همشهری آنلاین: معاون امور تنقیخ قوانین مجلس از انتشار فهرست قوانین منسوخ خبر داد.

فارس نوشت: حجت‌الاسلام سید‌محدحسن ابوترابی فرد معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) به ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت پرداخت و اظهار داشت: قانون نرم‌افزار اداره کشور در ابعاد مختلف است. ما با هدف توسعه نظام قانون‌گذاری جمهوری اسلامی ایران یک سری اقدامات را انجام دادیم.

وی افزود: نظام قانون‌گذاری ایران باید الگوی کشورهای منطقه بوده و قواعد حاکم بر تطبیق قانون هم باید روشن و زبان قوانین هم باید شفاف و قابل تامل باشد.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: از نظر شکلی قوانین باید طوری باشد که از منطق آشکار و روشنی پیروی کنند تا قوانین و مقررات کشور در قالب ساختار و نظمی منطقی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: قانون‌گذاری عمل پویا و مستمر است لذا قوانین باید در هماهنگی و انسجام با هم باشد.

ابوترابی‌فرد گفت: دسترسی و مجریان باید به قوانین آسان باشد لذا باید از روز آمد ترین قوانین استفاده شود؛ برای تحقق این چشم‌انداز و رسیدن به وضع مطلوبی باید تنقیح قوانین باید به درستی اعمال شود.

معاونت تنقیح قوانین مجلس گفت: در هر نظام دو دسته قوانین وجود دارد، یک دستگاه قوانین مستقیم که مرتبط با حقوق افراد است و یک دسته قوانین مربوط به قوانین که خود آنها هم شامل چند دسته هستند.

وی اظهار داشت: وجود قوانین راجع به قوانین دیگر نشان دهنده سطح توسعه یافتگی قوانین حقوقی است، در بخش تنقیح قوانین قسمتی از چشم انداز است اقداماتی مهمی باید انجام می‌شد که به لطف خدا قسمتی از آن انجام شد.

وی با بیان اینکه تدوین قوانین جامع مترقی‌ترین روشی است که پذیرفته شده، اظهار داشت: مجلس در قدم نخست باید ساختار موضوعی قوانین را به تصویب برساند تا این مسئله مبنای تنقیح قوانین قرار گیرد.

ابوترابی‌فرد اضافه کرد: اصلاح آئین نامه داخلی و تصویب قانون تنقیح قوانین جزء مهمترین اقدامات مجلس هشتم بود؛ بر اساس قانون دو کار به موازات هم در مجلس پیش رفت؛ گروهی نسبت به پالایش قوانین اقدام کردند که یکی از نتایج آن از کنار رفتن قوانین منسوخ بود.

این نماینده مجلس گفت: فهرست قوانین منسوخ به زودی برای انتشار در روزنامه رسمی ارائه خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مجلس برای تصویب قوانین جایگزین ما تصویب این قوانین را هم در دستور کار قرار دادیم.

ابوترابی‌فرد بررسی و تصویب عناوین قوانین حاکم بررسی و تصویب نقش جامع قوانین کشور، بررسی و تصویب تمام قوانین، جابه جایی مواد و قوانین را از جمله اقدامات معاونت تنقیخ برشمرد و گفت: تعیین روابط صریح بین قوانین، گذر از مرحله تعیین روابط حذف تمام مواد ضایع و تنظیم مواد لازم‌الاجرا از جمله مهمترین اقدامات معاونت تنقیح قوانین بود.

بعد از پایان سخنان ابوترابی‌فرد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از وی گفت: دوستان اداره تدوین و تنقیح قوانین مجاهدت کردند.

 

کد خبر 171678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز