یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

با داغ‌شدن موضوع امنیت سایبر و توجه اکثر کشورهای جهان به این مسئله، حالا بازار این جریان هم حسابی داغ است.

سایبر

 آخرین تحقیقات درباره بازار جهانی و پیش‌بینی‌ها در این رابطه نشان می‌دهد که ارزش بازار امنیت سایبر در سال۲۰۱۷ به ۱۲۰/۱‌میلیارد دلار در جهان خواهد رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های جهانی متوجه شده‌اند که برای مقابله با تهدیدهای سایبری باید از قبل آماده باشند و برنامه‌های لازم را اجرا کنند. تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای مختلفی در بحث امنیت سایبر در دسترس کاربران خرد و شرکت‌های بزرگ و دستگاه‌های دولتی در سراسر جهان قرار دارد. طیف گسترده‌ای از کاربران- از هکرهای ساده گرفته تا گروه‌های تروریستی- اکنون در فضای سایبر به‌صورت روزانه مشغول فعالیت‌های خرابکارانه هستند و تلاش برای مقابله با آنها ارزش بازار امنیت سایبر را هر روز بالاتر می‌برد.

با گسترش وابستگی کشورها به شبکه‌های رایانه‌ای اکنون دیگر هر درگیری سیاسی یا نظامی با بعد دیگری به‌نام جنگ سایبری همراه شده است، به همین خاطر همانطور که کشورها برای ارتش و تجهیزات نظامی خود سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارند هزینه‌های‌ تجهیز ارتش سایبری کشورها و تجهیزات الکترونیک به‌عنوان ابزار آنها نیز بیشتر شده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ارزش بازار امنیت سایبری از ۶۳/۷‌میلیارد دلار در سال۲۰۱۱، در پنج‌‌سال آینده با افزایش دو برابری به ۱۲۰/۱‌میلیارد دلار خواهد رسید که رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. شرکت‌های مختلفی در این بازار نقش دارند اما از شرکت‌های سیسکو (آمریکا)، کاسپرسکی (روسیه)، آی‌بی‌ام (آمریکا)، فورتی‌نت (هلند)، مک‌‌آفی (آمریکا) و سیمانتک (آمریکا) به عنوان مهم‌ترین بازیگران این بازار نام‌ برده می‌شود. در گزارش بازار امنیت سایبر آمده است که گسترش استفاده از رایانش ابری، شبکه‌های رایانه‌ای، مراکز داده‌ها و ارتباطات بی‌سیم باعث شده که شرکت‌های مختلفی در زمینه عرضه طیف گسترده‌ای از انواع محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشغول فعالیت شوند. آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که در اکثر کشورهای جهان شرکت‌های خصوصی بیشترین هزینه را برای تأمین امنیت سایبر خود انجام می‌دهند؛ به غیر از آمریکا که هزینه‌های دولت در این رابطه تقریبا برابر با بخش خصوصی تخمین زده می‌شود.

رقابت در این بازار هم هر روز میان شرکت‌ها برای به‌دست‌آوردن سود بیشتر فشرده‌تر می‌شود. به‌عنوان نمونه شرکت پرسابقه‌ای مانند آی‌بی‌ام برای مقابله با حملات سایبری به‌تازگی پلت‌فرمی به نام «Qradar» را آماده ارائه به بازار کرده است که می‌تواند اطلاعات دریافتی از ۴۰۰ منبع مختلف را در لحظه، بررسی و آنالیز کند. این شرکت اعلام کرده است که این پلت‌فرم قادر است فعالیت‌های غیرعادی را با ترکیب اطلاعات متدهای مرسوم در حملات سایبری و روش‌های هکرها، در ترافیک شبکه شناسایی کند و جلوی آنها را بگیرد.

کارشناسان شرکت‌های امنیتی اعتقاد دارند که روش‌های عاملان حملات سایبری هر روز درحال پیشرفته‌تر شدن است و به همین خاطر، بازار امنیت سایبر شاهد پدیده‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید همراه با گسترش مبادلات اقتصادی در آینده خواهد بود. «نرم‌افزار می‌تواند بکشد»؛ این جمله‌ای است که این‌روزها دیگر برای بسیاری قابل باور است. مقام‌های شرکتی مانند بوئینگ براساس همین جمله عقیده دارند که هزینه در بازار امنیت سایبر هیچ‌وقت زیاد به حساب نمی‌آید. راجر کرون، رئیس بخش شبکه این شرکت در این رابطه می‌گوید: به وسیله نرم‌افزار و حملات سایبری اکنون می‌توان شبکه‌های مراقبت پرواز را از کار انداخت یا سیستم‌های بورس یک کشور را تعطیل کرد؛ این دیگر یک شوخی نیست.

کد خبر 178315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز