بازبینی مجدد اقتباس سینمایی مجلل شرکت برادران وارنر از کتاب کمیک استریپ فرانک میلر درباره تاریخ "نبرد ترموپیل" – فیلم 300- کاملا روشن میکند که چه چیز باعث شد تماشاگران در جشنواره فیلم برلین ماه قبل آن را هو کنند.
...سانتگ در توصیف جذابیت فیلم تبلیغاتی لنی ریفنشتال از راهپیمایی نورنبرگ ، "پیروزی اراده"، نوشت:"هنر فاشیستی تسلیم را زیبا جلوه میدهد، حماقت را تعالی میبخشد، مرگ را پرزر ق و برق میکند."
توصیفی که به بسیاری از کمیک استریپها شباهت دارد. و به فیلمهای " جنگ ستارگان " و " ارباب حلقهها". و به همان دلیل به موسیقی "هوی متال". زیباییشناسی فاشیستی مدتها مورد علاقه پسران نوجوان بوده است.
و 300؟ شباهت بسیار زیادی به توصیف سانتگ دارد. سرگرمی "حماقتبار"، پذیرش "تسلیم" به سرنوشت "مرگبار" فرد (و نامیرایی که ظاهرا شخصیتهای فیلم اعتقاد دارند تحقق خواهد یافت) و مردنهای "پرزرق وبرق شدهای" ،که همچنانکه تاریخ به صورت افسانه بازنویسی میشود، برای 2500 سال دوام آوردهاند.
به نظر من، زیباییشناسی فاشیستی فیلم کاملا مناسبت دارد. این روند مدتهاست که آغاز شده است.
ارباب حلقهها پیام "11 سپتامبری"اش را درون خود گنجانده بود.
البته حتم دارم که این هنرمندان پشتیبان دولت یا سیاست خاصی نیستند (بوش نه خشایارشاه است و لئونیداس- بیشتر شبیه ترون است. فیلم را ببینید متوجه میشوید.) اما روح زمانه "برخورد تمدنها" را تایید میکنند.
و فاشیستها میدانستند که چگونه نمایشهای باشکوه بیافرینند. به "دره هبوط " در اسپانیا - یادمان جنگهای داخلی اسپانیا ساختهشده بوسیله حکومت ژنرال فرانکو - نگاهی بیندازید یا مجموعه فیلمهای "پیروزی اراده"، "روز ایمان" و "المپیاد" لنی ریفنشتال را کرایه کنید...