یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

فرا رسیدن بهار همراه با چیزهای زیبا و دل انگیزی است که دل هر انسانی را از شادی و سرور لبریز می‌گرداند: شکوفه‌های زیبای درختان و گل‌های رنگارنگ و فریبایی که در دشت، جنگل‌ها و باغ‌ها و بوستان‌های شهری دیده می‌شوند.

گل

در این میان پرندگان نیز همدم همیشگی این شکوه و زیبایی هستند و با آواز خود جلوه دل‌انگیزتری به آن می‌دهند. به همین خاطر توصیه روانشناسان این است که همه بیشترین بهره را از این فضا ببرند و همگام با سمفونی شاد طبیعت، حرکت کنند. رفتن به دامان طبیعت و گشت و‌گذار در آن و ساعاتی را در میان آن گذراندن، نقش بسزایی در ارتقای روحیه و افزایش نشاط بیشتر برای زندگی دارد، البته مشروط به اینکه با ارج و احترام به طبیعت همراه باشد. خوشبختانه ما ایرانیان با تدارک جشن نوروز این مسئله را در فرهنگ خود نهادینه کرده‌ایم و به همین دلیل، بهار برای همه ما فصل آشتی با طبیعت از یک سو و دوستی و آشتی بیشتر با دیگران است.

دید و بازدید‌های عید که تا پایان فروردین کما بیش ادامه دارد، حکایت از همین مهم دارد. با توجه به اینکه کشور ما از آب و هوای متنوعی برخوردار است و هر گوشه از این پهنه جغرافیایی طبیعتی ویژه را در خود پرورده است، می‌توان از این موهبت بهره برد و زیبایی و شادی بهار را به دیگران هدیه کرد. حرف ما این نیست که طبیعت را تخریب کنیم؛ مقصود این است که به‌ویژه در شهر‌های بزرگی که به‌نحوی از دامان طبیعت زیبا دور شده اند، می‌توان در خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی گل و گیاهان بهاری کاشت. همچنین می‌توان رسم خوب و جالب گل هدیه دادن به دیگران را در این روزها معمول کرد. این نوع هدیه دادن اشاره به نو شدن دوستی‌ها دارد و به تلطیف و گسترش روابط انسانی کمک می‌رساند. وقتی به دوستی گل هدیه می‌دهیم، به او می‌خواهیم بگوییم که ما خواهان زیبا‌ترین و دل انگیز‌ترین چیزها برای وی هستیم و همواره به بهترین نحو وی را دوست داریم. پس چه خوب است که این روزها همزمان صحبت گل و دوستان را ارج بیشتری بگزاریم.

جوجه رنگی نخریم!

با فرا رسیدن بهار و به‌ویژه با رو به گرمی گذاشتن هوا کم‌کم سر و کله دستفروش‌هایی که جوجه‌های چند روزه رنگی شده را در کنار خیابان می‌فروشند، پیدا می‌شود. کودکانی که با پدر و مادر خود از کنار این دستفروشی‌ها می‌گذرند، با دیدن این موجودات بیچاره دست والدین خود را برای خرید آنها می‌کشند. در چنین مواقعی اگر پدران و مادران از حقوق حیوانات آگاهی کافی داشته باشند، سعی می‌کنند تا این مسئله را به فرزند خود گوشزد کنند و او را از خرید آن منصرف سازند اما در این میان، عده‌ای دیگر از پدران و مادران به‌طور احساسی تسلیم خواسته کودک خود می‌شوند و با این تصور که شاید او چند روزی سرش در بازی با این جوجه گرم شود!

به خرید آن مبادرت می‌کنند. راستی هیچگاه پیش خود اندیشیده‌ایم که این جوجه‌های رنگی از کجا می‌آیند، توسط چه کسانی خریداری می‌شوند و سرنوشت آنها چه می‌شود؟ این جوجه‌ها که عموما خروس هستند پس از خروج از تخم و تعیین جنسیت چون قادر به تخم‌گذاری نیستند، غیرمفید تشخیص داده می‌شوند و از چرخه تولید خارج می‌شوند. اما قضیه به همین‌جا ختم نمی‌شود، آنها توسط افراد سودجو در سطل‌های رنگ فرو برده می‌شوند تا شمایلی کودک‌پسند پیدا کنند! این جوجه‌ها که تا زمان خریداری شدن آب و دانه کافی دریافت نمی‌کنند، در شرایط بدی از نظر بهداشتی نگهداری می‌شوند و دست آخر فروشنده آنها را در کیسه‌های پلاستیکی تحویل خریدار می‌دهد!

در خانه هم این جوجه‌ها آنقدر بازیچه دست کودکان قرار می‌گیرند که زیر دست و پای آنها له می‌شوند و یا به‌دلیل تغذیه نامناسب و بروز بیماری می‌میرند و در مواردی هم خوراک گربه‌ها می‌شوند. با این وصف و با توجه به تأکید‌های مکرری که در دین و همچنین فرهنگ معاصر در مراقبت از حقوق حیوانات شده است، خریدن این جوجه‌ها چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ ضمن آنکه به‌دلیل ابتلای این جوجه‌ها به انواع بیماری‌ها، ناقل بیماری‌های زیادی به کودکان نیز هستند.

کد خبر 165443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز