همشهری آنلاین: معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشان دهنده رفع ابهام از دو اتهام برخی کشورهای‌غربی بر ضد ایران دانست.

محمد سعیدی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به بخش های مختلف گزارش اخیر البرادعی دو موضوع باز فرآوری اورانیوم و آزمایش پلوتونیوم را مسائلی ذکر کرد که برخی کشورهای غربی با تبلیغات وسیع وبزرگ نمایی آنها، ایران را به داشتن اهداف غیر صلح‌جویانه از برنامه هسته‌ای خود متهم می‌کردند و همچنین با این گونه اتهامات موجب شدند تا حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران از چارچوب آژانس خارج شود.

وی افزود: در آخرین گزارش آژانس به عنوان مرجع رسمی رسیدگی به مسائل هسته‌ای اعلا‌م شد که فعالیت بازفرآوری در ایران مشاهده نشده و همچنین موضوع پلوتونیوم نیز به علت حل و فصل شدن آن، دیگر قید نشده‌است.

سعیدی تصریح کرد: در جمع بندی نهایی گزارش نیز، البرداعی با نگاه به فعالیت‌های گذشته و حال جمهوری اسلا‌می ایران، عدم انحراف از مقاصد صلح‌آمیز را اعلا‌م کرده و این موضوعی است که بارها مسئولا‌ن جمهوری اسلا‌می ایران ان را اعلا‌م کرده‌اند.

معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی مسائل باقی مانده بین ایران و آژانس را در حد چند موضوع ناچیز اعلا‌م و اضافه کرد: پرسش‌هایی از این نوع همواره بین آژانس با دیگر کشورها از جمله آلمان، برزیل و ژاپن هم وجود داشته، بنابراین ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت اگر بر مبنای برخی ابهامات در گذشته صورت گرفته‌است، هم اکنون طرح این ابهامات هم موضوعیتی ندارد.

وی افزود: این بخش هم در حال حل و فصل شدن بود که با طی مسیر اشتباه و ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه، جمهوری اسلا‌می ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را لغو کرد.

سعیدی بازرسی‌های بازرسان آژانس بر اساس مقررات پادمان را در حال اجرا ذکر کرد و گفت: هم اکنون بازرسان آژانس در اصفهان حضور دارند و پس از آن به نطنز خواهند رفت.

کد خبر 22826

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز