یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

درحالی‌که رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تأکید می‌کند که رشد اخیر بورس حبابی نیست، دبیرکل پیشین بورس تهران می‌گوید که روند رشد شاخص نگران‌کننده و هشداردهنده است.

علی صالح‌آبادی در یک برنامه رادیویی گفت: افزایش شاخص بیشتر به‌دلیل افزایش سود بسیاری از شرکت‌هاست؛ ضمن اینکه حجم بالای معاملات کاملا نشان می‌دهد که قیمت‌ها در بازارسهام حبابی نیست و بسیاری از شرکت‌ها در جریان انتقال نقدینگی از بازارهای موازی با رشد خوبی مواجه شده‌اند.

علی صالح آبادی افزود: شرکت‌های بورس ۳۷ هزار میلیارد تومان و شرکت‌های فرابورس ۸ هزار میلیارد تومان سود برای سال ۱۳۹۲ پیش‌بینی کرده‌اند. البته از آنجا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری از اعلام پیش‌بینی سود معاف هستند، سود این شرکت‌ها در این ارقام محاسبه نشده و درصورتی که سود آنها نیز محاسبه شود میزان سود پیش‌بینی شده به‌طور قطع بیش از این میزان است. بنابراین اگر بنگاه‌ها بتوانند سود پیش‌بینی‌شده را پوشش دهند، مشکلی در ادامه روند فعلی پیش نمی‌آید.

رشد هشداردهنده

اما در مقابل دبیرکل پیشین بورس گفت: در غیاب برنامه‌های دولت یازدهم و نبودن اطلاعات کافی در بازار، افزایش شاخص‌های بورس نگران‌کننده و هشداردهنده است. سیداحمد میرمطهری در گفت‌وگو با فارس افزود: در حال حاضر هیچ دلیل قابل‌قبولی برای افزایش شاخص‌ها وجود ندارد. اگر بپذیریم که بازار اجازه دارد تا یک‌بار خود را با تغییرات نرخ ارز تطبیق دهد، باید گفت عملا این تطبیق از حدود یک سال پیش که نرخ ارز در حال نوسان است، صورت گرفته بنابراین آنچه باقی است، انتظارات سودآورانه در آینده از این بازار است.

چه کسانی نفع می‌برند؟

میرمطهری اضافه کرد: در حال حاضر نقش‌آفرینان بازار سهام در روند افزایش قیمت‌ها مشخص نیستند. فعلا نمی‌دانیم از این افزایش شاخص‌ها چه کسانی منتفع می‌شوند. نتیجه کلی این است که شاخص‌ها رو به افزایش هستند ولی معلوم نیست این افزایش، ناشی از نقش‌آفرینی شرکت‌های نفتی، سیستم بانکی یا چه شرکت‌هایی است. هرکدام از اینها که باشد، تفسیر در مورد افزایش‌ها متفاوت خواهد بود.

احتمال ترکیدن حباب

میرمطهری گفت: در شرایطی که هنوز سرمایه از بازارهایی مانند طلا، ارز، خودرو، مسکن، لوازم خانگی و... به بازار سرمایه کوچ نکرده، وضعیت فعلی بازار سهام عادی نیست. وضعیت کنونی آن طوری است که گویا وارد فاز ایجاد حباب شده است. این احتمال وجود دارد که با آمدن دولت جدید و اعلام برنامه‌ها، فضای انتظارات تغییر کرده و شرایط دیگری به‌وجود آید.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: تحریم‌ها پایان نیافته، حتی در برخی بخش‌ها همچون حوزه نفت و پتروشیمی تحریم‌ها افزایش هم یافته است. از طرفی، بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستند. بورس باید تابعی از جریانات اقتصادی کل کشور باشد. در چنین شرایطی، چطور است که این بازار، ساز مخالف با دیگر بازارها و بخش‌های اقتصادی کشور می‌زند؟

کد خبر 222209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز