همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، بر ضرورت حل مساله هسته‌ای ایران از طریق گفت وگو تاکید کرد.

لاوروف در دیدار روز پنجشنبه 19 بهمن با علی اکبر ولایتی نماینده ویژه ایران برای گفت و گو با مقامات روسیه، با اشاره به توصیه رییس جمهوری روسیه برای بررسی راهکارهای سیاسی حل مساله اتمی ایران گفت: تصمیم برای حل این مساله، باید عادلانه بوده و بر پایه حقوق و موازین بین‌المللی باشد.

ولایتی نیز با تاکید بر ضرورت همکاری‌های روسیه به عنوان یک قدرت مهم بین‌المللی و ایران به عنوان قدرت مهم منطقه‌ای، خواستار تعمیق هر چه بیشتر این روابط شد. وی افزود: همکاری‌های تهران و مسکو نقش مهمی در حل مسایل پیچیده خاورمیانه، خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز داشته و دارد.

ولایتی با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و روسیه گفت: این روابط با هدف برقراری توازن و امنیت در منطقه ادامه دارد و نقش کلیدی در آینده این منطقه حساس ایفا خواهد کرد.

ولایتی همچنین با اشاره به سفر ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت روسیه به تهران، این اقدام را، گام مثبتی از سوی روسیه خواند و گفت: سفر من به مسکو در واکنش به این گام مثبت است.
مرحله بعدی دیدار و مذاکره ولایتی و لاوروف، بدون حضور خبرنگاران و در پشت درهای بسته ادامه یافت.

دیدار ولایتی با ایوانف

علی‌اکبر ولایتی نماینده ویژه ایران همچنین روز پنجشنبه 19 بهمن با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت روسیه در محل کاخ کرملین دیدار کرد.

دبیر شورای امنیت روسیه در این دیدار با تاکید بر اولویت‌های کشورش برای گسترش روابط با ایران و توصیه‌های ولادیمیر پوتین در مورد لزوم گسترش روابط دو کشور گفت: رایزنیهای ما در این زمینه باید ادامه یابد.

ایگور ایوانف با اشاره به سفر اخیر خود به تهران و دیدار با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ایران گفت: پیشرفت روابط ایران و روسیه هم در زمینه‌های دوجانبه و هم در مورد مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی تامین‌کننده منافع هر دو کشور است و در این زمینه، گفت‌وگوهای سیاسی فعال اهمیت فراوان دارد. وی از نقش دکتر ولایتی در مورد گسترش روابط با روسیه در سال‌های مسوولیت وی در مقام وزارت خارجه ایران قدردانی کرد.

دکتر ولایتی نیز با تقدیر از نقش برجسته و دیدگاه مثبت ایوانف در توسعه روابط راهبردی ایران با روسیه گفت: قابل درک است که رییس جمهوری روسیه شخص شما را برای ارسال پیام به مقام معظم رهبری و رییس جمهوری ایران انتخاب کرد.

وی سفر دبیر شورای امنیت روسیه به تهران را مثبت ارزیابی کرد و اقدام پوتین در برداشتن این گام را مهم و ارزشمند و نقطه عطفی در روابط ایران و روسیه خواند. نماینده ویژه ایران افزود: به همین دلیل با فاصله کوتاهی از ارسال این پیام، پاسخ مثبت به اقدام ارزشمند و سازنده روسیه با اعزام این هیات داده شد.

دکتر ولایتی ابراز امیدواری کرد این اقدام مهم از سوی دو طرف با برداشتن گام‌های دیگر تکمیل شود. در این دیدار مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران و غلامرضا انصاری سفیر ایران در مسکو، ولایتی را همراهی کردند.

علی اکبر ولایتی که از روز چهارشنبه  18 بهمن در مسکو بسر می‌برد روز پنجشنبه 19 بهمن همچنین قرار است با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه و "یوگنی پریماکف" رییس اتاق بازرگانی و وزیر خارجه اسبق این کشور دیدار کند.

کد خبر 15292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز