همشهری آنلاین: هفتاد و دومین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی مدیریت ‌ارتباطات، اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد.

هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات

 در سرمقاله جدیدترین شماره این نشریه با عنوان «رسانه‌ها و چالش تأمین منابع پایدار»، امیرعباس تقی‌پور از ضعف مشترک اقتصادی رسانه‌های دولتی و خصوصی سخن به میان ‌آورد، یعنی بی‌توجهی به مقوله‌های «اقتصاد رسانه» و «قواعد بنگاه‌داری.

وی در راه رهایی از این چالش رسانه‌ها را این گونه مطرح می‌کند:

«تأمین اقتصاد رسانه‌ها ضامن حیات آن‌ها است که به نظر معیوب می‌آید و به‌طور طبیعی روند اثربخشی و مطلوبیت رسانه‌ها نزد مخاطبانشان دچار اشکال می‌شود. آموزش دستیابی رسانه‌ها به اصول و قواعد اقتصادی و بنگاه‌داری که تضمین‌کننده منابع پایدار برای تولید رسانه است، به همت و تدبیر ذی‌نفعان میسر است. به نظر می‌رسد وظیفه و حقوقی نیز متوجه حکومت، مدیران و کارکنان رسانه‌ها و مخاطبان است.»

  • توقف قطار رسانه‌ها در ایستگاه سرگردانی

در گفت‌وگوی ویژه هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات، گفت‌وگوی ساره گودرزی با فریدون صدیقی از اساتید عرصه روزنامه‌نگاری را می‌خوانیم که از چالش‌های روزنامه‌نگاری می‌گوید: «در وضعیت کنونی جامعه ما که مخاطب جلوتر از رسانه حرکت می‌کند، آنچه تهدیدی برای رسانه‌های سنتی محسوب می‌شود، روی‌گردانی و کم‌اعتنایی مخاطب است. قطعاً بخشی از نیازهای مخاطب از طریق ورود به شبکه‌های اجتماعی و دستیابی به اخبار به‌روز تأمین می‌شود، پس به روزنامه‌خوانی و رادیو و تلویزیون دیداری و شنیداری تأخیری نیازی ندارد. به اعتقاد من کار روزنامه‌نگار تبدیل زغال به الماس است. زیاد خواندن، زیاد دیدن و زیاد نوشتن به روزنامه‌نگار، بینش، درک و دریافت می‌دهد. نگاه یک روزنامه‌نگار به پدیده‌ها نباید اتفاقی باشد بلکه باید تحلیلی باشد و زمانی می‌تواند به تحلیل برسد که از حداقل جامعیت برخوردار باشد.»

در هفدهمین مقاله از سلسله مقالات «بصری‌سازی محتوا در ارتباطات» نیز مریم سلیمی به مبحث «گرافیک اطلاع‌رسان و گردشگری» پرداخت. او در این مطلب آورده است:‌ گرافیک از جمله وسایل ارتباطی است که سه عملکر مهم آن عبارتند از: 1- معرفی 2- اطلاع‌رسانی 3- ارائه و ترویج که این سه عملکرد منجر به کارآمدی گرافیک در عرصه گردشگری شده است. در این مقاله به عملکرد اطلاع‌رسانی گرافیک و تأثیر آن بر توسعه گردشگری پرداخته شده است.

در بخش نگاه ماه، مقاله «بررسی اعتبار فضای رسانه‌های اجتماعی برای روابط‌عمومی‌ها» نوشته کارولین مائه‌کیم و ویلیام.جی.براون منعکس شده است. همچنین در بخش مقاله ماه، مقاله «جامعه اطلاعاتی؛ شاهراه توسعه و پیشرفت» نوشته قاسم آزادی ‌احمدآبادی چاپ شده که در آن موضوع جامعه اطلاعاتی به مثابه یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه جوامع چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفته است.

علیرضا سمیعی در بخش تحلیل‌ماه این شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات به تحلیل «نقش رسانه‌ها در مقابله با رواج شایعه» پرداخته و انگیزه‌ها و دلایل رواج شایعه را مورد واکاوی قرار داده است.

در بخش گفت‌وگو نیز این مطالب در هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات درج شده است:

- گفت‌وگوی محمدحسن خازنی با محسن امینی، استاد ارتباطات حول محور ارتباطات سازمانی با عنوان «ارتباطات انسانی و الکترونیک در سازمان باید کنار یکدیگر قرار گیرند»

- گفت‌وگو با حسین امامی در خصوص خبرنویسی در رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه با عنوان «روزنامه‌نگاری موبایلی حرکت در مسیر توییت‌نویسی است»

- گفت‌وگوی منوچهر دین‌پرست با هاشم رجب‌زاده، استاد دانشگاه مطالعات خارجی اوساکا در مورد نظام اجتماعی ژاپن با عنوان «امروز بیشتر ژاپنی‌ها برای آینده نگران هستند»

- گفت‌وگو با باشین ناگایا، استاد دانشگاه تویو ژاپن با عنوان «تصویر درستی از ژاپن امروز ندارید»

در پرونده بازاریابی این شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات که زیر نظر امیرعلی خلج منتشر شد، به عناوین زیر پرداخته شده است:

- «قواعد قدیمی روابط‌عمومی و بازاریابی در دنیای آنلاین کارآمد نیستند» نوشته رابرت اسکابل

- «قواعد نوین روابط‌عمومی و بازاریابی کدامند؟ پیش به سوی هم‌گرایی روابط‌عمومی و بازاریابی» نوشته رابرت اسکابل

- «نورومارکتینگ ردپای علوم عصب‌شناختی در بازاریابی» نوشته احسان سلطانی‌فر و زهرا کبیری

  • رسانه‌ها و تغییرات آب و هوا

در پرونده رسانه‌ با نظارت سیدتقی کمالی نیز این مطالب به چشم می‌خورد:

- «رسانه و تغییر اقلیم در ایران؛ چالش‌ها و دستاوردها» نوشته گیتی خزاعی

- «رسانه‌های ما چقدر به مخاطره تغییر اقلیم که پدیده‌ای علمی و واقعی است اهمیت می‌دهند؟» نوشته مهدی زارع

- «جایگاه تغییر اقلیم در رسانه‌های ایران؛ از سیاست ملی تا برنامه رسانه‌ای» نوشته سیدتقی کمالی

  • کتاب

در پرونده کتاب این شماره زیر نظر ساره گودرزی عناوین زیر را می‌خوانیم:

- «کتاب تحلیل شبکه‌های اجتماعی در چند نگاه مختلف؛ کتابی برای کمک به پژوهشگران و محققان» نوشته محمدرضا وحیدی

- «کتابی پیشگام و پیشرو» نوشته محمدمهدی مولایی

- گفت‌وگوی ساره گودرزی با جواد افتاده درباره تحلیل شبکه‌های اجتماعی، «دانشجویان خودشان مسیر تحقیق را باز کنند»

- «ظرفیت‌های مردم‌نگاری روشی مکمل در تحلیل شبکه‌های اجتماعی» نوشته سیدمحمدرضا اصنافی

ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات با قیمت 7000 تومان در کیوسک‌های مطبوعاتی و برخی کتاب‌فروشی‌ها در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. علاقه‌مندان جهت کسب اشتراک سالیانه و تهیه آرشیو شمارگان گذشته این نشریه می‌توانند با شماره 88904882-021 تماس حاصل نمایند.

کد خبر 332106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha