مهر نوشت: علی محمد شاعری در نشست خبری که پیش از ظهر شنبه به مناسبت هفته محیط زیست در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه از اول امسال قرار بود خودروسازان تمام محصولات شان را با استاندارد یورو 4 تولید کند گفت: در حال حاضر 30 درصد از خودروها با این استاندارد تولید شدهاند و 60 درصد دیگر نیز تستهای اولیه را پاس کردهاند و سایر خودروها نیز چنانچه تا ابتدای تیر ماه استاندارد یورو 4 را رعایت نکنند اجازه شماره گذاری آنها داده نمیشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهایی مانند مگان، تندر، سوزوکی، کیانا، تیبا و تمام خودروهای وارداتی استاندارد یورو 4 را رعایت میکنند اظهار داشت: از ابتدای امسال محیط زیست با هماهنگی پلیس تصمیم داشت اجازه شماره گذاری خودروهایی که یورو 4 را رعایت نکردهاند را ندهد و 40 روز شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد را متوقف کرد اما خودروسازان توانستند دو ماه مهلت بگیرند و تا ابتدای تیرماه رعایت یورو 4 را به تعویق بیاندازند.
قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: اگرچه خودروسازان روند ارتقای استانداردها از یورو 2 به یورو 4 را در 5 سال اخیر مرتب به تعویق انداختهاند اما این روند در حال حاضر تسریع شده و به جز دو شرکت سایپا و ایران خودرو بقیه شرکتها استاندارد یورو 4 را رعایت میکنند.
وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست به هیچ عنوان در مورد تمدید مهلت رعایت استاندارد یورو 4 توسط خودروسازان کوتاه نمیآید، افزود: البته ممکن است خودروسازان باز هم لابی کنند و با همان روشهایی که بلندند قانون را دور زده و با همان قدرتی که دارند باز هم برای خود مهلت بگیرند اما این به هیچ عنوان مورد تایید سازمان محیط زیست نیست.
شاعری با بیان اینکه خودروسازان تا کی میتوانند یک مطالبه ملی را عقب بیاندازند، تصریح کرد: در نهایت کسی نمیتواند از این مطالبه فرار کند و ممکن است اجرای استانداردهای یورو 4 دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد و سازمان محیط زیست تا رسیدن به نقطه مطلوب یعنی رعایت استاندارد یورو 4 این مطالبه را پیگیری میکند و نهایتاً خودروسازان باید کوتاه بیایند.
وی با بیان این که استانداردسازی مسایل مرتبط با محیط زیست نیاز به تصویب قوانین و اجباری شدن دارد، تصریح کرد: کسانی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی کنند باید هزینه آن را در قالب مالیات سبز بپردازند.
به گفته قائم مقام سازمان محیط زیست وزارت نفت متعهد شده تا 25 خردادماه سال جاری در تمام جایگاه های تهران سوخت استاندارد یورو 4 عرضه کند.
وی با بیان ایکاه در حال حاضر 20 میلیون لیتر سوخت با استاندارد یورو 4 تولید می شود و 40 میلیون لیتر با استاندارد یورو 2، اظهار داشت: به طور میانگین می توان گفت در حال حاضر نیز استاندارد سوختی که در تهران عرضه می شود یورو 3 است!.
به گفته شاعری تا پایان خردادماه تمام جایگاه های استان مرکزی، قم و متعاقباً البرز سوخت استاندارد یورو 4 عرضه خواهند کرد همچنین تا پایان شهریور پالایشگاه های تبریز و اصفهان و تا پایان بهمن ماه پالایشگاه بندرعباس سوخت استاندارد یورو 4 تولید می کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وزارت نفت مشکلی برای تولید سوخت با استاندارد یورو 4 ندارد افزود: مهمترین مشکلی که در حال حاضر در رعایت استاندارد سوخت وجود دارد توزیع آن است که در حال حاضر به صورت نقطه ای توزیع می شود اما سیاست وزارت نفت این است که تولید خود را به صورت انبوه بالا ببرد تا زمانی که بتواند تمام شبکه را با سوخت یورو 4 توزیع کند.