سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

امیر حسین صالحی: شکار پهپاد آمریکایی از سوی سپاه در منطقه خلیج‌فارس باعث شد که ایران توانایی‌های دیگری از خود به نمایش بگذارد و نشان دهد که جمهوری اسلامی، علاوه بر قدرت نظامی دریایی در منطقه آبی خلیج‌فارس و داشتن مین‌ها، کشتی‌ها، ناوها، زیردریایی‌ها و دیگر ادوات جنگی، توانایی‌های چشمگیری در زمینه جنگ‌الکترونیک دارد.

پهباد

 به‌عبارت دیگر، از لحاظ جنگ الکترونیک و سایبری ایران در موقعیتی است که می‌تواند پهپاد‌های متجاوز را از طریق دراختیارگرفتن سیستم ناوبری و قطع ارتباط آنها با ماهواره‌های هدایت‌کننده یا مرکز کنترل مستقر روی ناو‌ها تصاحب کند و سالم به زمین بنشاند. همچنین به لحاظ پدافندی نیز ایران اکنون به سادگی این امکان را دارد که این هواپیما‌ها را ساقط کند؛ همانطور که حدود یک‌ماه پیش با شلیک اخطار به سمت یک پهپاد دیگر آمریکا این امر را ثابت کرد.

اما بگذارید از زاویه‌ای دیگر به مسئله شکار پهپادها توسط سپاه اشاره کنیم؛ این اتفاق در «خلیج‌فارس» افتاده است؛ منطقه‌ای که حضور بیگانگان در آن نشان از اهمیتی ویژه دارد. به تاریخ که برگردیم در قرن‌19استعمارگران اسپانیایی‌ و بعد پرتغالی در خلیج‌فارس حضور داشتند و پس از آنها هم آمریکایی‌ها آمدند. امروز حضور ناوهای بیگانه در منطقه خلیج‌فارس مهم‌ترین چالش منطقه است و همسایگان جنوبی ایران باید این حقیقت را درک کنند که نیروهای فرامنطقه‌ای امنیت را با خود هدیه نمی‌آورند. آنها با چند هدف در منطقه هستند. الان که دیگر صدامی وجود ندارد؛ جمهوری اسلامی ایران نیز تا به امروز به کشوری حمله نکرده و براساس موازین دینی فقط جهاد دفاعی داشته است. اما متأسفانه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روزبه‌روز به ادعاهای واهی آمریکا و غرب بیشتر اعتماد می‌کنند و ظاهرا هر روز بر این عقیده استوارتر می‌شوند که ایران به‌خاطر هسته‌ای شدن به تهدیدی بزرگ برای آنها تبدیل شده است. خوشبختانه تاکنون از نظر دیپلماسی تلاش زیادی شده تا این نوع نگاه به کشور عوض شود ولی ظاهرا نیاز بود تا این کشورها علاوه بر اعتماد هسته‌ای نسبت به توانایی‌های جمهوری اسلامی در زمینه نظامی نیز آگاه شوند.

به واقع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس هیچ توانایی‌ای برای حفاظت از خود و آب‌های خلیج‌فارس ندارند و حتی تمایلی برای این امر نیز از خود نشان نداده‌اند. امروز حربه و تاکتیک غرب برای ترغیب کشورهای جنوبی خلیج‌فارس به خریداری سلاح و تجهیزات نظامی، پروژه ایران‌هراسی و در واقع اسلام‌هراسی است و هم اکنون متأسفانه کشورهای مسلمان حاشیه خلیج‌فارس به‌طور گسترده درحال خرید تسلیحات هستند؛ بدون اینکه توجه کنند چقدر ایران در بحث نظامی سرمایه گذاری کرده است. اقتدار نظامی ایران در مقابل آمریکا به خصوص در منطقه خلیج‌فارس ثابت کرد که تنها کشور مقتدر که از همه لحاظ توانایی برقراری امنیت و ثبات در این آب‌ها را دارد ایران است؛ ایرانی که در تمامی رزمایش‌های خود همواره پیام دوستی، مودت و برادری را به کشورهای همسایه هدیه داده و معتقد است امنیت خلیج‌فارس تنها با مشارکت کشورهای منطقه‌ای ایجاد خواهد شد.

کد خبر 194776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز