مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

27خرداد‌ماه امسال با تصویب کمیته خودرو و تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت چهارخودروی ایرانی شامل سوزوکی و سه‌کلاس مختلف پژو پارس مورد تأیید قرار گرفته و برای اجرا به نمایندگی‌ها ابلاغ شده است.

سیدجواد تقوی

بر این اساس سوزوکی ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی‌سی فول ۵۸ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان، پژو پارس ELX سفارشی کلاس پنج‌سفارشی رنگ پایه خاکستری متالیک، رنگ سفارشی سفید، بژ و تیره ۲۲ میلیون و ۱۱۳ هزار تومان، پژو پارس ELX سفارشی کلاس شش، رنگ پایه سفید ۲۲ میلیون و ۳۶۶ هزار تومان و پژو پارس ELX کلاس هفت، رنگ پایه سفید ۲۲میلیون و ۹۵۲ هزار تومان به‌فروش خواهد رسید. با سیدجواد تقوی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • پیش از این وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتقای کیفیت خودرو‌های ساخت داخل و کاهش فاصله قیمت خودرو در محل کارخانه با قیمت‌های حاشیه بازار را دو پیش‌شرط افزایش رسمی قیمت‌ها اعلام کرده بود آیا این پیش‌شرط‌ها محقق شده است؟

شرکت‌های خودروسازی داخلی این دو پیش‌شرط را برای افزایش قیمت خودرو پذیرفته‌اند اما اکنون یکی از موانع پیش روی آنها در حوزه تولید و واردات خودرو مشکل تأمین مالی است که اگر زمان تأمین مالی کاهش یابد مشکلات خودرو‌سازان داخلی و وارد‌کنندگان خودرو برای تحقق این پیش‌شرط‌ها نیز مرتفع خواهد شد.

  • در شرایطی که هنوز خبری از بهبود کیفیت خودروهای ساخت داخل نبوده و فاصله قیمتی خودروهای داخلی در شرکت‌های خودروسازی و حاشیه بازار کاهش نیافته، چرا سازمان حمایت مجوز افزایش قیمت برخی خودروهای ساخت داخل را صادر کرده است؟

به‌دلیل محقق نشدن این پیش‌شرط‌ها مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای ساخت یا مونتاژ داخل نداده‌ایم.

  • اما سازمان حمایت، مجوز افزایش قیمت چهار خودروی ساخت یا مونتاژ داخل مانند سوزوکی گراند ویتارا را رسما ابلاغ کرده، این مصوبه بر چه مبنایی ابلاغ شده است؟

هیچ افزایش قیمت جدیدی را تصویب و ابلاغ نکرده‌ایم و افزایش قیمت‌های اخیر خودرو غیرقانونی بوده و خارج از ضوابط این سازمان است. آخرین افزایش رسمی قیمت خودرو مربوط به سال گذشته و پس از اجرای این شروط بوده است.

  • فاصله قیمتی برخی خودروها مانند ویتارا و انواع پژو در بازار تشدید شده،آیا این زمینه‌ای برای افزایش رسمی قیمت‌هاست؟

فاصله قیمتی خودروها در حاشیه بازار روندی کاهشی داشته است اما نباید انتظار داشت که این کاهش قیمت یک‌شبه اتفاق بیفتد. باید تولید‌کنندگان با افزایش عرضه خودرو زمینه کاهش فاصله قیمتی خودرو در محل کارخانه و حاشیه بازار را فراهم کنند تا قیمت‌ها متعادل شود که با توجه به روند تولید و عرضه، این فاصله سیری کاهشی دارد. ارتقای کیفیت و کاهش فاصله قیمتی شروع شده اما باید تسریع شود و این امر نیز نیازمند تأمین مالی شرکت‌های خودروسازی است ممکن است فاصله قیمتی یک یا دو خودروی ساخت یا مونتاژ داخل در محل کارخانه و بازار بیشتر شده باشد اما در مجموع این فاصله سیر نزولی دارد.

  • فاصله قیمتی انواع خودروهای داخلی و وارداتی در نمایندگی‌های مجاز و حاشیه بازار اختلاف فاحشی دارد. با این شرایط ادعای کاهش فاصله قیمت‌ها تا چه حد قابل توجیه است؟

باید توجه کرد که بازار خودروهای داخلی و وارداتی به هم وابسته است و درصورتی که عرضه خودروهای داخلی با مشکل مواجه شود بازار خودروهای وارداتی نیز با نوسان همراه خواهد بود.

کد خبر 177934

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز