رویارویی اطلاعاتی و تقابل با جاسوسی اگرچه همواره برای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری که دارای تضاد منافع با آمریکا و برخی کشورهای غربی است امری غیرقابل اجتناب بوده اما چهره‌ای که تاکنون از مواجهه اطلاعاتی ایران با نفوذ دستگاه‌های اطلاعاتی سایر کشورها نشان داده شده بیشتر از منظر کشف و خنثی‌سازی‌ خرابکاری‌ها بوده است.

طرح - جاسوسی - آمریکا

از حدود یک سال پیش و در برهه‌ای که سیاست «تهدید در برابر تهدید» از سوی مقامات کشورمان اعلام شده، دستگاه اطلاعاتی ایران نیز از دو عملیات نفوذ نیروهای خود به کشورهای دیگر پرده برداشت که نشان می‌داد مواجهه اطلاعاتی ایران تنها جنبه تدافعی ندارد. مستندهای تلویزیونی «الماسی برای فریب» و «هدیه برگشتی» گویای نفوذ نیروهای امنیتی ایران در گروه‌های ضدانقلاب خارج از کشور بودند که توانسته بودند با پوشش به حلقه اصلی رهبری این گروه‌ها ورود پیدا کرده و با ایفای نقش نبض اقدامات تخریبی آنان را در دست خود بگیرند.

الماسی برای فریب

18خرداد سال گذشته مستند الماسی برای فریب از صداوسیما پخش شد که روایت‌کننده نفوذ یکی از نیروهای مرتبط با دستگاه‌ امنیتی جمهوری اسلامی ایران در اپوزیسیون خارج از کشور بود. براساس این مستند محمدرضا مدحی که سابقه طولانی خدمت در نهادهای انقلابی داشت و در بانکوک به تجارت جواهرات و سنگ‌های قیمتی مشغول بود، براساس طرح اطلاعاتی ایران مورد توجه سفارت آمریکا در تایلند قرار می‌گیرد و با هیلاری کلینتون و جوزف نای به‌عنوان مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا دیدار می‌کند. مدحی در این مستند به پاتک هوشمندانه نیروهای امنیتی ایران به پروژه «دولت در تبعید» پرداخت. در این مستند که به بررسی طرح‌های مشترک انگلیس، آمریکا و موساد برای براندازی نظام ایران می‌پرداخت، محمدرضا مدحی، عنصر نفوذی ایران در محافل خصوصی اپوزیسیون خارج از کشور، گفت: بنده به‌عنوان رئیس شورای‌عالی حفظ امنیت و منافع ملی و امیرحسین جهانشاهی به‌عنوان جانشین بنده در «دولت در تبعید» منصوب شده بودیم. وی در این مستند گفت: در آغاز ورود به عربستان با سفیر آمریکا در این کشور دیدار کردم. از طریق سفیر آمریکا در عربستان با خانم هیلاری کلینتون، نشست محرمانه‌ای برگزار کردیم. در این نشست، قرار بر این شد که ایالات متحده با جنبش «جمع یاران» در جهت ادامه فتنه در ایران همکاری داشته باشد.

یک مقام مسئول در وزارت اطلاعات درباره جزئیات بیشتر این نفوذ اطلاعاتی گفته بود: بنیاد آمریکایی دفاع از دمکراسی (PDD) در یکی از جلسات خود که سه ساعت طول کشید، تشکیل«دولت در تبعید» را تصویب کرد که مأموریت اجرای این پروژه به دنیس‌راس، معاون امور خاورمیانه اوباما سپرده شد. وی افزود: او پس از سفر به واشنگتن با هواپیمای اختصاصی و استقرار در ویلایی در حومه این شهر با جو بایدن دیدار کرد که در این دیدار، معاون رئیس‌جمهور آمریکا حمایت کامل کشورش از وی را اعلام کرد. مدحی در چارچوب این پروژه اطلاعاتی در نیمه دوم سال88 حتی در کنفرانسی با نام «گوادالوپ دو» برای همفکری در زمینه براندازی جمهوری اسلامی شرکت می‌کند که در آن سران تمام جریانات و گروه‌های ضدانقلاب از منافقین تا سلطنت‌طلبان و از تجزیه‌طلبان تا جریان فتنه و حتی فرق منحرف اخلاقی و اجتماعی حضور داشتند و دولت در تبعید رسما اعلام موجودیت کرد. این مأموریت هنگامی پایان می‌یابد که قرار می‌شود شورای رهبری دولت در تبعید برای مدیریت و هدایت عملیات‌های خرابکارانه در ایران و براندازی جمهوری اسلامی از طریق کودتا ظرف یک سال در پادگان سیکلن تل‌آویو مستقر شوند؛ اینگونه عملیات نجات مدحی توسط وزارت اطلاعات انجام می‌شود و وی به کشور بازمی‌گردد.

هدیه برگشتی، این بار در لبنان

22خرداد امسال مستندی تحت عنوان هدیه برگشتی از سیمای جمهوری اسلامی به نمایش درآمد که روایتگر نفوذ دستگاه اطلاعاتی کشورمان در گروه‌های ضدانقلاب خارج نشین بود که این بار در لبنان رقم خورد. در این مستند سیدرضا دنیادیده شیران بر صندلی محمدرضا مدحی تکیه زد و به افشاگری علیه عناصر ضد‌انقلاب پرداخت. انبار باروتی که قرار بود در بیروت محل جدید آتش‌افروزی فتنه گران باشد، نامش «سیدرضا دنیادیده شیران» بود. شیران اصلی‌ترین هدف آمریکایی‌‌ها و انگلیسی‌ها را از تمرکز دادن تلاش‌هایشان علیه مقاومت در لبنان عمق دادن به جریان فتنه‌ در ایران دانست و اظهار داشت: ایران از عمق منطقه لازم برخوردار نبود و مناسب‌ترین منطقه از سوی آمریکایی‌ها لبنان تشخیص داده شد. این کار می‌توانست دو هدف را برآورده کند؛ در مرحله اول تأثیر منفی بر جریان مقاومت در لبنان بگذارد و در مرحله بعد با تضعیف آن،جریان حامیان مقاومت که در راس آن جمهوری اسلامی ایران بود، تضعیف ‌شود.نکته دیگری که می‌شود به این دو هدف اضافه کرد آن است که در اول بزنگاه سیاسی در لبنان می‌توانستند از تمرکز یافتن جریان فتنه علیه جمهوری اسلامی در انتخابات مجلس نهایت استفاده را ببرند. این فرد با اذعان به اینکه درصورت پیشرفت و پیشبرد اهداف فتنه‌گران شیعیان لبنان به خاطر حمایت و احساس مسئولیتشان در قبال جمهوری اسلامی ایران در برابر جریان فتنه به‌طور حتم واکنش نشان می‌دادند بیان داشت: واکنش شیعیان لبنان به این معنا بود که شیعه در مقابل شیعه صف‌آرایی می‌کند و این هدف کاملا پنهانی گردانندگان فتنه بود و دوایر اطلاعاتی غربی این قضیه را به جدیت دنبال می‌کردند.

ورود جاسوسان با مدارک جعلی

دولت آمریکا در دهه آغازین تشکیل انقلاب اسلامی ایران و همزمان با درگیری کشورمان در جنگ تحمیلی تلاش زیادی کرد تا شاید بتواند انقلاب نوپای ایران را ساقط کند. در دهه60 شمسی که مقارن با دوران ریاست‌جمهوری رونالد ریگان در آمریکا بود یکی از ابزارهای مهمی که آمریکا برای براندازی و تضعیف انقلاب ایران به‌کار می‌گرفت جاسوسی بود. طراحی و اداره این فعالیت‌های جاسوسی نیز به‌طور عمده توسط سازمان سیا انجام می‌گرفت.

این فعالیت‌های جاسوسی نیز به شیوه‌های گوناگون صورت می‌پذیرفت بدین‌ترتیب که یا بعضی از مامورین سیا با مدارک جعلی وارد ایران می‌شدند و به کار جمع‌آوری اطلاعات و یا فعالیت‌های تخریبی می‌پرداختند، مانند جان‌پاتیس؛ یا اینکه از انواع گروهک‌های فراری و ضد‌انقلاب در خارج از کشور برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و سازماندهی آنان در جهت ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری می‌کردند، مانند گروهک منافقین و گروهک‌های سلطنت‌طلب؛ یا اینکه عده‌ای از افراد ساده‌لوح در داخل کشور را فریب داده و از آنان برای جمع‌آوری اطلاعات و اخبار، به‌خصوص در زمان جنگ، استفاده می‌کردند. جان پاتیس فردی آمریکایی‌الاصل با پاسپورت ایتالیایی بود که در اوایل دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران وارد کشور ما می‌شود و در یک مرکز مخابراتی به‌عنوان تکنیسین استخدام می‌شود اما در طول سال‌های دفاع‌مقدس این مرکز مهم بارها توسط ارتش صدام بمباران می‌شود و در هیچ کدام، جان پاتیس در دفتر کارش حضور نداشته است. نیروهای امنیتی پس از مشکوک شدن به وی، او را در مرداد1365 دستگیر می‌کنند و پس از محاکمه مشخص می‌شود که او جاسوس بوده و اخبار و اطلاعات مربوط به صادرات نفت را به سازمان جاسوسی آمریکا گزارش می‌کرده است.

پیوند شبکه تخریب و ترور

22فروردین سال‌جاری بود که وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری اعضای اصلی یک شبکه تروریستی رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد که از بازداشت شدگان، مقادیر قابل توجهی بمب‌های سنگین آماده انفجار، انواع مسلسل و سلاح‌های کمری و صدا خفه‌کن، تجهیزات نظامی، مخابراتی و دیگر ابزار آلات تروریستی کشف و ضبط شده است. یک هفته بعد وزارت اطلاعات در این زمینه اطلاعات تکمیلی منتشر و اعلام کرد که بیش از 15نفر از عوامل عملیاتی و پشتیبانی اعم از دارندگان شناسنامه ایرانی و اتباع بیگانه در این ارتباط دستگیر شده‌اند. شناسایی و ترور یکی از متخصصان کشور، بمبگذاری در برخی تاسیسات زیربنایی کشور و قصد انجام عملیات تروریستی یک روز قبل از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی( یعنی 21بهمن سال90 ) مأموریت‌های بازداشت‌شدگان را شامل می‌شد که وزارت اطلاعات آنها را آشکار کرد و اینگونه مشخص شد که موضوع هسته‌ای هدف اصلی فعالیت‌های خرابکارانه گروه‌های تروریستی از سال88 به بعد، همزمان با ترور دانشمندان هسته‌ای کشور است. حدود دو ماه بعد، وزارت اطلاعات در 25خرداد از دستگیری عوامل ترور دو تن دیگر از شهدای هسته‌ای کشور یعنی مجید شهریاری و مصطفی احمدی روشن خبر داد و سه روز بعد تعداد این افراد از سوی وزیر اطلاعات 20نفر اعلام شد. حیدر مصلحی درباره ارتباط این عملیات با عوامل شبکه تروریستی مرتبط با رژیم جعلی اسرائیل که فروردین‌ماه همراه با بمب‌های سنگین و سلاح‌های مختلف و سایر تجهیزات نظامی بازداشت شدند و درصدد انجام اقدامات خرابکارانه در کشور بودند گفت که به‌طور قطع این دو شبکه با یکدیگر در کشور تماس مستقیم داشتند.

کد خبر 174784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز