سرانجام با اعلام نتیجه صلاحیت نامزدهای ریاست فدراسیون، تعداد کاندیداها از 5 نامزد به 3 نامزد کاهش یافت.

مهدی تاج - فدراسیون فوتبال

در شرایطی که دبیرخانه فدراسیون فوتبال گفته بود دوشنبه اسامی واجدین شرایط شرکت در انتخابات را اعلام می‌کند، روز گذشته این اسامی روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت. بدین‌ترتیب، یونس قربانی و جمشید تقی‌زاده 2 نامزد ریاست فدراسیون توسط فدراسیون رد صلاحیت شدند. برخلاف 3 کاندیدایی که تایید صلاحیت شدند، قربانی و تقی‌زاده چهره‌های نام‌آشنایی در فوتبال ایران نیستند، اما دلیل اینکه آنها نمی‌توانند در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت کنند، چه بوده است؟

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال در این رابطه می‌گوید: «طبق بند 2 ماده 33 اساسنامه فدراسیون فوتبال که تصریح می‌کند نامزدهای ریاست باید توسط 10‌نفر از اعضای مجمع معرفی شوند، این دو نتوانستند در انتخابات شرکت کنند.»

جالب اینکه مهدی محمدنبی تاکید می‌کند که پرونده قربانی و تقی‌زاده هیچ‌وقت به مرحله بررسی صلاحیت نرسید. او اضافه می‌کند: «درباره این دو نفر بحث تایید صلاحیت مطرح نیست؛ چرا که اساسا به خاطر اینکه این دو نتوانستند 10 امضا را جمع کنند، پرونده‌شان به مرحله بررسی صلاحیت نرسید.»

البته رد صلاحیت قربانی و تقی‌زاده قابل پیش‌بینی بود؛ نفراتی که بعد از ثبت‌نام در انتخابات هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفتند و اگر تایید صلاحیت هم می‌شدند، شانس کمتری برای تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال داشتند.

در عین حال، قبل از بررسی صلاحیت نامزدها گفته می‌شد محمدحسین قریب برای معرفی از سوی 10 نفر از اعضای مجمع به مشکل برمی‌خورد اما این اتفاق رخ نداد و ظاهرا قریب مشکل چندانی برای تایید صلاحیت نداشته است. محمدحسین قریب به اعتقاد خیلی از مسئولان فوتبالی کشور گزینه وزارت ورزش و جوانان است و شانس زیادی برای تصاحب عنوان ریاست فدراسیون دارد. در عین حال، خیلی‌ها شانس علی کفاشیان و عزیز محمدی را بیشتر می‌دانند؛ بنا به شناخت و اطمینانی که اعضای مجمع از این دو نامزد دارند.

محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان درباره انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال می‌گوید: «یک امر روشن است؛ بارها گفته‌ایم که فدراسیون‌های ورزشی به‌عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی زیرنظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند. همه دوستانی که می‌توانستند ثبت‌نام کنند در انتخابات حاضر شدند. امر انتخابات فدراسیون‌ها مانند انتخابات مجلس نیست که مردم رای دهند. اعضای مجمع در یک انتخابات داخلی شخص مورد نظر را انتخاب می‌کنند. تاکنون همه چیز خیلی شفاف، مناسب و قانونی پیش رفته است. امیدوارم مجمع فدراسیون فوتبال با نظارت وزارت ورزش در روز موعود برگزار شود. هر کس که از رای مجمع بیرون بیاید، مورد حمایت وزارت است.» او در پاسخ به این پرسش که گویا تماس‌ها و تلفن‌ها با اعضای مجمع برای انتخاب گزینه وزارت ورزش شروع شده است، عنوان می‌کند: «بر اجدادشان صلوات.»

در میان نامزدهای ریاست فدراسیون البته مهدی تاج به نفع عزیز محمدی کنار کشید. تاج می‌گوید: «من برای هیات رئیسه فدراسیون احترام خاصی قائل هستم، آنها به بنده و کفاشیان تکلیف کردند که در انتخابات ثبت‌نام کنیم، من هم به احترام آنها ثبت‌نام کردم، اما از ابتدا نظرم نبود که در انتخابات شرکت کنم. دلایل خاص خودم را هم داشتم که شاید یک روز بگویم. حتی نوابم را هم معرفی نکردم. امیدوارم فدراسیون در 4 سال آینده یک سازمان کاملا مستقل داشته باشد و فوتبال بدون تنش و چالش‌های خاص اداره شود. امیدواریم کسی از انتخابات کنار نکشد تا یک انتخابات کامل برگزار شود.» روز گذشته عزیز محمدی با انتشار برنامه خود نخستین کاندیدایی لقب گرفت که برای ریاست فدراسیون برنامه داده است.

شفق و جعفری کنار رفتند

به موازات اعلام ردصلاحیت 2 نامزد ریاست فدراسیون، 4 نفر دیگر از انتخابات فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شدند. ناصرشفق، محمدحسین جعفری، منوچهربهمنی و شهرام دبیری اسکویی با توجه به بند ‌٢ ماده ‌٣٣ اساسنامه، حدنصاب ‌٥ پیشنهاد اعضای مجمع را کسب نکرده و در مرحله بعدی رسیدگی قرار نگرفتند. البته نفراتی که رد صلاحیت شدند، علاوه بر دیروز، امروز هم فرصت دارند که اعتراض خود را به دبیرخانه فدراسیون فوتبال ارسال کنند.

کد خبر 162119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز