فصل دوم قانون جامع خدمات‌رسانی با موضوع مسکن آغاز شده است. برای ارائه خدمات مسکن ایثارگران به 7 روش شامل تأمین و واگذاری زمین یا مسکن، واگذاری منازل اجاره به شرط تملیک، ارائه تسهیلات بانکی، ودیعه مسکن استیجاری، کمک بلاعوض، پرداخت هزینه تعمیر منزل و تبدیل به احسن کردن و معافیت از هزینه‌های آماده‌سازی، خدمات و تسهیلات مهندسی اشاره شده است.

عدم پیش‌بینی آیین‌نامه برای بهره‌مندی از روش‌های فوق از مشکلات جدی این ماده است که اجرای بندهای آن را با مشکل مواجه خواهد ساخت. برابر بند ل ماده(44) قانون برنامه پنجم توسعه فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر تا پایان برنامه 5ساله پنجم به مشمولان بهره‌مند از تسهیلات مسکن اضافه شده‌اند. در صورت فوت جانباز و آزاده، تسهیلات مسکن به همسر و فرزندان متوفی تعلق خواهد گرفت.

بخشی از اصلاحات که توسط رئیس‌ مجلس در قانون ارسالی به روزنامه رسمی انجام گرفت، در بخش مربوط به مسکن است. در این اصلاحیه سعی شده مبالغ درنظر گرفته شده جهت تسهیلات مسکن با نرخ روز هماهنگ شود؛ درحالی که آیین‌نامه اجرایی مسکن هرساله توسط دولت تهیه می‌شود و مبالغ تسهیلات مسکن تاکنون و هرساله تغییراتی را داشته و تعیین مبالغ در اصلاحات رئیس‌مجلس برابر با آیین‌نامه سال91 دولت بوده است، در حالی که این اعداد برای سال92 در حال تغییر است و این می‌تواند مغایرت‌هایی را بین قانون و آیین‌نامه مصوب دولت ایجاد کند. لذا شایسته بود در اصلاحات مدنظر رئیس‌مجلس این مبالغ به تهیه آیین‌نامه توسط هیأت وزیران محول می‌شد. از نکات مورد تناقض با توجه به اصلاحیه تعیین مبالغ تسهیلات مسکن وجود ماده(4) قانون گذشته است که کاملا با اصلاحیه و آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران مغایرت دارد و حداقل اقدام ممکن حذف آن از لایحه یا اشاره به ملغی‌الاثربودن آن است که می‌توانست رافع این تناقض باشد.

از نکات قابل توجه دیگر که بر اساس بند(69) قانون بودجه سال91 و تبصره آن به قانون جامع اضافه شده، برخورداری خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان از دریافت مابه‌التفاوت وام مسکن برای وام‌هایی است که کمتر از سقف وام مصوب در سال90 دریافت کرده‌اند، مشروط بر آنکه دارای مسکن ناتمام یا نامناسب باشند. مشمولان این قانون که عضو تعاونی‌های مسکن بوده و نیز مالکان املاک مسکونی فاقد سند مالکیت رسمی- اعم از شهری و روستایی- می‌توانند با ارائه ضمانت لازم شامل سفته و تعهدنامه کتبی بنیاد استان مربوط از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

مشمولان این قانون برای احداث یک واحد مسکونی با زیربنای مفید تا120 مترمربع و 20مترمربع تجاری در شهر محل سکونت خود از پرداخت هزینه‌های عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی، عوارض شهرداری و نوسازی برای یک‌بار معاف هستند. مفاد این تسهیلات در احداث مجتمع‌های مسکونی نیز اعمال خواهد شد و ایثارگر به نسبت سهم خود از این معافیت‌ها برخوردار می‌شود. علاوه بر آن مشمولان این قانون از پرداخت هرگونه هزینه انشعاب آب و فاضلاب، برق و گاز و 50‌درصد هزینه‌های خدمات انشعابات برای یک بار معارف هستند.

وزارت راه و شهرسازی موظف شده است برای جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان، همسران شهدا و قیم قانونی فرزندان شهدا به نام فرزندان نسبت به تأمین زمین براساس قیمت منطقه‌ای سال1369 اقدام و در صورتی که واگذاری زمین ممکن نباشد متناسب با نرخ تورم مبلغی را به عنوان معوض زمین در اعتبارات هرساله پیش‌بینی کند. ضمنا این وزارتخانه مکلف شده است 30درصد واحدهای مسکونی در اختیار را به ایثارگران تخصیص و مابه‌التفاوت سهم زمین را به آنان پرداخت کند. ایثارگران مشمول در هر حالت از پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی معاف هستند و پرداخت این هزینه‌ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. برابر قانون جامع، مناسب‌سازی اماکن مسکونی و ساماندهی محیط‌زیست شخصی جانبازان ویژه بر عهده بنیاد است.

کد خبر 216234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز