متر فاصله است و این باعث می‌شود که آنها در مواقع حمله حریف خیلی زود به همدیگر نزدیک شوند. در ضمن 2 هافبک دفاعی هم نزدیک به دفاع هست و این حمایت باعث می‌شود که تیم ملی کمتر گل بخورد. در این شرایط دفاع مستحکم‌تر می‌شود». در عین حال، مدافع اسبق پرسپولیس می‌گوید که یک مهاجم سرعتی به سادگی می‌تواند از دفاع خطی عبور کند؛ «اگر یک مهاجم سرعتی یک مدافع را جا بگذارد، بعید است که بقیه مدافعان بتوانند به او برسند زیرا هر چهارمدافع در یک خط قرار دارند. به‌نظر من، تیم ملی امروز ما با چنین مشکلاتی روبه‌رو است. درست که دفاع تیم ملی در وضعیت مناسبی قرار دارد و مشکلات گذشته را ندارد، اما ما در خط دفاع بازیکن سرعتی نمی‌بینیم».

آشتیانی این ضعف را به مربیگری کارلوس کی‌روش مربوط نمی‌داند و باشگاه‌ها را مقصر می‌داند؛ «باشگاه‌های ما هیچ‌وقت به این مسائل توجه نکرده‎‌اند؛ به اینکه مدافعانی از نوجوانی و جوانی پرورش دهند که سرعتی باشند. معمولا می‌بینیم که بازیکنان سرعتی را برای خط حمله در نظر می‌گیرند. به همین دلیل، در فوتبال خودمان از این دست بازیکنان بسیار می‌بینیم و البته مدافع سرعتی هم داریم. ما مدافعی مثل فرشید طالبی داریم که قبلا مهاجم بوده و امروز که در دفاع بازی می‌کند، می‌بینیم که آن خصوصیات لازم را برای حضور در دفاع خطی دارد».کارلوس کی‌روش با ورودش به کادر فنی تیم ملی، نفرات جدیدی را به پست دفاع اضافه کرده است؛ بازیکنانی مثل مهرداد پولادی و حسین ماهینی. آشتیانی هیچ‌یک از بازیکنان را سرعتی نمی‌داند و اضافه می‌کند: «ما خسرو حیدری را داریم که توانایی بازی در دفاع راست را دارد ولی به‌نظر من، اوبازیکن مناسبی برای خط دفاع نیست. او البته خیلی خوب بازی می‎‌کند و میل به بازی هجومی دارد. ما مدافعان خوبی مثل هادی عقیلی هم داریم که باز هم او سرعتی نیست. به‌نظر من، ما در دفاع کناری، بازیکنانی مثل جواد زرینچه می‌خواهیم. او در جام‌جهانی 98، عملکرد قابل قبولی داشت و یک پاس گل هم داد. مگر ما در جام جهانی چند گل زده‌ایم؟ و این نشان می‌دهد که پاس گل زرینچه چقدر ارزشمند بوده است».آشتیانی انتقاد دیگری را متوجه مدافعان تیم ملی می‌داند و آن نبود بازیکنان جوان در تیم کارلوس کی‌روش است.

این کارشناس فوتبال می‌گوید: «پولادی و ماهینی بازیکنان 25سال به بالا هستند و مدافعان دیگر ما نیز سنی بیشتر از این دارند؛ یعنی ماهینی که امروز از آن به‌عنوان پدیده تیم ملی یاد می‌کنیم 25سال دارد و اگر این تیم به جام‌جهانی صعود کند، ماهینی قرار است با 28سال سن برای تیم ملی بازی کند. مهردادپولادی در حال حاضر 28ساله است. بقیه بازیکنان ما هم مطمئنا در جام‌جهانی بالای 28سال خواهند داشت. حالا این تیم را با تیم سال 98 مقایسه کنید. من مهدوی‌کیا را مثال می‌زنم که در جام‌جهانی سال 98 فقط 22 سال داشت». او ادامه می‌دهد: «این در حالی است که تیم ملی ژاپن در جام جهانی با میانگین سنی 25 سال بازی خواهد کرد. به هر حال، ما امروز زمان زیادی نداریم تا به این چیزها فکر کنیم و معلوم نیست اگر به جام جهانی برویم، تکلیفمان چیست».

حسین ماهینی: در تیم ملی غریبه نیستم

حسین ماهینی، بازیکن ذوب‌آهن رفته رفته به یک بازیکن ثابت در ترکیب تیم ملی تبدیل می‌شود. او که در مقدماتی جام‌جهانی به‌عنوان دفاع راست برای تیم ملی به میدان رفته است، به‌نظر می‌رسد که یکی از بازیکنان مورد علاقه کارلوس کی‌روش باشد زیرا ماهینی در دوره مربیگری مرد پرتغالی، فرصت بازی در تیم ملی را پیدا کرده است. این مدافع ملی‌پوش می‌گوید: «آقای کی‌روش مربی بزرگی است. مطمئنا او معیارهایی برای انتخاب بازیکنان تیم ملی دارد و من هم افتخار می‌کنم که در تیم کی‌روش بازی می‌کنم».

حسین ماهینی پیش از این هم به تیم ملی دعوت شده بود. او که اکنون 25سال دارد، در زمان مربیگری علی دایی و قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت شده بود اما در آن دوران هیچ‌گاه نتوانست برای تیم ملی بازی کند. او ادامه می‌دهد: «پیراهن تیم ملی برایم همیشه ارزشمند است. من قبل از اینکه به ذوب‌آهن بروم، 5سال در استقلال اهواز بازی می‌کردم. به‌نظرم می‌توانستم در زمان افشین قطبی هم به تیم ملی دعوت شوم، ولی این مربی به من اعتقادی نداشت. 2سال آخری هم که در استقلال اهواز بازی می‌کردم، چند بار شنیده بودم که به تیم ملی دعوت می‌شوم اما این اتفاق رخ نداد. الان خیلی خوشحال هستم که در تیم ملی حضور دارم». او معتقد است: «کسی که می‌خواهد در تیم ملی بازی کند، باید مدام به تیم ملی دعوت شود. من هم تلاش می‌کنم که طوری بازی کنم که حضورم در تیم ملی تداوم داشته باشد».او در تیم ملی در پست دفاع راست بازی می‌کند و در ذوب‌آهن مدافع چپ است. ظاهرا کارلوس کی‌روش بر این باور است که ماهینی در دفاع راست عملکرد بهتری می‌تواند داشته باشد. مدافع ذوب‌آهن می‌گوید: «من در استقلال اهواز دفاع چپ، دفاع راست و دفاع وسط هم بازی کرده‌ام. خودم فکر می‌کنم که چون مدافع هستم می‌توانم در همه پست‌ها بازی کنم. البته من راست پا هستم و آقای کی‌روش هم ترجیح می‌دهد که من در این پست بازی کنم». ماهینی با اینکه در تیم ملی مدافع راست است اما معمولا نفوذ می‌کند و حتی پاس گل هم داده است.

آیا کارلوس کی‌روش چنین توصیه‌ای به ماهینی کرده یا خودش میل به هجوم دارد؟ او در این رابطه می‌گوید: «خوشبختانه در تیم ملی و ذوب‌آهن و البته اکثر تیم‌ها با 4مدافع بازی می‌کنند و این مسئله به حمله مدافعان کناری کمک می‌کند. آقای کی‌روش هم به ما می‌گوید که اگر فضا دارید، جلو بروید. اگر دقت کرده باشید، می‌بینید که تیم ملی ما در دور مقدماتی یک تیم کاملا هجومی بوده است. حتی عنوان بهترین خط حمله در دور مقدماتی به ما داده شد». او یکی از پدیده‌های تیم ملی به حساب می‌آید، بازیکنی که سابقه کمتری نسبت به خیلی از بازیکنان تیم ملی دارد. او درباره اینکه با چه بازیکنانی در تیم ملی راحت‌تر است، عنوان می‌کند: «من در تیم امید بازی کرده‎‌ام. با تیم امید در بازی‌های آسیایی دوحه حضور داشتم و در حال حاضر بازیکنان آن دوره تیم امید در تیم ملی هم بازی می‌کنند.

علاوه بر این در تیم‌های باشگاهی با برخی از این ملی‌پوشان همبازی بودم، به همین دلیل، در تیم ملی غریبه نیستم. البته با محمد قاضی دوست صمیمی هستم. در تیم ملی و ذوب‌آهن با هم همبازی هستیم و در تیم ملی هم با قاضی هم اتاق هستم».

ماهینی در پایان دلیل موفقیت تیم ملی را چنین بیان می‌کند: «فدراسیون و کادرفنی زحمت زیادی برای بازیکنان کشیدند و در تیم ملی فضای خوبی به‌وجود آورده‌اند و مردم هم با تیم ملی آشتی کرده‌اند. الان می‌بینیم که برای بازی‌های تیم ملی تماشاگران زیادی به ورزشگاه می‌آیند. بازیکنان تیم ملی هم خیلی با هم هماهنگ شده‌اند و هدفمان رسیدن به جام‌جهانی است. به‌نظر من، با این کادرفنی و بازیکنان می‌توانیم به هدفمان برسیم. من هم خوشحالم که در تیم ملی بازی می‌کنم».

مهردادپولادی: کی روش بهترین مربی من بوده است

مهرداد پولادی حالا مدتی است که به یکی از بازیکنان ثابت تیم ملی تبدیل شده و به‌عنوان مدافع چپ بازی می‌کند. البته او قبلا با بازی در این پست غریبه بود ولی حالا رفته رفته با پست جدیدش کنار می‌آید.

از پولادی ابتدا در مورد 2بازی ایران مقابل بحرین و اندونزی سؤال می‌کنیم که صعود تیم ملی را به مرحله بعد قطعی کرد. او در جواب می‌گوید:«بحرین با آن تیمی که در تهران 6 گل از ما خورد فرق داشت و آقای کی روش هم بارها این مسئله را تذکر دادند. آنها خیلی دوست داشتند ایران را شکست بدهند اما زورشان به تیم ما نمی‌رسید. مقابل اندونزی هم یک بازی تقریبا راحت داشتیم و حالا خوشحالم که به مرحله بعد رسیده‌ایم».

پولادی در ادامه از پیشرفت تیم ملی حرف می‌زند؛ «اگر بخواهم واقعیت را بگویم باید به این موضوع اشاره کنم که ایران در حال حاضر جزو 3تیم پرقدرت قاره آسیاست. ما این اواخر بهترین نتایج را گرفتیم و بهترین مربی را در اختیار داریم. هیچ تیمی در این مرحله به اندازه ایران اقتدار نداشت و این نشان می‌دهد که کی‌روش تأثیر مثبت خودش را گذاشته است».

شاید اگر کی‌روش نبود پولادی فرصت قرار گرفتن در ترکیب ثابت تیم ملی را پیدا نمی‌کرد. از او در مورد کار کردن با کی‌روش سؤال می‌کنیم که اینگونه جواب می‌دهد:«اگر فردی غیراز کی روش مربی بود الان این جایگاه را نداشتم و امیدوارم جواب اعتماد او را بدهم. من طور دیگری به این مربی علاقه دارم چون فرصت داد خودم را ثابت کنم. به جرات می‌گویم کی‌روش بهترین مربی‌ای است که تا به حال داشته‌ام، در ضمن فکر می‌کنم فوتبال ایران تابه حال چنین مربی با کیفیتی نداشته است. یکی از خصوصیات مثبت کی‌روش این است که واقع‌گراست و بردهای تیم ملی را بی‌دلیل بزرگ نمی‌کند. من تازه دارم رفتار حرفه‌ای را از او یاد می‌گیرم».

پولادی در پاسخ به این سؤال که آیا با این مربی به جام‌جهانی برزیل خواهیم رفت،تأکید می‌کند:«فوتبال رو ندارد اما فوتبال ایران با این مربی می‌تواند صددرصد موفق شود، در ضمن فکر نمی‌کنم همه چیز فقط صعود به جام‌جهانی باشد بلکه باید به کارهای ساختاری این مربی هم توجه کرد و اینکه او چه اثرات مثبتی خواهد گذاشت. جدا از بحث نتیجه‌گیری، ما از کی‌روش و دستیارانش رفتار حرفه‌ای را یاد می‌گیریم. اینکه ما با این تیم و این مربی به جام‌جهانی خواهیم رفت چیز عجیبی نیست ولی باید تا زمانی‌که کی‌روش در ایران حضور دارد از او استفاده کنیم».

پولادی در پاسخ به این سؤال که آیا از بازی در دفاع چپ راضی است، می‌گوید:«چرا راضی نباشم. بازی در تیم ملی افتخار بزرگی است و من از این شرایط کاملا راضی هستم. البته آن اوایل برایم سخت بود که به بازی در این پست عادت کنم ولی الان شرایط بهتر شده است. کی‌روش به من اعتماد کرده و نمی‌گذارم او از اعتماد به من پشیمان شود. اگر کی‌روش نبود الان در تیم ملی ثابت بازی نمی‌کردم و دیدید که زمان مربیگری افشین قطبی از من بازی گرفته نشد».

پولادی در پاسخ به این سؤال که در مرحله بعد دوست داری با کدامیک از تیم‌های کره، ژاپن یا استرالیا روبه‌رو نشویم، می‌گوید:«این سؤال از اکثر بازیکنان تیم ملی پرسیده می‌شود ولی مهم نیست با کدام تیم همگروه شویم. هدف ما رفتن به جام جهانی است بنابراین با هر تیمی که همگروه شدیم باید با اقتدار بازی کنیم».

کد خبر 152541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز