سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۱
۰ نفر

دبیر کارگروه نجات ارومیه با اظهار امیدواری نسبت به احیای دریاچه ارومیه گفت که امیدواریم با طرح‌هایی که اجرا خواهد شد، این دریاچه در افق ۱۴۰۴ نجات یابد اما مساحت آن کمتر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که فقط ۳۶۰۰کیلومتر مربع آن احیا شود.

دریاچه ارومیه


‌آنطور که عیسی کلانتری می‌گوید دریاچه ارومیه درصورت احیا دیگر به مساحت 5200کیلومترمربعی خود بازنخواهد گشت. به گفته وی جنوب دریاچه در حال حاضر پر شده و آب ورودی به این بخش به سرعت تبخیر می‌شود. دریاچه ارومیه در حال حاضر 7درصد آب دارد.

دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه می‌گوید، بسته پیشنهادی احیای دریاچه ارومیه نیمه خرداد‌ماه تحویل هیأت دولت می‌شود. وی که به آذربایجان غربی سفر کرده است با اعلام این خبر به ایسنا گفته است که برخی راهکارها از 19راهکاری که قبلا برای احیای ارومیه پیشنهاد شده بود حذف شد، با این هدف که راهکارهای علمی و عملی‌تر جایگزین آنها شوند.

او می‌گوید با تدوین راهکارهای جدید بسته پیشنهادی کامل و نیمه خردادماه امسال به هیأت دولت تقدیم می‌شود. کلانتری در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان خارجی با حضور در ارومیه، انتقال حوضه به حوضه آب برای دریاچه ارومیه را طرحی منسوخ شده در دنیا اعلام کردند و خواستار مشورت بیشتر ایران با کارشناسان خارجی شدند، گفت: منظور کارشناسان خارجی بیشتر مربوط به انتقال آب از دریاچه خزر بود؛ انتقال آب از حوضه‌های ارس و زاب همچنان سر جای خود هستند.

در حقیقت آنها جایگزین حقابه‌هایی می‌شوند که برای آب شرب مصرفی شهرها برداشته شده است. وی راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی را در حوضه دریاچه ارومیه زیر 35درصد اعلام کرد و افزود: این میزان باید به بیش از 60درصد برسد که اگر این میزان راندمان تحقق یابد، حدود 2میلیارد مترمکعب آب اضافی خواهیم داشت که مستقیم و غیرمستقیم به دریاچه می‌رود. در کنار این، با اجرای دیگر طرح‌ها به‌ویژه انتقال حوضه به حوضه خواهیم توانست در 12سال آینده آن را صرفا به شرایط 12سال قبل بازگردانیم.

کد خبر 256837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز