سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

زلزله ۶/۱ ریشتری صبح دیروز ایلام که خوزستان و لرستان را نیز لرزاند خسارت‌های شدیدی به آثار تاریخی ایلام و حتی خوزستان وارد کرد.

تخریب قلعه‌های ساسانی ایلام براثر زلزله


زلزله شديد صبح ديروز كه در مقياس بزرگ رخ داده است ساختمان‌هاي شوش و اهواز را نيز لرزاند. فعالان ميراث‌فرهنگي در شوش به خبرگزاري ميراث فرهنگي اطلاع داده‌اند كه قلعه شوش صبح ديروز به‌دليل اين زلزله ترك برداشته است. اگرچه پيش لرزه 4/8ريشتري زلزله 1/6ريشتري ايلام موجب شد تا مردم شامگاه يكشنبه را بيرون از خانه‌هايشان سپري كنند اما آثار و بناهاي تاريخي در ايلام و شوش دچار خسارت شدند. به گفته فعالان ميراث فرهنگي در شهر شوش، وقوع زلزله در ايلام 2ترك بزرگ در بدنه قلعه شوش ايجاد كرد. براساس آنچه فعالان ميراث فرهنگي شوش گفته‌اند، صبح ديروز شهرستان شوش طي 2مرحله دچار لرزش شد و كارمندان و گردشگران حاضر در قلعه شوش بلافاصله تخليه شدند. يكي از گردشگران نيز تأييد كرده است كه 2ترك بزرگ در قلعه محوطه باستاني شوش ايجاد شد. برخي منابع به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته‌اند كه هم‌اكنون قلعه شوش به‌منظور تعميرات آسيب‌هاي ناشي از زلزله بسته است.

در استان ايلام نيز زلزله سبب تخريب بسياري از مهم‌ترين بناهاي تاريخي شهرستان‌هاي آبدانان، دهلران و دره‌شهر شد. معاون ميراث‌فرهنگي ايلام گفته است كه خسارت‌هاي ناشي از زلزله در استان ايلام تا 15درصد برآورد مي‌شود. به‌گفته او، قلعه‌هاي ساساني شهرستان دهلران و آبدانان دچار ترك‌هاي عميقي شده و بسياري از بناهاي تاريخي نيز آسيب جدي ديدند. عبدالمالك شنبه‌زاده گفت: «درحال‌حاضر بناهاي مهمي ازجمله قلعه‌ شاخ متعلق به دوره ساساني و بناي سيدابراهيم مربوط به قرن چهارم هـ . ق در شهرستان دهلران دچار آسيب شده‌اند.

به گفته او، پشت قلعه آبدانان و قلعه هزار درب متعلق به دوره ساساني در ايلام نيز ترك‌هاي عميق برداشته‌اند. بناي تاريخي امامزاده پيرمحمد نيز كه متعلق به قرن هشتم هجري است دچار ترك شده است. گفتني است بناي تاريخي امامزاده مهدي صالح در دره شهر نيز دچار آسيب‌هاي جدي شده است. معاون ميراث‌فرهنگي ايلام اعلام كرده است كه تيم كارشناسي متشكل از باستان‌شناسان و مرمتگران به منطقه اعزام شده‌اند تا با بررسي آسيب‌هاي وارد شده به بناها گزارشي كامل از وضعيت تخريب‌ بناهاي تاريخي ارسال كنند.

کد خبر 269287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha