دریاچه ارومیه همچنان یکی از موضوعات داغ زیست‌محیطی است تا آنجا که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و ‌آبخیزداری کشور در نخستین اظهارات خود در سال جدید به این دریاچه پرداخت و گفت که انتقال آب خزر تأثیری به حال دریاچه ارومیه نخواهد داشت.

طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه یکی از گزینه‌هایی است که برخلاف تمام معیارهای زیست‌محیطی ازسوی برخی مطرح شد و هرازگاهی طرفداران این طرح آن‌را رسانه‌ای می‌کنند. انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه در حالی پیگیری می‌شود که قائم‌مقام وزارت نیرو چندی پیش اعلام کرد که طرح انتقال آب خزر به سمنان در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد؛ طرحی که کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی اجرای آن را فاجعه‌ای برای محیط‌زیست عنوان کرده و نسبت به پیامدهای ناگوار آن همواره هشدار داده‌اند.

اکنون خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور به جمع منتقدان انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه پیوسته و ضمن بی‌تأثیر بودن این طرح آن را مغایر با معیارهای زیست‌محیطی دانسته است. او به ایسنا گفته است: به‌دلیل بهره‌برداری‌هایی که طی سال‌های گذشته در اطراف دریاچه ارومیه صورت گرفته سفره‌های آب شیرین خالی از آب شده و آب شور را به آبخوان‌های منطقه نفوذ داده است. به گفته وی با ادامه روند فعلی ممکن است در آینده آبخوان‌های منطقه از حیز انتفاع خارج شوند.آنطور که جلالی می‌گوید با اجرای عملیات آبخیزداری و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی می‌توان آب شیرین استحصال کرد و بهره‌برداری سالم داشت، در غیراین صورت طرح‌های انتقال آب فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات 19گانه وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه درباره نقش آبخیزداری در بهبود وضعیت این دریاچه اظهار کرد: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای توسعه طرح‌های آبخیزداری انجام شده و می‌توان با توسعه این طرح‌ها اقدامات بسیار خوبی در جهت احیای ارومیه انجام داد.

کد خبر 254650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز