حمید ضیایی‌پرور: چهارشنبه گذشته، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران میزبان 50 نفر از استادان ارتباطات دانشگاه‌ها به مناسبت برپایی پنجمین دوره جشنواره ترافیک و رسانه بود.

در این نشست مهندس تشکری هاشمی خواستار مشارکت استادان ارتباطات و رسانه در فرایند برگزاری این جشنواره به‌منظور ارتقای وضعیت آن شد.واقعیت این است که بدون مشارکت رسانه‌ها و بدون یاری بخش‌های مختلف دانشگاهی بهبود وضعیت ترافیک در کلانشهری مانند تهران امکان‌پذیر نیست، آنچه نقش رسانه‌ها را در حوزه آموزش و فرهنگسازی‌ مسائل حمل‌ونقل و ترافیک شهری برجسته‌تر می‌سازد میزان نفوذ و فراگیری و پوشش رسانه‌ها و نوع ارائه اطلاعات و محتوا به شهروندان است.

در تمام دنیا رسانه‌های مکتوب، صوتی و تصویری با ارائه راهنمایی به مردم و ایجاد محیط بحث و تبادل نظر میان آنان و مسئولان حوزه شهری، به ایجاد فضای گفت‌وگوی تعاملی در حوزه عمومی جامعه کمک می‌کنند. هم مسئولان از طریق رسانه‌ها می‌توانند به مشکلات حوزه ترافیک پی ببرند و در جهت رفع این مشکلات اقدام و برنامه‌ریزی کنند و هم مردم می‌توانند از طریق رسانه‌ها اطلاعات لازم را درباره طرح‌ها و برنامه‌های طراحی شده توسط سازمان‌های ذی‌ربط کسب نمایند.

نکته مهم دیگر نقش رسانه‌های الکترونیک در بهبود وضعیت ترافیک شهرهای بزرگ و از جمله تهران است. ویژگی مهم این رسانه‌ها، قابلیت مولتی مدیا یا چند رسانه‌ای بودن آنها و همچنین امکان تعامل میان مردم و مسئولان از طریق اینگونه رسانه‌هاست. ویژگی دیگر رسانه‌های الکترونیک، قدرت تولید محتوای به روز توسط این رسانه‌هاست به همین دلیل به آنها رسانه‌های اجتماعی نیز می‌گویند، در این رسانه‌ها تولید‌کننده اصلی مردم هستند. مردم از طریق این رسانه‌ها، دیدگاه‌ها، آموخته‌ها و تجربیات خود را منتشر می‌کنند. این رسانه‌ها همچنین فضای بحث و نقد جدی در محیط سایبری ایجاد کرده و به‌طور غیرمستقیم بر نگرش‌های مخاطبان خود تأثیر‌گذار هستند.

به‌عنوان مثال هم‌اکنون لینکی از یک فیلم منتشره از یک توریست خارجی در ایران به‌عنوان پر بیننده‌ترین فیلم اجتماعی در حال مبادله است که تردد معمولی خودروها و موتورسیکلت‌ها در یکی از معابر تهران را نشان می‌دهد، در این فیلم توریست‌ها در هنگام مشاهده تردد در هم و بر هم خودروها در حال خندیدن هستند و دچار تعجب و شگفتی شده‌اند، این فیلم اگر چه به‌عنوان یک سرگرمی در شبکه‌های اجتماعی و محیط اینترنت مشاهده می‌شود اما در ذات خود نکته عبرت آموزی دارد، اینکه ما ملت بافرهنگی هستیم اما وضعیت رانندگی مان باعث خنده و بلکه تمسخر خارجی‌ها شده است. شاید این تلنگری باشد بر افرادی که خود آفریننده مشابه این صحنه‌ها در گوشه گوشه شهر هستند.

در نشست استادان ارتباطات با معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تأکید شد که جای رسانه‌های الکترونیک و به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی در جشنواره ترافیک و رسانه خالی است، به‌خصوص با توجه به اینکه ضریب نفوذ اینترنت در ایران به بیش از 48درصد رسیده و ایرانی‌ها در حوزه رسانه‌های الکترونیک از جمله وبلاگ‌ها، پیشتاز فضای سایبر هستند، همچنین بیش از 300هزار وب سایت فارسی در محیط اینترنت فعال هستند و 80درصد کاربران اینترنت در ایران نیز به نوعی عضو یکی از انواع رسانه‌های اجتماعی هستند. اگر تا‌کنون نگاه به حوزه فرهنگسازی‌ از طریق رسانه‌های سنتی و مکتوب بر سایر دیدگاه‌ها غلبه داشت امروز نقش رسانه‌های الکترونیک و اجتماعی در تأثیر‌گذاری بر مخاطب و مردم بسیار برجسته و غیرقابل انکار شده است.

کد خبر 174891
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز