او به همراه برادرش محمدعلی خواجهنوری، همچنان سبک موسیقی فلامنگو را حفظ کردهاند؛ سبکی که به ذائقه مخاطبان ایرنی خوش میآید.البته آنها رکورددار اجراهای زنده هم هستند. با او درباره وضعیت موسیقی پاپ کشور و سبک جدیدی که با تلقیق موسیقی اصیل و نواحی ایران با موسیقی پاپ و فلامنگو ایجاد کردهاند صحبت کردیم.
- وضعیت موسیقی پاپ امروز را چگونه میبینید؟
- بیایید برگردیم به سال 75 سالی که با احیای موسیقی پاپ مواجه میشویم. آثاری تولید شدند که خیلی با استقبال عموم مواجه شدند. الان بیشتر از 10 سال از آن روزها میگذرد.
کمکم صدای خوانندگانی با مختصات پاپ هم وارد این نوع موسیقی شد. البته آن موقع هم مشکلاتی وجود داشت. ذهنیتها هم نسبت به موسیقی خیلی مثبت نبود. کارها را برای مسئولان میگذاشتیم. میدیدند که کارها خیلی سنگین و موقر است و با موسیقی سخیف وارداتی آن سوی آبها متفاوت است.
به مرور گروههای بیشتری تشکیل شدند و خوانندگانی که معمولاً صداهایشان تکراری بود و مابه ازایی هم داشتند.کارهایی که ارائه میشد، حتی آنها که تقلیدی بودند، هم از استانداردهایی برخوردار بودند. روی آهنگ و تنظیمها کار شده بود.
شعرهای سخیف شنیده نمیشد اما در آن مقطع هم حمایتهایی از یک قشر خاص انجام میشد که بعضیها نسبت به آن اعتراض داشتند. هر چند الان، باید گفت که صد رحمت به آن زمان. شاید شعرها تکراری بود یا آهنگها چندان جدید نبودند، اما حداقل مستهجن نبودند.
- چگونه این شرایط به وجود میآید؟
یادم میآید کارم را برای انتشار به یکی از شرکتهای توزیعکننده ارائه کردم که گفتند، این کارها را توزیع نمیکنیم. میگفت: «فرهاد، آمده سراغ من و قبول نکردم کارش را منتشر کنم.»
بچهها مراجعه میکردند و جواب میشنیدند که شش و هشت میخواهیم.ذائقه خودشان را اعمال میکردند. از درون این اتفاقات، یک نوع مافیا شکل گرفت. شعرهای مبتذل، آهنگهای سطح پایین و موسیقی سخیف بیش از همیشه مورد توجه آن عده قرار گرفت.
- خب اگر مخاطب، آن موسیقی را نمیپذیرفت که آنها موفق نمیشدند.
یک روش دیگر هم اعمال شد. در عرض یک هفته، یک کار غیرمجاز در تیراژ میلیونی منتشر میشد و بعد هم میگفتند که معلوم نیست از کجا توزیع شده. مگر میشود آن هم در تمام کشور. هر جا میرفتی، این آلبوم غیرمجاز را میشنیدی و کسانی که قبلاً کار خوب میکردند، نمیتوانستند با آنها رقابت کنند.
- آیا این توزیع غیرمجاز برای خود خواننده هم منفعت مالی به همراه دارد.
- خب پس چرا این آثار پرفروش میشوند.
- وقتی ذائقه مخاطب فقط به یک نوع خوراک عادت میکند طبیعی است که این اتفاق هم میافتد. دوست دارید یک غذای سالم سنتی بخورید اما چون رستوران، فقط فستفود دارد، مجبوری برای رفع گرسنگی به همان رضایت بدهی و بعد کمکم به موسیقیهای دیگر توجهی نشان نمیدهی.
در کانالهای غیرمجاز هم که فقط آهنگهای بسیار سطحی و بسیار مبتذل شنیده میشود، اما این سبک موسیقی، نمیماند. امروز میآید و فردا فراموش میشود. با این حال، خیلیها هم هستند که موسیقی خوب و سالم میخواهند اما این نوع موسیقی در دسترسشان نیست.
- اگر اجاز بدهید، مسیر بحث را اینگونه تغییر دهیم. در این فضا، به هر حال باید نوآوریهایی هم انجام شود تا موسیقی پاپ سالم، آنطور که شما میگویید، هم بتواند جوانان را راضی کند. خود شما در این زمینه کاری کردهاید؟
- قبل از شما تعداد کمی از جمله مسعود شعاری بودند که به این نوع موسیقی توجه نشان دادند اما این فعالیتها ادامه پیدا نکرد یا خیلی نتوانست بازار ویژهای ایجاد کند.
- به نظر شما، تعریف موسیقی تلفیقی چیست؟
- آیا موسیقی تلفیقی شما با استقبال مخاطبان هم مواجه شد؟
- اصلاً ماجرای پیوستن آقای ذوالفنون به گروه شما چه بود؛ معمولاً نوازندگان سنتی و کلاسیک دید خوبی نسبت به موسیقی پاپ ندارند. اما ایشان با شما همکاری کرد؟
- ایشان گاردی نسبت به موسیقی شما نداشتند. به هر حال ژانر موسیقی شما، پاپ است.
آنها با وجود اینکه در سبک خودشان استادند، اما از این پروژه استقبال کردند. در کنسرت سعدآباد، جوانها به شدت از اجرای آقای امینی و تنها استقبال کردند. به سراغ نوازندههای برجسته موسیقیهای نواحی دیگر هم رفتهایم که به زودی آنها هم به گوشتان خواهند رسید.
- این سبک موسیقی شاید برای خارجیها هم جذاب باشد.
- سبک اصلی شما فلامنگو است. اما حالا به این سمت رفتهاید، چرا؟