سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی انگلیس در حوزه ادبیات کودکان برای نخستین بار به کتابی اهدا شد که داستان خود را در قالب شعر آزاد روایت کرده است.

جایزه ادبی

به گزارش همشهري، مدال كارنگي، از 1936به ياد اندرو كارنگي نيكوكار اسكاتلندي و بنيانگذار حدود 3هزار كتابخانه انگليسي‌زبان راه‌اندازي شد و هر سال بهترين كتاب ادبيات كودك را معرفي مي‌كند. تازه‌ترين برنده اين مدال معتبر سارا كروسان است كه با رمان منظوم «يك One» اين جايزه 5 هزار پوندي و مدال كارنگي را با خود به خانه برد. داستان درباره 2خواهر به هم چسبيده است كه با پشت سر گذاشتن دوران كودكي و يافتن ويژگي‌هاي شخصيتي متمايز، درمي‌يابند داشتن يك بدن چقدر سخت و آزارنده است.

كروسان كه پيش از اين معلم بوده و حالا نويسنده تمام‌وقت است، در 2013 با «وزن آب» و سال گذشته با «سيب و آب» نامزد دريافت مدال كارنگي شده بود؛ جايزه‌اي كه برنده آن صرفا با رأي كتابداران بريتانيا برگزيده مي‌شود.

رمان يك، امسال جايزه ادبي YA را هم برده و به‌عنوان كتاب سال ادبيات كودك ايرلند انتخاب شده بود. نكته جالب اينكه مدتي پيش يك كتاب شعر جايزه نيوبري را برد كه معادل جايزه كارنگي در آمريكا محسوب مي‌شود. مدال كارنگي علاوه بر جايزه نقدي 5 هزار پوندي، شامل 500 پوند كتاب براي اهدا به كتابخانه محلي برنده هم هست. ديگر جايزه‌اي كه همزمان با مدال كارنگي اهدا مي‌شود، مدال افتخاري كيت گريناوي است كه امسال به «يك خرس روي صندلي من نشسته» نوشته راس‌كالينز رسيد.

کد خبر 337832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha