همشهری‌آنلاین: سیزدهمین جلسه بررسی پرونده فساد مالی سه هزار میلیاردی امروز در حالی برگزار شد که در ابتدای جلسه قاضی و نمایندگان دادستان موضوعاتی همچون ممنوع الخروج نبودن خاوری و رفاقت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی با مه‌آفرید را رسانه‎ای کردند.

به گزارش همشهری آنلاین، سیزدهمین جلسه دادگاه فساد مالی با ریاست قاضی «ناصر سراج» و به منظور بررسی پرونده 12 متهم به نام‎های «ط.ن»، «س.خ»، «الف.ر»، «ک.ن»، «ع.ر»، «م.ح»، «م.ش»، «ع.الف»،«غ.ن»، «ع.ب»، «م.س» و «ج.د» برگزار شد.

در ابتدای جلسه قاضی سراج، فراهانی و جعفری به بیان نکاتی در مورد نحوه فرار خاوری، پاسخ به گله‌مندی دادگستری اهواز و بیان رابطه نزدیک رئیس سابق سازمان خصوصی سازی با مه آفرید پرداختند.

در جدول زیر می‎توانید خلاصه اظهارات و نکات مهمی که از سوی قاضی و نمایندگان دادستان در ابتدای جلسه امروز مطرح شد را بخوانید:

نام

سمت

موضوع

اظهارات

ناصر سراج

رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب

نحوه فرار خاوری

  • وکیل متهم ردیف اول پرونده مدعی شد دست‌هایی در کار بوده است تا خاوری را فراری دهد.
  • من مدارکی را به صورت مستند همراهم آورده‌ام. در تاریخ 25 شهریور سال 90 خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی تصمیم به خروج از کشور می‌گیرد آن هم به مقصد انگلستان.
  • در تاریخ 29 شهریور 90 تحت نامه‌ای با شماره 578669 با مأموریت خاوری موافقت می‌شود و در تاریخ 6 مهر سال 90 در نامه‌ای به شماره 579516 از سوی مشاور نهاد و دبیر هیئت نظارت در سفرهای خارجی این مأموریت کم‌لن‌یکن تلقی می‌شود.
  • چند روز بعد از لغو مأموریت خاوری از محل هتلی در لندن فکسی به دفترش می‌فرستد و در آن فکس استعفایش را اعلام می‌کند.
  • آقای «د» رئیس دفتر آقای خاوری مدعی است در 31 شهریور سال 90 خاوری به مدیریت حراست بانک می‌گوید برنامه‌ سفری به لندن دارم از وزارت اطلاعات بپرسید اگر ممنوع‌الخروج نیستم بلیت تهیه شود.
  • رئیس دفتر خاوری مدعی است از طریق آقای «ص» مدیرکل حراست بانک ملی خواستم تا از آقای «ز» رئیس سازمان حراست کل کشور موضوع بررسی شود.
  • نهایتا آقای «پ» معاون وزیر اطلاعات بلامانع بودن خروج خاوری را به آقای «ز» و از آن طریق به آقای «ص» اعلام می‌کند و خاوری موفق می‌شود با تهیه بلیت به مقصد لندن از کشور بگریزد.

فراهانی

نماینده دادستان

پاسخ به گله‌مندی دادگستری اهواز

  • در جلسه قبل اظهارات متعارضی از سوی مه‌آفرید امیرخسروی و وکیل وی درباره روند رسیدگی به پرونده در دادگستری اهواز مطرح می‌شد که گلایه‌مندی مسئولان دادگستری اهواز را به دنبال داشت.
  • ریاحی وکیل مدافع مه‌آفرید مدعی شد احاله پرونده از دادگستری اهواز به تهران انحراف در رسیدگی به پرونده است ولی مه‌آفرید در همان جلسه مدعی سوء جریان در دادگستری اهواز در رسیدگی به پرونده بود.
  • «الف ـ ش» یکی دیگر از متهمان پرونده نیز در اظهارات خود به سوء جریان در اداره کل اطلاعات اهواز در رسیدگی به این پرونده اشاره کرده بود.
  • حرف اصلی ما این بود که با فرض صحت اتهامات متهمان احاله پرونده از اهواز به تهران کار ضروری و لازمی بود هر چند با توجه به اینکه بیشتر متهمان در تهران بودند پرونده باید در تهران رسیدگی می‌شد.
  • احاله پرونده به تهران گامی در جهت جلوگیری از سوء جریانات بوده و هیچ انحرافی در رسیدگی پرونده وجود نداشته است.
  • ما به هیچ وجه به دنبال متهم کردن مسئولان دادگستری اهواز نبودیم و بابت تمام تلاش‌هایی که در این زمینه انجام شد از آنها تشکر می‌کنیم.

 

کیفر خواست 4 نفر از مدیران گروه ملی فولاد ایران به اسامی«ع-ر»،«ع- ب»،«م -س» ، «ج - د»

  • از واگذاری این شرکت در تیر ماه 88 مه‌آفرید برای دستیابی به هدف اصلی خود مبنی بر نفوذ در سیستم بانکی کشور درصدد برآمد موضوع گشایش اعتبارات اسنادی را در برنامه این شرکت قرار دهد.
  • شبکه بانکی در زمان دولتی بودن این شرکت حاضر به پرداخت تسهیلات به این شرکت نبودند اما اما بعد از واگذاری با وجود افزایش بدهی‌ها مه‌آفرید بلافاصله درصدد گشایش اعتبارات اسنادی برمی‌آید.او طی تبانی با مدیران بانک های ملی و صادرات خروج مبالغ هنگفتی از بانک‌ها را به نفع خود با پرداخت رشوه‌های کلان در دستور کار قرار داد.
  • به همین منظور بانک صادرات گروه ملی به عنوان گشایش کننده انتخاب شد که در نهایت 136 فقره LC به صورت غیرقانونی و متقلبانه صادر شد که همه با تقاضای گروه ملی و مدیرعاملی «ع- ر» صورت گرفته است.
  • در این اعتبارات گشایش شده مبالغ یا یکسان بوده یا به هم بسیار نزدیک بوده است. تاریخ اعتبارات یا در یک روز یا با فاصله یک روز صورت گرفته است پس به همین شکل فاصله گشایش تا تنظیم نیز بسیار نزدیک بوده است.

نجفی

نماینده دادستان

رفاقت رئیس سابق خصوصی سازی با مه آفرید

  • «ع- ر» مدیرعامل وقت گروه ملی فولاد ایران متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی از طریق کلاهبرداری باندی ، تحصیل مال نامشروع به مبلغ 3 میلیارد تومان و پرداخت رشوه به «س -ک» رئیس بانک صادرات شعبه اهواز به مبلغ 33 میلیون تومان و 11 سکه بهار آزادی است.
  • متهمان دیگر پرونده به نام‌های «ع - ب» مشاور گروه، «م -س» مسئول خرید گروه و «س- د» مشاور مالی گروه نیز هر کدام به اتهام مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی متهم هستند.
  • بررسی گفته‌های برخی از متهمان حاکی از آن است که آقای «ک - ز» رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی کشور با «ع- د» رابط گروه آریا رفاقت صمیمی داشته است.
  • رفاقت این دو تا جایی بوده است که تا بیش از 10 نفر از بستگان « ک -ز» در گروه ملی فولاد اهواز مشغول به کار بوده‌اند.
  • قرار بوده است که بر اساس این رفاقت گروه آریا بتواند مناقصه‌هایی از جمله خرید شرکت تراورس و دیگر شرکت‌ها را با موفقیت به پایان برساند. پیش از این در یکی از جلسات دادگاه 3 هزار میلیارد تومانی فراهانی نماینده دادستان از پرونده مفتوح برای رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی خبر داده و عنوان کرده بود که آقای «ک -ز» با قرار وثیقه آزاد است و باید در دادگاه حاضر شده و پاسخگوی اتهاماتش باشد.

فارس درباره بخشی از این دادگاه نوشت: در سیزدهمین دادگاه تخلف مالی 3 هزار میلیاردی، ریاحی وکیل یکی از متهمان با اشاره به موضوع فرار خاوری و عدم تحویل او به ایران توسط کانادا گفت: شما می‌دانید که کانادا او را تحویل نمی‌دهد زیرا شنیدند که قرار است او را اعدام کنید. آنها با این اتهامات مورچه را هم به شما تحویل نمی‌دهند.

نماینده دادستان در واکنش به این ادعای ریاحی گفت: ما برای خاوری اتهام فساد فی‌الارض در نظر نگرفتیم که قرار باشد اعدام شود.

قاضی سراج هم گفت: کشور کانادا قرار بود خاوری را به ایران تحویل بدهد اما خاوری متوجه موضوع شد و فرار کرد.

قاضی سراج در پاسخ به اظهارات ریاحی مبنی بر اینکه چرا دادگاه به مه‌آفرید وقت بیشتری برای دفاع نداد، گفت: مه آفرید در جلسه قبل دیگر حرفی برای گفتن نداشت و من اگر مطمئن بودم که حرف برای گفتن دارد 10 جلسه دیگر هم به او فرصت می‌دادم. هر چند مه‌آفرید برای اتهامات دیگرش از جمله در زمینه تأسیس بانک آریا در دادگاه حاضر می‌شود.

رییس فعلی بانک ملی حاضر به شکایت از خاوری نیست

نماینده دادستان با بیان اینکه رئیس فعلی بانک ملی حاضر به شکایت از خاوری نیست و اگر علت را نگوید ما علت را مطرح می‌کنیم گفت: شاید اگر این اتفاق در کشور دیگری افتاده بود برخورد شدیدتری با مسئولان مرتبط صورت می‌گرفت وزیر اقتصاد استیضاح نمی‌شود، بانک ملی از خاوری شکایت نمی‌کند وزارت امور خارجه هم کوچکترین اقدامی برای بازگرداندن خاوری نکرده است.

فراهانی گفت: کیفر خواست 4 متهم شرکت گروه ملی فولاد ایران با لحاظ کردن همکاری آنها با مسئولان صادر شده است و همچنین اینکه مه‌آفرید بوده است که به دلایل مختلف سراغ آنها رفته است نه برعکس.

وی با بیان اینکه مه‌آفرید از علاقه و نیاز این مدیران برای ارتقا و رشد گروه ملی فولاد سوء استفاده کرده است گفت: برای این متهمان حداکثر تخفیف را دادیم و اتهام فساد فی‌الارض را در نظر نگرفتیم.

فراهانی ادامه داد: عمده نقش فساد مدیریتی این مجموعه در تهران بوده است و به همین دلیل برای آن تقاضای اشد مجازات نکردیم و مجازات آنها بین 10 تا 20 سال حبس متغیر خواهد بود.

فراهانی با تأکید بر اینکه بحث ما اثبات شبکه‌ای بودن این پروسه است و نباید قبح کار پایین آورده شود تا به گونه‌ای باشد که کسی در این پرونده خودش را مقصر نداند گفت: شاید اگر در کشور دیگری بود با مسئولان ارشدی که دست به چنین کاری زده‌اند برخورد و مجازات شدیدتری می‌شد اما در اینجا می‌بینیم که وزیر اقتصاد استیضاح نمی‌شود و بانک ملی نیز بعد از گذشت 7 ماه حاضر به شکایت نیست.

وی ادامه داد: بعد از اخطار قانونی هم که شکایت می‌کنند حاضر به شکایت از خاوری نیستند و از بقیه افراد شکایت می‌کنند زمانی هم که می‌گوییم چرا از خاوری شکایت نمی‌کنید در جواب می‌گویند نمی‌خواهیم از او شکایت کنیم.

فراهانی گفت: رئیس فعلی بانک ملی باید بیاید و بگوید که چرا حاضر نیست از خاوری شکایت کند وگرنه اگر این کار را نکند من خودم دلیل آن را اعلام خواهم کرد.

در این لحظه قاضی سراج خطاب به نماینده دادستان گفت: البته دستور پیگرد ویژه (وانتد قرمز) برای خاوری صادر شده است.

فراهانی در ادامه اظهارات خود گفت: متأسفانه هیچ وقت حتی در کوچکترین موارد هم ندیدیم که وزارت امور خارجه با مسئولان کانادایی مذاکره‌ای داشته باشند و این اظهار تأسف‌ها از بالا تا پایین‌ترین سطوح مدیریتی ادامه دارد در حالیکه اولین قدم باید صداقت و پذیرش اشتباه باشد.

کد خبر 173597
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز