سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: احتمال اینکه بدانید چه چیزهایی برای‌ سلامت‌تان خوب است زیاد است- ورزش روزانه، پرهیز از شیرینی‌های وسوسه‌گر و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی - اما احتمال اینکه از این توصیه‌ها پیروی نکنید همه به همان اندازه زیاد است.

healthy food

اما چرا انتخاب گزینه‌های سالم این قدر مشکل است؟

به گزارش لایو ساینس دیوید لایبسون استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد می‌گوید تا حدی به این علت که انسان‌ها سوگیری طبیعی به پاداش‌هایی دارند که زودتر به دست می‌آید (یک تکه کیک شکلاتی که امروز می‌شود آن راخورد) تا پاداش‌هایی که دیررس هستند (کاهش خطر بیماری قلبی).

به خاطر همین سوگیری است که به گفته لایبسون صرفا دادن اطلاعات به افراد- مانند اینکه همبرگر‌شان چه مقدار کالری دارد- معمولا باعث تغییر رفتارشان نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که به همین دلیل است که تلاش‌ها برای نشان دادن اطلاعات کالری مواد غذایی در رستوران‌ها یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای فست فود معمولا تغییری در میزان کالری مصرفی افراد ایجاد نمی‌کند.

اما لایبسون می‌گوید ممکن است راه‌هایی برای کمک به افراد در عملی کردن نیات خوب‌شان وجود داشته باشد.

لایبسون و همکارانش در بررسی‌های اخیرشان دریافته‌اند که انجام کارهای کوچکی مانند واداشتن افراد به نوشتن طرحی برای کارهایی که بهبود سلامت‌شان می‌خواهند انجام دهند، میزان پیروی آنها از رفتارهای سالم را افزایش می‌دهد.

برای مثال در یک بررسی لایبسون و همکارانش به گروهی از افراد برگه‌ای دادند که به آنها درباره زمان و مکان واکسیناسیون آنفلوآنزا اطلاع می‌داد. اگر این برگه (با نشان دادن باکسی که برای نوشتن اطلاعات) در عین حال از آنها می‌خواست که تاریخ و زمانی مورد نظرشان برای رفتن برای واکسیناسیون را بنویسند، درصد افرادی که واقعا برای واکسیناسیون می‌رفتند از 33 درصد به 37 درصد افزایش می‌یافت.

با اینکه این میزان افزایش اندک است، اما به گفته لایبسون تنها با کار کوچکی در حد "مصرف چند قطره جوهر" روی برگه به دست آمده بود و تحقیقات آینده به بررسی این موضوع بپردازد که آیا انواع مداخلات دیگر تاثیر حتی بیشتری بر رفتار نخواهد گذاشت.

لایبسون می‌گوید تحقیقاتش بر این موضوع متمرکز است چگونه مصرف‌کنندگان و نه تولیدکنندگان را به تغییر وادارد، زیرا تولیدکنندگان غذاها و نوشیدنی‌ها در نهایت به مشتریان‌شان واکنش نشان می‌دهند.

کارهای سایر پژوهشگران نیز نشان داده است که عوامل ناخودآگاه مانند اندازه بشقاب مورد استفاده مانند خوردن می‌تواند در میزان خوردن اثر بگذارد، و استفاده از بشقاب‌های کوچکتر میزان خوردن غذا را کم می‌کند.

کد خبر 202035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز