چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: میزان آب دریاچه ارومیه به سطح پایداری رسیده است.

كريم مهري روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: ميزان آب درياچه ‌اروميه اكنون در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته هيچ‌گونه تغييري نداشته اين در حالي است كه هرسال سطح آب آن نسبت به سال قبل ۴۰سانتي‌متر كاهش مي‌يافت.

آنطور كه درگزارش مهر آمده است، مهري خاطرنشان كرد: در تمامي شهرستان‌ها مديران و كارشناسان جهادكشاورزي و در بخش‌ها و روستاها براي منطقه خود برنامه‌ريزي كرده‌اند و در فصل درختكاري و هفته منابع طبيعي نيز در تلاشيم تا با نظارت و توصيه همكاران، باغداران بيشتر به سمت توسعه باغات نروند بلكه اصلاح باغات را در اولويت كارهاي خود قرار دهند زيرا توسعه باغات به‌دليل كمبود منابع آبي و كاهش نذورات آسماني و به خطر افتادن منابع پذيرفتني نيست. اين مسئول محلي تصريح كرد: در سند تدبير و توسعه ۹ هسته كليدي براي بخش كشاورزي استان تعريف‌شده كه هسته اول توليد سالم، رقابتي و اقتصادي است.

برهمين اساس، از مديران شهرستان‌ها درخواست كرده‌ايم از دانش فني كارشناسان و تجربه و تلاش بهره‌برداران استفاده كنند. اين امر باعث افزايش بهره‌وري سطح مي‌شود و اين حركت همان اقتصاد مقاومتي است كه مقام معظم رهبري از توليدكنندگان و فعالان بخش كشاورزي انتظار دارند. وي با تأكيد بر اينكه اكسيژن از تمامي موارد مورد نياز بشر بيشتر ضروري‌تر است، خاطرنشان كرد: براي نگهداري از اكسيژن، ضروري است كساني كه مي‌خواهند در استان پروژه‌هاي عمراني اجرا شود، حتما پيوست مطالعات حفظ محيط‌زيست را نيز به همراه داشته باشند. رئيس سازمان جهادكشاورزي آذربايجان‌شرقي در پايان از اصحاب رسانه و خبرنگاران خواست كه محافظه‌كار نباشند و با سؤالات خود مديران و مجريان را به چالش بكشانند؛ زيرا اگر در طرح‌هاي عمراني به محيط‌زيست توجه نشود، خطرات بسياري متوجه جامعه خواهد شد.

يادآور مي‌شود هيأت دولت براي نجات درياچه اروميه 19طرح را تصويب كرد. سپس اين طرح‌ها بررسي و ارزيابي شد و براساس اين ارزيابي، نقشه راه و برنامه عملياتي احياي درياچه اروميه ذيل 6 بسته كلي تدوين شد. اين نقشه راه در 8تيرماه 93 به‌تصويب رئيس‌جمهور رسيد و لازم‌الاجرا شد. در نخستين بسته تصويب شده نقشه راه احياي درياچه اروميه كه « كنترل و كاهش مصرف آب در بخش كشاورزي» عنوان گرفته «كاهش 40درصدي از حقابه آب‌هاي سطحي و زيرزميني از طريق خريد توسط وزارت نيرو، درمدت 2‌سال» در شمار وظايف وزارت نيرو تعريف شده اما هنوز اين راهكار به‌جايي نرسيده و اين يكي از وظايف وزارت نيرو است.

کد خبر 327717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha