شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

حوریه رحیمی: همه ما در اطراف خود، افرادی را دیده ایم که در تحرک و نشاط، به افراد سبکبال معروفند و به قولی گویا در ابرها راه می‌روند.

 چنین افرادی درون آزاد و رها شده و بی‌دغدغه‌ای دارند و سرعت تحرک و نشاط و همین طور انگیزه‌اشان در زندگی، بیشتر از افراد معمول است. گویا از درون نیرویی آنها را با سرعت زیاد به پیش می‌راند.

وقتی از بیرون به درون خود نگاه می‌کنیم و در نهایت بازتاب‌های درونی را در رفتارها و اخلاقیات خود بازبینی می‌کنیم، وحدت و هماهنگی کل اعضا را به مراتب بهتر و واضح‌تر درمی‌یابیم.

چهره این اشخاص بشاش،‌خنده‌رو و دامنه ارتباط آنها بسیار وسیع و مردم‌پسند است. اینان جزو خارق‌العاده‌های طبیعت نیستند. بلکه با تمرین و عادت، ساده‌ترین بازتاب‌های خدادادی را در خود بیدار نگه‌داشته‌اند و با پی‌بردن به مزایای با ارزش‌ترین گوهره درونی خود ، همانند ستاره درخشانی با پرتوافشانی،خود را می‌نمایانند و توجه همگان را به سوی خود جذب می‌کنند.

 چگونگی برخورد ما با مسائل زندگی، بر نحوه تجزیه و تحلیل آن تأثیر مستقیم دارد. ما یاد گرفته‌ایم که با کوچک‌ترین مسئله‌ای خنده خود را به فراموشی بسپاریم و با فرو رفتن در درون مسئله خود را در آن غرق کنیم و درهای غم و اندوه را یکی بعد از دیگری به روی خود بگشاییم.

ما نیاموخته ایم که در برخورد با مشکلات در مواقع بحرانی، خنده‌رویی خود را حفظ کنیم،  چون کسی که به شاد زیستن عادت کرده در زندگی شجاعانه تر رفتار خواهد کرد.

در پیرامون خود کمتر کسی را می‌بینیم که در مواجه با مسائل با روی خوش و خندان برخورد کند. چرا که اینگونه برخوردها عرف نبوده و جزء یادگیری‌های ما به حساب نمی‌آیند و شاید گاه چنین افرادی را بی‌‌خیال بدانیم که به قول خودمان «در هنگام گریه می‌خندد» غافل از اینکه ساده‌ترین و بی‌بهاترین حلال مشکلات، خنده است.اگر هر کدام از ما فواید و پیشامدهای درست خندیدن را بدانیم شاید ساعت‌ها به باورهای غلط خود در مورد «بیجا خندیدن» قهقهه بزنیم چرا که خنده‌روترین افراد، باهوش‌ترین‌اند.

خنده یک هیجان مثبت است. هیجانات، تجمع نیروی روانی در درون فرد است. طبق تعریف تئودور لیپس؛ «نیروی روانی فرآیندهایی است که عمدتاً در روان احتمال بروز پیدا می‌کنند.» پس خنده تجمع نیروی روانی اندوخته شده در درون فرد را رها می‌سازد. کنترل هیجانات توسط مغز صورت می‌گیرد.

 از طرف دیگر، ذهن انسان انرژی زیادی جهت کارکردهای خود می‌طلبد و یکی از راه‌های مخابره انرژی به مغز،‌نوع اعتقادات فرد است که درونی شده و بازتاب آنها به صورت رفتارهای روزمره نمایان می‌شود.

با اعتقاد به اینکه  خنده مشکل گشای مسائل ماست و با  مخابره آن به مغز، بازتاب آن به صورت چهره خندان نمایان می‌شود. ذهن همانند مغناطیس قوی عمل می‌کند. بازتاب رفتارهای انرژی مضاعف به آن می‌دهد و به تکرار و تداوم رفتار می‌افزاید. اگر خنده به عنوان یک پیام اعتقادی درست به مغز مخابره شود تکرار آن به صورت عادت درآمده و در رفتارهای روزمره به وضوح خودنمایی می‌کند.

بازتاب خنده می‌تواند هم درونی و هم بیرونی، هم خودآگاه و هم ناخودآگاه، هم سازنده و هم ویرانگر، هم با صدا و هم بی‌صدا باشد.

اندوخته‌های مثبت درونی هر اندازه بیشتر باشند، بازتاب آنها در خندیدن بیشتر نمایان می‌شود و هم می‌توان گفت خندیدن باعث هضم اندوخته‌های ذهنی ما خواهد شد.

- سلول‌های بدن ما،‌پیوسته به فضای ذهنی درونی‌مان پاسخ می‌دهند، آنها نیز همچون انسان‌ها در محیطی شاد و دوست داشتنی،‌ بهترین عملکرد را دارند. بهترین وسیله حفظ تعادل و سلامت روح برای ما این است که بخندیم. خنده‌های دلپذیر، سرود نشاط‌آور روح و روان است.

- خنده ، همان‌طور که ایجاد سبکی همراه با آسایش می‌کند، کارکرد هر کدام از اندام‌های بدن را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان می‌دهد، که خنده ما را در برابر بیماری‌ها و دردها محافظت می‌کند.

فردی که خنده‌های خود را رها کرده و بدون اضطراب، از درون می‌خندد، کانال‌های ارتباطی خود را چه با محیط بیرون و چه با محیط درون خود، صیقل داده و می‌گشاید.

- می‌توان با خندیدن به بهبود و تقویت روابط خانوادگی یا زناشویی اقدام کرد، به ویژه اینکه با این کار فرزندانی شاد و دارای اعتماد به نفس پرورش می‌یابند.

- خنده نشانه اعتماد به نفس و احساس امنیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهند، افرادی که چهره‌ای خندان دارند، از اعتماد به نفس خوبی برخوردارند.

-مهمترین فوایدی که ما از خنده می‌بریم، تأثیرات مثبتی است که برسلامت جسمانی و روانی ما دارد. خنده به دلیل تأثیرگذاری مثبت بر دستگاه‌های عصبی و مغز، تنفس، گوارش، گردش خون و قلب و عروق و دیگر سیستم‌ها و اندام حیاتی بدن نقش قابل توجهی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها به عهده دارد. خنده بهترین داروی درمان کننده است.

خنده‌های نیش و کنایه‌دار(به قولی به اشتباهات دیگران خندیدن) همراه با اضطراب بوده و ذهن را دچار عدم توازن و ایجاد درگیری همزمان نیروهای مثبت و منفی در درون فرد می‌کند و این یعنی زهری است برپادزهر.

- خنده تمسخرآمیز هرگز نمی‌تواند درمان‌کننده یا آرام‌بخش باشد. همچنین خنده‌ای که از سربدگویی باشد، نیز تسکین دهنده نیست.

همیشه و در همه حال باید فرصت خندیدن به خود و اطرافیان داده شود ومزاح‌گویی درست رواج یابد. به دور از فرهنگ و خرده فرهنگ‌های خشنی که خندیدن را سبکی و بی‌مبالاتی می‌پندارند باید عنوان کرد که خندیدن بی‌هیچ بهانه‌ای جز لزومات حیات بشر است.

 بهترین و بی‌آلایش‌ترین نوع خنده را که از ته دل برمی‌خیزد،‌می‌توان در کودکان مشاهده کرد. به نظر می‌رسد خنده‌هایی که از درون فرد نشأت می‌گیرد و خودانگیخته است دوام و ثبات بیشتری دارد و این خود راهی برای شناختن فرد است. چرا که درون بی‌دغدغه، خنده‌های زلالی تراوش می‌کند. خنده از قوه به فعل درآوردن فرآیندهای شناختی و در نهایت استعدادهای ذاتی است.

- کسی که از ته دل می‌خندد، نشاط دیگران را فراهم می‌سازد. او با انجام این کار همچون ورزش به گردش خون خود کمک می‌کند و موجب ماساژ عضلات شکم خویش می‌شود.

یاد بگیریم در موقع خندیدن و قهقهه سردادن، فرما‌ن‌های برانگیخته شده درونمان با بیرونمان هماهنگ باشد. در غیر این صورت نیروی روانی انباشته شده در درون تخلیه نشده و فشار دوجانبه‌ای بر اندام‌های داخلی وارد می‌سازد که می‌تواند به صورت سردردهای عصبی، گرفتگی عضلات، اضطراب و نگرانی و فشارهای روحی، به‌سراغمان بیاید. پس باید یاد بگیریم با رضایت کامل بخندیم.

- خنده موجب از بین رفتن گرفتگی‌های عصبی ماهیچه‌های بدن می‌گردد.

- یک لبخند ساده محرکی تولید می‌کند که باعث تحریک مرکز لذت در مغز می‌شود.

«طبق تحقیقات، یک دقیقه خنده برابر است با 60 بار تنفس عمیق. خنده نوعی ماساژ قلب در پیشگیری از حملات قلبی است.»

- خنده تعداد ضربان قلب را کاهش می‌دهد که این در سلامتی فرد موثر است.خنده و تشویق به آن یک هنر است. خنده؛ یادگیری، تمرین و در نهایت عادت است.

نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن، ابراز وجود و همبستگی با دیگران که یکی از نیازهای اساسی ماست، میسر نخواهد شد الی با چهره خندان و بشاش.

- خنده افراد را به هم پیوند می‌دهد و به رهایی از افسردگی،‌درد و اضطراب کمک کرده و باعث رفع خستگی می‌شود.

- خنده باعث می‌شود که به دندان‌های خود بیشتر توجه کرده و در پاکیزگی آنها بکوشید. تبسم به حالت چهره شما کمک می‌کند.

نقش خنده در کنترل ناملایمات اجتماعی و بین فردی،‌تأثیر بسزا و حیاتی دارد و به عنوان یک سیاست درست در برخوردها، تنش‌ها و عدم تفاهم‌ها و برطرف نمودن سوء تفاهم‌هاست.

- هنگامی که در روبه‌رو شدن با سختی‌ها با چهره‌ای باز و رویی گشاده ظاهر می‌شوید، نخستین قدم را برای جلب نظر مساعد دوستان و اطرافیان خود برداشته‌اید و خود را برای پیروزی بعدی آماده می‌کنید.

- تحقیقات فراوانی نشان داده است که خنده دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در مواد شیمیایی و هورمونی بدن تعادل ایجاد کرده و همین‌طور باعث باز شدن رگ‌ها می‌شود، که این خود در افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، عاملی بهبود دهنده است.

کد خبر 28638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز