همشهری آنلاین: جیمی ولز بنیانگذار ویکیپدیا و سرگئی برین یکی از دو بنیانگذار غول بزرگ جستجوی جهان،‌ گوگل،‌ نظرات متفاوتی درباره فیس بوک دارند.

جیمی ولز

همزمان با شدت گرفتن فعالیت‌های جهانی دولت‌ها و صنایع درباره اینترنت و در مقابل،‌ فعالیت‌های مخالفان محدود سازی اینترنت،‌ بنیانگذاران دو پایگاه اینترنتی مشهور،‌ گوگل و ویکی پدیا درباره آزادی اینترنت و سلطه فیس بوک اظهار نظرهای جالبی ارائه کرده‌اند. 

جیمی ولز بنیانگذار ویکی‌پدیا تاکید دارد که فیس بوک هیچ خطری برای حریم خصوصی به وجود نیاورده است زیرا از نظر او تنها اتفاقی که در فیس بوک می‌افتد آشکار شدن رفتارهای طبیعی کاربران در برابر محدوده وسیع‌تری از دید عموم است.

ولز در مصاحبه‌ای که در وب سایت یوتیوب منتشر شده مدعی شد که کارفرماها باید این موضوع را درک کنند که عکس فردی که در مکانی نامتعارف و در وضعیتی غیرعادی به صورت آنلاین منتشر می‌شود به هیچ وجه شرم آور نیست. ولز در واقع  نظرات "مارک زاکربرگ"،‌ بنیانگذار فیس بوک و "رئید هافمن" بنیانگذار "لینکد-این" را در مصاحبه خود بازتاب داد،‌ افرادی که گاه و بیگاه ادعا کرده‌اند که افراد جوان نسبت به نسل مسن دیدگاه اساسا متفاوتی از حریم خصوصی خود دارند.

ویکی

ولز که در مصاحبه خود پنج پیش‌بینی درباره آینده تکنولوژی جهان انجام داد،‌ گفت نسبت به کوچک‌ترین تلاشی در راستای ایجاد قوانین جهانی که اینترنت را تحت پوشش خود قرار دهند بد‌بین است.

ولز در  این مصاحبه گفت: احتمال اینکه بتوان به نوعی حکومت جهانی دست پیدا کرد بسیار کم است و در عین حال فکر نمی‌کنم بتوانم به فرایندی که برای ایجاد قوانین جدید اینترنتی میان رهبران جهان به وجود می‌آید اطمینان کنم.

او در ادامه گفت فکر می‌کند اینترنت به "قوای عمومی" بزرگتری تبدیل خواهد شد که سیاستمداران را وادار خواهد کرد توجه بیشتری نسبت به نظرات و اعتقادات جمعی کاربران شبکه داشته باشند.

ولز گفت تظاهرات علیه قوانین اینترنتی آمریکا نشان داد افراد معمولی از اینترنت برای سازماندهی خود استفاده می‌کنند و این نمایی از کمپین‌های آینده در جهان خواهد بود.

ولز پیشنهاد می‌دهد در حالیکه عموم مردم متوجه نیاز صنایع فیلم و موسیقی به ایجاد مدل تجاری پایدار فارغ از سرقت آنلاین هستند،‌ اما نیازهای عموم نیز برای به اشتراک گذاری و مشارکت از اهمیت بسیار حیاتی برخوردار است.

ولز پیش‌بینی کرد آینده شبکه در سلطه کاربران جدید از کشورهای در حال توسعه خواهد بود و اینکه رسانه بقای خود را به واسطه ترکیبی از محتوی رایگان و غیر رایگان حفظ خواهد کرد.

اما از سویی دیگر یکی از دو بنیانگذار جوان غول بزرگ جستجوی جهان،‌ گوگل،‌ نظری متفاوتی درباره فیس بوک دارد و این شبکه اجتماعی را خطری برای آزادی اینترنت می‌داند.

به اعتقاد "سرگئی برین" اصول باز بودن و دسترسی جهانی که سه دهه پیش تضمینی برای خلق اینترنت به حساب می‌آمد،‌ امروز بیش از همیشه در معرض خطری بزرگ قرار گرفته‌است.

برین در گفتگویی با گاردین هشدار داد نیروهای بسیار قدرتمندی علیه اینترنت باز و آزاد در گوشه و کنار جهان صف کشیده‌اند،. برین در گفتگو با گاردین گفت امروز بیشتر از گذشته از این موضوع وحشت دارم زیرا این وضعیت بسیار ترسناک است.

برین عوامل تهدید کننده آزادی اینترنت را ترکیبی می‌داند از تلاش روزافزون دولت‌ها برای کنترل دسترسی و ارتباط شهروندان به اینترنت،‌ تلاش صنعت سرگرمی برای خدشه وارد کردن به حریم خصوصی کاربران و محدودتر شدن فعالیت در "باغ‌هایی بسته" از قبیل فیس بوک و اپل که فعالیت‌های نرم افزاری را بر روی سکوهای خود به شدت تحت کنترل دارند.

گوگل

این میلیاردر 38 ساله می‌گوید پنج سال پیش باور نداشت که چین یا هر کشور دیگری بتواند برای مدتی طولانی اینترنت را محدود کند اما اکنون پی به اشتباه خود برده است.

برین هشدار داد توسعه و افزایش گرایش به فیس بوک و اپل که از سکوهای اختصاصی خود برخوردارند و دسترسی کاربران خود را تحت کنترل دارند،‌ نوآوری را به خطر انداخته و شبکه را طبقه بندی خواهد کرد و در این میان چیزهای زیادی از دست خواهند رفت.

برین می‌گوید در صورتی که اینترنت مانند امروز تحت سلطه فیس بوک قرار داشت من و لری (پیج) هرگز نمی‌توانستیم گوگل را خلق کنیم زیرا برای کنار آمدن با فیس بوک باید با قوانین آن بازی کنی،‌ قوانینی که به شدت محدودیت دارند. اما فضایی که ما گوگل را در آن به وجود آوردیم،‌ همان دلیلی که به ما امکان خلق موتور جستجوی گوگل را داد، اینترنت باز بود. زمانی که قوانین زیادی وجود داشته باشند،‌ نوآوری از بین خواهد رفت.

برین این سخنان را در روز اول تجسس یک هفته‌ای گاردین درباره شدت گرفتن نبرد برای کنترل اینترنت که در سراسر جهان در میان دولت‌ها،‌شرکت‌ها،‌ فعالان و هکرها درگرفته بیان کرد.

این نبرد از تلاش‌های هالیوود برای از کار انداختن وب‌سایتهای سارق محتوی صنایع فیلم و موسیقی گرفته تا برنامه دولت بریتانیا برای کنترل رسانه‌های جمعی و کاربرهای شبکه در حال به خطر انداختن ازادی اینترنت در سرتاسر جهان به شکل‌های مختلف است.

برین به نگرانی عده‌ای درباره قرار گرفتن اطلاعات آنلاین آنها در اختیار مقامات آمریکا به دلیل قرار گرفتن این اطلاعات بر روی سرورهای گوگل اشاره کرد و گفت این شرکت بارها و بارها مجبور به ارائه اطلاعات کاربران به مقامات آمریکایی شده و حتی گاه این افراد مانع از این شده‌اند که گوگل به کاربرانش خبر دهد که اطلاعاتشان در اختیار مقامات قرار گرفته است.

برین می‌گوید: ما بارها و بارها پس زده شدیم، ما می‌توانیم با بسیاری از این درخواست‌ها مخالفت کنیم. ما هر کاری که بتوانیم برای محافظت از اطلاعات کاربران انجام می‌دهیم. اگر بتوانیم چوب جادویی را تکان داده و خود را از قوانین آمریکا رهایی دهیم،‌ اگر بتوانیم در قلمرو حقوقی جادویی باشیم که در آن همه به هم اعتماد اشته باشند،‌ عالی خواهد شد. ما تا جایی که امکان آن باشد در حال انجام آن هستیم

شاید بد نباشد در ادامه سخنان سرگئی برین اشاره ای کوتاه داشته باشیم به تنطیمات حریم خصوصی که گوگل به تازگی اجرا کرده و جنجال بسیاری را در میان کاربرانش برانگیخت.

این قانون جدید به گفته گوگل تلاشی برای شخصی سازی جستجو‌های انجام گرفته در سرویس‌های مختلف گوگل است اما فعالان دفاع از حریم خصوصی همین قانون گوگل را تهدیدی بزرگ برای حریم خصوصی کاربران به قیمت افزایش سود مالی شرکت گوگل می‌دانند.

کد خبر 166737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز