همشهری آنلاین: مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم از ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی جدید استفاده از فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی برای اعزام دانشجویان دکتری داخل به دوره‌های تخصصی و شرکت در سمینارهای علمی خارج از کشور در سال 91 خبر داد.

مسلمی نائینی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: به منظور تمرکز زدایی امور دانشجویی، کاهش مراجعات دانشجویان به وزارتخانه و ایجاد تسهیلات بیشتر در ارائه خدمات علمی پژوهشی و در راستای استفاده از فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی برای اعزام دانشجویان دکتری داخل به دوره‌های تخصصی در داخل و خارج از کشور و شرکت در سمینارهای علمی خارج از کشور این شیوه‌نامه تهیه و به تصویب رسید.

شرایط لازم برای متقاضیان

وی با اشاره به شرایط متقاضیان این شیوه‌نامه، گفت: نباید از شروع به تحصیل دانشجو بیش از 3 و نیم سال گذشته باشد همچنین دانشجو باید امتحان جامع را با موفقیت گذرانده و طرح پیشنهادی رساله دکتری آنان تصویب شده باشد.

وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه متقاضی باید طبق جدول دانشگاه‌های شیوه‌‌نامه دارای سهمیه باشد، افزود: همچنین فرد متقاضی باید حدنصاب نمره msrt50، تافل 460، تافل IBT 60، آیلتس 5،5، تولیمو 460 را برای اعزام این دوره تحقیقاتی در خارج از کشور دارا باشد.

مسلمی با بیان اینکه فرد متقاضی باید مهارت لازم برای مکالمه در خارج از کشور را نیز داشته باشد، افزود: همچنین داشتن شرایط لازم تعهدی و اخلاقی جهت حفظ شئونات جمهوری اسلامی ایران از دیگر شرایط فرد متقاضی برای استفاده از این شیوه نامه می‌باشد.

مدیر کل بورس دانشجویان خارج وزارت علوم با اشاره به نحوه اجرای این شیوه نامه اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید پس از تکمیل کاربرگ اطلاعات مربوط به دانشجویان متقاضی استفاده از فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی، آن را به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج ارسال کنند. همچنین علاوه بر اخذ تضمین معتبر به میزان 10 میلیون تومان توسط دانشگاه برای دانشجویان غیر بورسیه، باید تهیه نامه‌های لازم از جمله معرفی به نظام وظیفه در صورت نیاز، معرفی به وزارت امور خارجه به همراه نامه حمایت مالی و معرفی نامه به شعبه بانک تجارت در استان محل تحصیل جهت دریافت ارز توسط اداره کل بورس ارائه گردد.

مزایای استفاده از فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی

وی با اشاره به مزایای استفاده از فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی تصریح کرد: پرداخت شش ماه مقرری ارزی و هزینه بلیت رفت و برگشت، بیمه و هزینه‌های اولیه به دانشجویان بورسیه و پنجاه درصد مقرری ارزی، بیمه و هزینه بلیت رفت و برگشت به دانشجویان غیر بورسیه برای اعزام به خارج از کشور از جمله مزایای این شیوه نامه است.

مدیذکل امور بورس وزارت علوم افزود:‌در صورتیکه دانشجو به مدت کمتر از 6 ماه در محل تحقیق اقامت داشته باشند موظف است اضافه دریافتی را به حساب خزانه داری کل کشور واریز کند.

شرایط تمدید فرصت مطالعاتی

وی همچنین خاطر نشان کرد: فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی با نظر دانشگاه محل تحصیل مشروط به داشتن فعالیت‌های علمی ارزنده در طول دوره تحقیقاتی حداکثر تا 9 ماه قابل تمدید است.

جزییات فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی داخل کشور

مسلمی ادامه داد: برای انجام فرصت کوتاه مدت تحقیقاتی داخل کشور به ازای هر دانشجو مبلغ 5 میلیون تومان (جهت تحقیقات نظری) و هشت میلیون تومان (جهت تحقیقات تجربی) به منظور تامین هزینه‌های تحقیقات دانشجو توسط وزارت علوم با ارائه گواهی دانشگاه محل تحصیل به دانشگاه یا موسسه محل انجام تحقیقات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشجویان موظفند پس از اتمام فرصت تحقیقاتی ضمن اعلام مراجعت، گزارش جامعی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود را با تایید اساتید راهنمای داخل به دانشگاه ارائه و تسویه حساب کنند افزود: دانشجویان جهت استفاده از این فرصت می‌بایست به میزان مصوب شورای مرکزی بورس سازمان امور دانشجویان، تعهد محضری به دانشگاه محل تحصیل ارائه دهند.

شرایط شرکت در سمینارهای خارج از کشور

مدیر کل بور س وزارت علوم با اشاره به شیوه نامه شرکت در سمینارهای خارج از کشور اظهار کرد: پرداخت هزینه ریالی شرکت دانشجویان بورسیه دکتری مشروط به ارائه مقاله در کنفرانس‌های خارج از کشور با تایید دانشگاه محل تحصیل فقط یک بار در طول مدت بورس امکان پذیر است.

سهمیه دوره‌های تحقیقاتی کوتاه مدت سال 91

وی همچنین با اشاره به هزینه شرکت در کنفرانس‌های خارج از کشور برای کشورهای استرالیا، زلاندنو، کانادا، امریکا، ژاپن، آفریقای جنوبی و کشورهای آمریکای لاتین گفت: هزینه شرکت اعم از خرید بلیت و سایر هزینه‌ها در کنفرانس‌های این کشورها با مبلغ 25 میلیون ریال و سایر کشورها مبلغ 20 میلیون ریال قابل پرداخت است.

وی در خاتمه با اشاره به سهمیه دوره‌های تحقیقاتی کوتاه مدت سال 91 اعم از دانشجویان بورسیه و غیر بورسیه برای دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: در مجموع 714 سهمیه فرصت خارج از کشور و 330 سهمیه فرصت داخل کشور برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

کد خبر 171996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز