به‌دنبال درج یادداشت «پاک کردن صورت‌مسئله مردودی‌ها»، در همشهری 23 فروردین ماه امسال، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آ‌موزش و پرورش توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است:

«1 - بعد از چندین سال آیین‌نامه آموزشی سال اول متوسطه با دیگر پایه‌ها همسان‌سازی شده است و به‌منظور جلوگیری از ترک تحصیل و ایجاد انگیزه جهت ادامه تحصیل آنها در اصلاحات آیین‌نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه شرایط ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه اول همانند نحوه ادامه تحصیل دانش‌آموزان سایر پایه‌ها فراهم شده است.

2 - لازم به ذکر است که شورای‌عالی آموزش و پرورش نهادی است که در آن اعضای غیرآموزش و پرورش مربوط به جامعه نیز حضور دارند و تصویب چنین مصوبه‌ای نشان‌دهنده نیاز جامعه و دستگاه‌ها به آن است؛ در ضمن موضوع همسان‌سازی‌ ادامه تحصیل دانش‌آموزان پایه اول با سایر پایه‌ها از سال‌های قبل مورد بررسی و کارشناسی متعدد مسئولین قرار گرفته و طی چندین جلسه کارشناسی در شورای‌عالی آموزش و پرورش در سال تحصیلی 91-90 مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

3 - با اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره سه‌ساله متوسطه، دانش‌آموزان دروسی را که نمره قبولی کسب کرده‌اند مجددا تکرار نمی‌کنند و این خود استفاده بهینه از زمان، امکانات، تجهیزات و امید به آینده را برای آنها فراهم می‌کند.

4 - شرایط روحی، روانی و فیزیکی بسیاری وجود دارد برای اینکه دانش‌آموزانی که از سال سوم راهنمایی به سال اول متوسطه وارد می‌شوند، نتوانند عملکرد واقعی خود را نشان دهند. ما با این کار برای دانش‌آموزان فرصت همسان‌سازی با محیط را فراهم می‌کنیم که به‌صورت تدریجی طی سال‌های بعد نارسایی‌های آموزشی خود را در فرصت‌هایی که تعیین شده جبران نمایند، ضمن اینکه شرط قبولی در آزمون‌ دروس افتاده، حذف نشده و دانش‌‌آ‌موز به هر حال باید امتحان بدهد و قبول شود.

5 - شیوه‌نامه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در مصوبه جدید شورای‌عالی آموزش و پرورش تغییر نکرده است بنابراین دانش‌آموزان با توجه به نمرات مکتسبه و علاقه‌مندی به رشته مورد نظرشان، اقدام به انتخاب رشته می‌نمایند.»

توضیحات همشهری:

ضمن تشکر از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش جهت روحیه پاسخگویی که در قبال انتقادات دارند، سؤال این است که دانش‌آموزی که هنوز دروسی مانند ریاضی یا شیمی پایه اول را قبول نشده چگونه می‌تواند این دروس پایه بالاتر را بیاموزد. آیا دروس روی هم انباشته نمی‌شود؟ به گفته مسئولان، دانش‌آ‌موز به پایه بالاتر می‌رود و تنها دروسی را که نمره قبولی کسب نکرده در چند نوبت امتحان می‌دهد و در نهایت اگر قبول نشد برای ادامه تحصیل به رشته‌های کاردانش هدایت می‌شود.

آیا هنرستان‌ها محل تحصیل دانش‌آموزانی است که از پس دروس دبیرستان بر نیامده‌اند؟ آیا با این تفکر قرار است 50 درصد دانش‌آموزان سال سوم برای ادامه تحصیل به هنرستان‌ها هدایت شوند؟ آیا این تخریب جایگاه رشته‌های هنرستانی نیست؟
اینکه گفته می‌شود حذف مردودی از پایه اول متوسطه مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش است نیز محل اشکال است ‌زیرا در دوره فترت شورا تصویب شده است.

مدت عضویت چند نفر از اعضای شورای‌عالی آموزش و پرورش که رئیس‌جمهور آنها را منصوب کرده بود، اردیبهشت سال 90 به پایان رسیده بود و رای آنها طی حدود یک سال بلا‌اثر بوده است. البته اوایل اردیبهشت امسال رئیس‌جمهور طی احکامی اعضای جدید را منصوب کرد.

همچنین اینکه بگوییم ما با این کار [حذف مردودی از پایه اول دبیرستان] به دانش‌آموزان فرصت همسان‌سازی با محیط را می‌دهیم که به‌صورت تدریجی طی سال‌های بعد از نارسایی‌های آموزشی خود را در فرصت‌هایی که تعیین شده جبران کنند نیز چندان منطقی نیست.

پاک کردن صورت‌مسئله مردودی‌ها

کد خبر 168828
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز