«براساس برنامه‌ریزی‌ای که انجام داده‌ایم قصد داریم تا چند روز آینده از طریق پلیس بین‌الملل پیگیر مالیاتی باشیم که این سرمربی به دولت ایران بدهکار است.»

برانکو

یک هفته پس از آنکه برانکو ایوانکوویچ به همراه تیم الاتفاق عربستان به تهران سفر نکرد تا شائبه بدهی مالیاتی سرمربی سابق تیم ملی به دولت ایران به‌وجود بیاید، رئیس فدراسیون فوتبال از پیگیری این موضوع خبر داد. علی کفاشیان در همه روزهایی که بحث بدهی مالیاتی برانکو ایوانکوویچ مطرح بود، صحبت خاصی نکرده بود، به ایسنا گفت که از طریق پلیس بین‌المللی پیگیر بدهی مالیاتی این مربی خواهد بود.

رئیس فدراسیون ادامه می‌دهد: «برانکو باید مبلغی را بابت پولی که از فدراسیون فوتبال ایران گرفته به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کرد اما این کار را انجام نداده و این رقم با جریمه‌ای که حساب شده به پول بزرگی تبدیل شده است. بنابراین برای احقاق حق‌مان از او به مجامع بین‌المللی شکایت خواهیم کرد. البته برای این مسئله با فیفا هم گفت‌وگوهایی را انجام دادیم که فیفا اعلام کرد نمی‌تواند در مسائل مالیاتی دخالت کند.»

این در حالی است که محمد دادکان، رئیس وقت فدراسیون معتقد است بدهی 550 میلیون تومانی برانکو درست نیست و او بدهی به سازمان مالیاتی کشور ندارد. دادکان در این رابطه می‌گوید: «ما پولی که می‌گرفتیم تا به برانکو پرداخت کنیم با دلار دولتی بوده. قبل از اینکه مالیاتش پرداخت نشود، پول را به ما نمی‌دادند. یعنی امور مالی ما مالیات برانکو را پرداخت کرده. حالا اگر طلب دارد باید باز کنند تا ببینند به دوره ما مربوط می‌شود؟ می‌دانم تمام پول‌هایی که برانکو می‌گرفت، قبل از آن مالیاتش را امور مالی ما پرداخت می‌کرد.»

رئیس سابق فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند مشکل مالیاتی برانکو ایوانکوویچ ارتباطی به زمان حضور او در فدراسیون ندارد. دادکان اضافه می‌کند: «اصلا چنین چیزی نیست. این مشکل به زمان ما مرتبط نمی‌شود. شاید به خاطر پاداش برانکو است که می‌خواهند مالیات بگیرند. دقیقا نمی‌دانم.»

اما رئیس فعلی فدراسیون مشکل مالیاتی برانکو را به زمان حضورش در ایران ربط می‌دهد، به زمانی که سرمربی تیم ملی و همراه این تیم به جام جهانی 2006 آلمان رفت. اتفاقا بعد از ناکامی تیم ملی در جام جهانی بود که برانکو دیگر پای به ایران نگذاشت. علی کفاشیان می‌گوید: «ما از زمانی که در فدراسیون فوتبال مستقر شده‌ایم هر زمان که با مربی‌ای قرارداد بسته‌ایم ابتدا پول مالیاتش را کم و پرداخت کرده‌ایم و درباره کارلوس کی‌روش هم همین اتفاق افتاده است.

اما برانکو مالیاتش را پرداخت نکرده و به همین خاطر ما پیگیر موضوع خواهیم بود.» البته یک کارشناس مالی معتقد است مربیان‌خارجی که برای حضور در ایران اقدام می‌کنند، شاغل به حساب می‌آیند و در این شرایط فدراسیون فوتبال باید مالیات مربی را پرداخت کند. سیداحمد بابایی درباره بحث مالی که مطرح شده، می‌گوید: «با‌توجه به اینکه فدراسیون فوتبال طرف قرارداد است، با تغییرات در فدراسیون اتفاق خاصی رخ نداده است. در واقع فدراسیون فعلی موظف است که مالیات برانکو را پرداخت کند.»

صحبت‌های بابایی در ظاهر نشان می‌دهد که محمد دادکان موظف نیست که مالیات برانکو را پرداخت کند. اما آیا پیگیری فدراسیون فوتبال از طریق پلیس اینترپل بیهوده است و تلاش علی کفاشیان بی‌مورد خواهد بود؟ این کارشناس مالی پیگیری فدراسیون فوتبال را قانونی می‌داند و عنوان می‌کند: «زمانی که یک مربی خارجی می‌خواهد از کشور خارج شود، باید مالیاتش را پرداخت کرده باشد و اگر مالیات پرداخت نکند، باید ضمانت دهد. بدین‌ترتیب که باید ضمانت‌نامه بانکی به اداره مالیات دهد یا فردی او را ضمانت کند. احتمالا در مورد برانکو چنین اتفاقی افتاده است.»

او اضافه می‌کند: «حالا فدراسیون فوتبال از طریق مجامع بین‌المللی می‌تواند موضوع را پیگیری کند. در واقع فدراسیون باید اقامه دعوا کند و بدین شکل شکایت خود را پیش ببرد. برای همین به تصمیم فدراسیون ایرادی وارد نیست.» در عین حال، بابایی معتقد است که پیگیری فدراسیون زمان‌بر است و البته تاکید می‌کند که می‌تواند به نتیجه مطلوبی برسد.

کد خبر 161280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز