یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

میزان مقاومت سقف تیمچه حاجب‌الدوله بازار چنان بحرانی شده است که کسبه شاغل در این تیمچه اعلام کرده‌اند حاضر به همکاری با میراث فرهنگی و شهرداری برای مرمت آن هستند.

تیمچه حاجب الدوله

خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي از اين تيمچه تاريخي آورده است تيمچه حاجب‌الدوله مهم‌ترين تيمچه تاريخي بازار تهران است كه در دوره ناصرالدين‌شاه توسط حاج‌علي‌خان حاجب الدوله ساخته شد. مجموعه تجاري ساخته شده در فضاي داخلي اين بنا نيز اصالت تاريخي بنا را دگرگون كرده است. تيمچه حاجب‌الدوله از بناهاي فاخر و جزئي از ميراث معماري بازار تهران است. در سال‌هاي گذشته نيز تيمچه حاجب الدوله دچار فرسودگي شد كه قرار شد با همكاري كسبه اين بناي تاريخي ثبت ملي شده و با مشاركت سازمان ميراث فرهنگي و شهرداري مرمت آن انجام شود.

در تازه‌ترين بازديد مديرعامل مؤسسه ميراث باستان به همراه كارشناس ميراث فرهنگي در بازار و رئيس شوراي اصناف تيمچه حاجب‌الدوله از سقف اين بناي تاريخي اعلام شد كه وضعيت استحكام و مقاوم‌سازي تيمچه حاجب‌الدوله به مرحله خطرناكي رسيده و اگر اقدام سريع در مرمت و ساماندهي اين بنا انجام نشود سقف تيمچه تاريخي بازار تهران ريزش مي‌كند.پس از اين بازديد رئيس شوراي اصناف تيمچه حاجب‌الدوله، كسبه شاغل در اين تيمچه را راضي كرد تا درصورت مشاركت شهرداري در مرمت تيمچه حاجب‌الدوله، نيمي از هزينه مرمت سقف تيمچه تاريخي بازار تهران را پرداخت كنند.

بهزاد يعقوبي، مديرعامل مؤسسه ميراث باستان به خبرگزاري مهر گفته است كه اعضاي شوراي تيمچه و نماينده ميراث فرهنگي در بازار در اين جلسه مجاب شدند كه ۵۰درصد هزينه مرمت را كسبه بدهند ولي ۵۰ درصد الباقي را بايد شهرداري و ميراث فرهنگي پرداخت كنند. به گفته او، قرار شده است كه هزينه‌هاي عمراني بر عهده شهرداري باشد. وي گفت: شوراي تيمچه تاريخي حاجب‌الدوله آماده همكاري هستند.

يعقوبي با اشاره به بارش كم باران در زمستان امسال افزود: اگر باران مانند سال قبل مي‌باريد سقف تيمچه ريزش مي‌كرد. مهدي معمارزاده، كارشناس ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران نيز در پاسخ به پيگيري خبرنگاران براي توضيح در مورد تيمچه حاجب‌الدوله بازار گفته است: اين موضوع هيچ ارتباطي به خبرنگاران ندارد.

کد خبر 287198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha