جامعه خیرین مدرسه‌ساز ایران اولین تشکیلات مردم‌نهاد و موفق کشور است که با هدف شناخت، جذب و هدایت نیک‌اندیشان برای ایجاد بستر مناسب برای کسب دانش فرزندان مملکت تأسیس شده است.

مدرسه

اعضای این سازمان مردمی را خیرینی تشکیل می‌دهند که هر روز بر تعداد آنها و تعهدات خدا‌پسندانه‌شان افزوده می‌شود و در سال‌هایی که دانش‌آموزان در مدارس چهارنوبته درس می‌خواندند به کمک دولت آمدند و به تأمین فضاهای آموزشی در نقاط مختلف کشور همت گماشتند.

حائز اهمیت اینکه 30درصد مدارس کشور را خیرین تأمین کرده‌اند و نقش قابل تحسینی در گسترش امکانات آموزشی در اقصی نقاط مملکت داشته‌اند و اگر همت والای آنها نبود هم‌اکنون بستر مناسب برای کسب دانش‌ فرزندان این مرز و بوم وجود نداشت.هم‌اکنون هزاران خیر مدرسه‌ساز داخل کشور و حدود 900خیر ایرانی برون‌‌مرزی و مهم‌تر از آن صدها هزار دانش‌آموز و فرهنگی گرانقدر هم به این مجموعه بلندهمت مردمی پیوسته‌اند و هر‌سال بر میزان مشارکت آنها اضافه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با جامعه خیرین مدرسه‌ساز، فعالیت و عملکرد آنان گپ‌و‌گفتی با دکتر محمدرضا حافظی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور انجام داده‌ایم.

  • آقای حافظی چه امری موجب ایجاد انگیزه شما در این حرکت خیرمدرسه‌سازی شد؟

2سال قبل از تشکیل جامعه خیرین مدرسه‌ساز در لحظات تحویل سال‌نو و طلیعه بهار طبیعت تلفن منزل اینجانب به صدا درآمد و متأسفانه پلیس اطلاع داد که فرزندم امیرحسن به اتفاق عروس ناکامم در سانحه رانندگی به دیار ابدیت پیوسته‌اند. این مصیبت جانسوز در حالی پدید آمد که قصد داشتم یک ماه بعد مراسم عروسی آنها را برگزار کنم که مشیت الهی برخلاف انتظار در اولین روز بهار حجله‌گاهشان را در آرامگاه بهشت‌زهرا مقرر فرمود. قبلا منزلی برای زندگی آنها خریداری کرده بودم که تصمیم گرفتم برای حفظ یاد و خاطره آنها ساختمان را بفروشم و دبیرستانی احداث کنم و این اندیشه در من و خانواده، آرامش نسبی به وجود آورد و به این نتیجه رسیدم پیشامدهای ناگوار و ایجاد مشکلات سخت در مسیر زندگی انسان‌ها بعضی‌وقت‌ها با اراده حق‌تعالی سبب تحول و تعالی می‌شوند زیرا اگر با فقدان فرزند جوانم که عصای پیری‌ام بود روح یأس و نومیدی در من ظاهر شد ولی تحقق و استمرار این نیت خیر و ایجاد مدرسه‌سازی موجب امید و انرژی مثبت شد و شاهد وجود هزاران فرزند در قبال فقدان یک فرزندم شدم و به این اعتقاد رسیدم که؛ خدا گر ز حکمت ببندد دری، ز رحمت گشاید در دیگری.

  • جامعه خیرین که شما مسئولیت آن را به عهده دارید در چه سالی تأسیس شد؟

جامعه خیرین‌ مدرسه‌ساز در سال 1378 تأسیس شد و پس از آن تا هم‌اکنون در 31 استان و متجاوز از 550 شهرستان مجامع خیرین مدرسه‌ساز با مشارکت مردم تشکیل شده و این پرچم افتخارآفرین را برای ارتقای دانش فرزندان گرانقدر و آینده‌سازان کشور بر دوش دارد.

  • چرا مدرسه‌سازی را انتخاب کردید؟

پس از جنگ تحمیلی مدارس در کشور چهارنوبته بود و فرزندان گرانمایه مملکت بستر مناسبی برای کسب دانش نداشتند. ملت فهیم و فرهنگ‌دوست پس از جنگ تحمیلی و جهاد نفس و افتخار عظیمی که در مقابل جهان کسب کردند در اجرای منویات مقام‌معظم رهبری تشخیص دادند فرصت و نوبت جهاد مال است و بر این اصل خداپسندانه عاشقانه در عرصه مقدس مدرسه‌سازی حاضر شدند و با مشارکت علاقه‌مندانه، فضاهای زیبا و استانداردی در نقاط مختلف کشور احداث کردند و باز هم برای مملکت اسلامی افتخار دیگری خلق شد زیرا مدرسه پایه و فونداسیون واقعی ارتقای همه‌جانبه کشور است و آن طور که مشهود است با مشارکت و همکاری دولت محترم مدارس چهارنوبته به دو نوبته و بسیاری نیزبه یک نوبته تبدیل شد ولی برای رفع این معضل راه طولانی در پیش داریم و این جهاد مقدس نباید متوقف شود.

  • لطفا نحوه تشکیلات مجامع را توضیح دهید؟

هیأ‌ت امنای جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور مرکب از 31نفراز نمایندگان خیرین مجامع استان‌هاست و طبق اساسنامه قانونی هیأت مدیره جامعه که سیاستگذاری کلی را در کشور عهده‌دار است 9نفر شامل 7نفر منتخبین مردمی و 2نفر شخصیت حقوقی(وزیر آموزش و پرورش و معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش) است.مکان‌یابی مدارس بر عهده وزارت آموزش و پرورش و تهیه نقشه‌ها و نظارت اجرایی بر عهده معاونت عمرانی وزیر(رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور) است و به تبع آنها در استان‌ها مدیران محترم کل آموزش و پرورش و نوسازی مدارس و 7نفر منتخبین مردمی و نیز در شهرستان‌ها مدیران آموزش و پرورش و نماینده نوسازی و 7نفر منتخبین مردمی این مجمع را تشکیل می‌دهند و همانگونه که عرض کردم تا به حال در 31 استان و بیش از 550شهرستان این مجامع تشکیل شده و در آینده به 700 مجمع در داخل کشور افزایش خواهد یافت. در سطح کشور نمایندگان محترم ولی‌فقیه و استانداران و فرمانداران محترم از این حرکت سازنده حمایت می‌کنند. ذکر این نکته ضروری است که مجامع فوق‌الذکر در سطح کشور تحت هیچ عنوانی شرعا و قانونا مجاز نیستند دیناری از وجوه خیرین را جز در امر مدرسه‌سازی هزینه کنند و هرگونه هزینه دیگری بر عهده هیأت مدیره مردمی خواهد بود مضافا اینکه هدف جامعه خیرین مدرسه‌ساز غیرسیاسی و غیرانتفاعی است.

  • ‌ از فعالیت‌های برون‌مرزی جامعه خیرین مدرسه‌ساز بگویید؟

حدود 10درصد از ملت ایران به صورت پراکنده در سطح جهان اقامت دارند و فرزندان آنها که اکثرا در مدارس بیگانه به تحصیل مشغولند برخلاف میل باطنی اولیا تدریجا زبان مادری و ملیت و فرهنگ کشور خود را فراموش خواهند کرد. در این رابطه جامعه خیرین با‌ احساس مسئولیت طوری برنامه‌ریزی کرده که در سطح جهان حضور فیزیکی داشته باشد و با مشارکت ایرانیان مقیم نسبت به تشکیل مجامع خیرین با همکاری دولتمردان اقدام و رابطه فرهنگی را برقرار کند، ازجمله در امارات‌ عربی متحده مجمع خیرین تشکیل شده.بیشتر بچه‌های ایرانی ساکن دبی در مدارس بیگانه مشغول تحصیل بودند اما با ساخت مجموعه فرهنگی و مجهز توحید که با مشارکت دولت احداث شده اتباع سایر کشورها هم ابراز علاقه کردند در آن مرکز تحصیل کنند. به زودی نیز سومین جشنواره در دبی برگزار می‌شود و همزمان کلنگ مدرسه‌ شارجه برزمین زده خواهد شد. مجامع خیرین کشور ترکیه در آنکارا و استانبول سال گذشته تشکیل شده و در آینده با کلنگ زنی مرکز فرهنگی استانبول و همکاری دولت جشن بزرگی در آن کشور برگزار خواهیم کرد. مقدمات سفر به کانادا به منظور تشکیل مجامع خیرین‌ مدرسه‌ساز در3 شهر بزرگ آن کشور فراهم شده و پس از آن در سایر کشورها متناوباحضور پیدا خواهیم کرد و از مشارکت و حضور هموطنان مقیم استفاده و یقین داریم اثرات فرهنگی پربار آن را کسب خواهیم کرد.

  • با توجه به مدارس احداث‌شده وضعیت کدام استان نامطلوب است؟

قبل از انقلاب تا دوران جنگ تحمیلی اکثر مناطق از این حیث نامطلوب بود و دانش‌آموزان حتی در ساختمان‌های مخروبه و کپرها تحصیل می‌کردند ولی حضور خیرین و مشارکت با دولت این معضل بزرگ را ترمیم کرد و جهاد فی‌سبیل‌الله خیرین آثارش در تمام روستاها، شهرها، شهرستان‌ها و استان‌ها مشهود است و شاید قابل قبول نباشد که شهر تهران به علت ساختمان‌های قدیمی و استیجاری و از طرفی نبود زمین از نامناسب‌ترین شهرهای کشور در زمینه مدرسه است.

  • آیا برای فضاهای آموزشی در پایتخت چاره‌ای اندیشیده‌اید؟‌

شهرستان‌های استان تهران با توجه به وجود زمین، بیشتر خیر جذب می‌کند ولی مهاجرپذیری آن موجب شده که هر سال به فضای جدید آموزشی نیاز داشته باشد. در شهر تهران نیز مجمع خیرین 19دفتر نمایندگی در مناطق آموزش و پرورش دایر کرده و فعالیت این مجموعه با تعامل صمیمانه مدیران محترم و دلسوز آموزش و پرورش در سال گذشته نتیجه خوبی تحصیل کرد و امیدواریم با استمرار این برنامه تدریجا معضل فضا در شهر تهران مرتفع شود، خصوصا که توجه وزیر محترم آموزش و پرورش به ایجاد مجموعه‌های آموزشی معطوف است و این نظر کارشناسانه از هر حیث ارزشمند است و یقینا تعاملات موجود نتیجه پرباری را هم به دنبال خواهد داشت.

  • ‌در رابطه با جشنواره‌های خیرین استان‌های کشور توضیح دهید؟

در خلال سال‌های گذشته مستمرا جشنواره خیرین در شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار شده و از نیک‌اندیشانی که در این راه خداپسندانه مشارکت کرده‌اند قدرشناسی می‌شود و ضمنا رقم تعهد آنها از زمین و نقد جمع‌بندی و اعلام می‌شود و هر سال با رشد قابل توجه ایثار آنها روبه‌رو هستیم. عمل آنها مصداق کلام خدا و کاشت یک گندم و برداشت 700گندم از آن است. خیرین با اضطراب اولین مدرسه را احداث می‌کنند ولی جزای خیر خدا در این دنیا به قدری است که این راه پرثمر را بدون دغدغه ادامه می‌دهند زیرا به مالشان آنچنان رونق می‌بخشد که عمل خیرشان مادام‌العمر می‌شود و این همه، اندوخته و سرمایه جاودان برای دنیای باقی می‌شود و جای مسرت است، سال گذشته و امسال دانش‌آموزان و آینده‌سازان با اندک اندوخته خود به‌صورت گروهی در این امر سازنده شرکت دارند و این حرکت نویددهنده آینده روشن و موفق‌تر برای کشور است زیرا حمایت از آموزش و پرورش یعنی تأمین سلامت، سعادت، رفاه عمومی، اقتصاد سالم و توسعه پایدار همه‌جانبه.امسال نیز از 20اردیبهشت‌ تا 18خردادماه در تمام کشور جشنواره‌ها برگزار خواهد شد و بدون تردید مانند گذشته ملت عزیز و فرهنگ‌دوست باز هم افتخار بزرگ‌تری به وجود خواهند آورد.

  • هر فردی که بخواهد به جمع خیرین مدرسه‌ساز بپیوندد چه مبلغ باید کمک کند؟

هر کس به قدر استطاعت خود می‌تواند با خدای خود از این طریق معامله کند. آن عزیز دانش‌آموز که 200 تومان تنها اندوخته‌اش را(ارزش یک آجر) هدیه می‌کند با فردی که متجاوز از 80میلیارد تومان مشارکت کرده هر دو خیرند و مسلما هر یک در حد قدرت مالی، جزای خیر کسب خواهند کرد زیرا جزادهنده خداوندی است که بر‌همه چیز آگاه است.

  • رقم تعهد خیرین را بیان کنید؟

سال اول تشکیل مجمع خیرین 16میلیارد و 800میلیون تومان و هرسال که گذشت با بیش از دو برابر افزایش تعهد مواجه شدیم و نهایتا برای نمونه باید به اطلاع برسانم در سال89 که اعتبار دولت 386میلیارد تومان بود تعهد خیرین 740میلیارد تومان و در سال90 که اعتبار دولت به 500میلیارد تومان افزایش یافت تعهد خیرین 1084میلیارد تومان افتخار که خلق کرد و ناگفته نماند به گفته دکتر احمدی‌نژاد خیرین در دولت هم انگیزه به وجود آوردند و با تصویب مجلس محترم شورای اسلامی و برای حفظ جان دانش‌آموزان رقم 9/3میلیارد دلار از ذخایر ارزی برای ایمن‌سازی مدارس اختصاص یافت که جای سپاس دارد.

  • درباره اداره مدارس خیرساز توسط خیرین توضیح دهید؟

بنا به مصوبه شورای عالی محترم آموزش و پرورش بر حسب درخواست خیر، مدرسه‌اش به صورت هیأت امنایی اداره خواهد شد.

  • با توجه به نوع فعالیت باید خاطرات شیرینی نیز در این رابطه داشته باشید. یکی دو خاطره را بیان کنید؟

زندگی خیرین همه‌اش آموزنده، عبرت‌انگیز و شیرین است اما به 2خاطره اشاره می‌کنم. یکی آنکه خیری به نام زنده‌یاد علیپور اردبیلی داشتیم که اموالش را از اروپا به ایران منتقل کرد و 72مدرسه به نام 72 شهید کربلا احداث کرد. افزون بر آن در یکی از روستاهای اردبیل غسالخانه‌ای بنا کرد. معمولا در روز افتتاح مدارس دانش‌آموزان با شاخه‌های گل در مدارس حضور می‌یابند ولی برای افتتاح غسالخانه باید فردی به رحمت خدا رود تا او را غسل و کفن کنند. اهل روستا همه جمع شدند و میتی برای افتتاح وجود نداشت. فردی چهارپایه‌ زیر پایش گذاشت و با ساکت کردن دیگران با صدای بلند گفت الهی آن کسی که برای ما غسالخانه را ساخته اول خودش را در آن بشویند و این صحنه جالبی بود که موجب تبسم مرحوم علیپور و دیگر حاضرین شد.

دیگر آنکه وقتی مسئولیت آقای مهندس فرشیدی در وزارت آموزش و پرورش پایان یافت، رئیس جمهور به پاس حق‌شناسی 10عدد سکه 5/2بهار آزادی نیز به او هدیه داد و مدت یک سال سکه‌ها مفقو‌دالاثر شد و آقای فرشیدی هر چه جست‌و‌جو کرد اثری از آنها نبود تا روزی به خانمش می‌گوید اگر سکه‌ها پیدا شد در مدرسه‌سازی هزینه خواهم کرد. فردا که به دفتر کارش می‌آید بلافاصله همسرش زنگ می‌زند و مژده می‌دهد سکه‌ها پیدا شد. آقای فرشیدی هم بنا به عهدی که با خود بسته بود بلادرنگ به بنده تلفن کرد که من به دفتر جامعه بیایم یا شما به دفتر من می‌آیید، عرض کردم بنده می‌آیم، اول صبح به اتفاق یکی از مسئولان سازمان نوسازی مدارس خدمت ایشان رسیدیم، ماجرا را تعریف کرد و 10عدد سکه را تحویل گرفتیم و این بذل همت را در مدرسه‌سازی هزینه کردیم.

در پایان وظیفه دارم از همکاری آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس کشور، رسانه‌های عمومی و ارگان‌ها و سازمان‌هایی که ما را در پیشبرد این هدف عالی برای ارتقای دانش‌ فرزندان مملکت یاری کرده‌اند تشکر و سپاسگزاری کنم و شادی روح خیرینی که برای خود سرمایه جاودان اندوخته و به دیار باقی شتافته‌اند را از خداوند قادر توانا مسئلت دارم.

کد خبر 168224

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز