گروه شهری: دوشنبه هفته گذشته مصادف با صدوهفتادمین ماه بهره‌برداری از متروی تهران بود.

متروی تهران

این وسیله حمل‌ونقل عمومی در سال‌های اخیر، مهم‌ترین گزینه برای سفرهای درون شهری بوده که روزانه بیش از 3 میلیون نفر را در پایتخت جابه‌جا می‌کند. رشد مطلوب مترو در سال‌های اخیر درحالی صورت گرفته است که توسعه خطوط در نقاط مختلف شهر، روندی یکسان یافته و این رشد بی‌وقفه ادامه دارد. متروی تهران از 16اسفند سال 1377با افتتاح و بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر تهران - کرج کار خود را آغاز کرد و اکنون پس از گذشت 170ماه، با 5 خط فعال، رکورد جابه جایی 4میلیارد مسافر را به ثبت رسانده است.

این حمل‌ونقل پاک و ایمن، به‌رغم همه مشکلاتی که بر سر راه گسترش خطوطش وجود دارد همواره به‌عنوان بهترین راه‌حل برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای کلانشهر تهران مطرح بوده است. در حال حاضر قطارهای مترو در خطوط 1، 2، 3، 4 و 5 درمجموع مسیری بیش از 152کیلومتر را طی می‌کنند که روزانه از ساعت 5:30 تا 22:30 به استثنای خط 5 که تا ساعت 23:05 ادامه دارد، به هموطنان خدمت‌رسانی می‌کنند.

مرکز پژوهش و آموزش موسسه همشهری به‌تازگی نظرسنجی‌ای انجام‌داده که نتایج آن نشان از اقبال خیره‌کننده مردم شهر به مترو و حمل‌ونقل زیرزمینی و پاک دارد. استفاده از مترو در شرایطی به گزینه اصلی حمل‌ونقل تهرانی‌ها تبدیل شده که سرعت، ایمنی، پاکی و ارزانی این وسیله مورد تأیید همه است. 86 درصد افراد شرکت‌کننده درنظرسنجی درخصوص میزان رضایت از سرعت سفر با مترو بسیار زیاد و زیاد رضایت دارند. همچنین درخصوص میزان رضایت از هزینه سفر با مترو 67 درصد گزینه زیاد و بسیار زیاد را برگزیدند. در بخش ایمنی سفر با مترو 75 درصد از شهروندان نیز تا اندازه زیاد و بسیار زیاد از مترو رضایت دارند.
همچنین آمار منتشر شده از شرکت مترو نشان می‌دهد تأخیر قطارهای مترو در یک‌سال اخیر با کاهش 48 درصدی روبه‌رو بوده که این مورد میزان رضایت مسافران را افزایش داده است.

آمارهای سال گذشته حکایت از آن دارد که میانگین تأخیر در هر حرکت مسافری مترو 3ثانیه است که این رقم بسیار بهتر از استاندارد تعریف شده آن یعنی 8ثانیه است. همچنین تعداد سفرهای انجام شده در خطوط مترو در سال گذشته بیش از 11درصد افزایش یافته اما به‌رغم این افزایش میزان حوادث37.3 درصد کاهش داشته است. همچنین خوشبختانه در سال گذشته هیچ سانحه‌ای که منجر به فوت شود در ایستگاه‌های مترو رخ نداده است.

جدول

کد خبر 213698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز