همشهری آنلاین: تازه‌ترین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار (سال دهم، شماره‌ی ۴۹، خرداد و تیر۱۳۹۵) منتشر شد.

چهل‌ونهمین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار

این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).

توسعه مهندسي بازار در اين شماره (سال دهم، شماره‌ي 49، خرداد و تير 1395) موضوعات متنوعي را مورد توجه قرار داده است كه عبارتند از:‌بازاريابي و فروش، تبليغات، بسته‌بندي، نوروماركتينگ، مذاكره، برند، و...

  • سرمقاله

مصرف محصولات لوکس یکی از ملزومات مهم جامعه‌ی مدرن است
در تمامي فرهنگها و در تمامي دوره‌هاي تاريخي، اقليت ثروتمند و قدرتمند از طريق مصرف محصولات و خدمات لوكس خود را از ساير طبقات جامعه متمايز مي‌ساخته‌اند. به‌عنوان مثال، يك وعده غذاي ساده در عين اينكه انسان را سير مي‌كند، سلامتي وي را نيز بيشتر تضمين مي‌كند، اما افراد ثروتمند معمولاً به سراغ غذاهاي لوكس مي‌روند كه نه تنها گرانتر هستند بلكه، براي سلامتي آنها نيز مضر مي‌باشند.

  • گزارش ویژه

کدام برند جام ملتهای اروپا 2016 را بالای سر می‌برد؟
جام ملتهای اروپا 2016 یک فرصت استثنایی برای برندهای جهانی است تا در کنار رقابتهای مهیج فوتبالی، در عرصه‌ی بازآفرینی و بازارسازی با یکدیگر دست‌وپنجه نرم کنند.
بازیگران اصلی با کدام ظرفیت میلیون دلاری و به چه شکل و طریقی در جام ملتهای اروپا 2016 ایفاگر نقش خود هستند، موضوعی است که این اثر آن را دنبال می‌کند.

  • نوروبیزینس

نوروبیزینس، تصویربرداری مغز برای رونق کسب‌وکارها
دکتر سرینی پیلای (Srini Pillay)، مدیرگروه نوروبیزینس و استاد دانشگاه هاروارد، در این گفت‌وگو درباره‌ی چند موضوع صحبت می‌کند؛
1. تعریف نوروبیزینس و کاربردهای آن در کسب‌وکارها
2. توجه مدیران به فراگیری دانش درباره‌ی مغز، و مناطق خاص مغز، و عملکردهای این مناطق مغز
چگونه می‌توان کارکنان را برای نوآوری و پیشرفت برانگیخت و از موقعیتهای منفی رهایی بخشید

  • فروش

بزرگترین اشتباهات مدیران فروش
"مدیران فروش"، تأمین‌کننده‌ی درآمد شرکتها بویژه درآمد نقدی هستند. همچنین گفت‌وگوی تلفنی یا رودررو با مشتریان و ارتباط مستمر با آنها اصلی‌ترین وظیفه‌ی مدیران فروش است.
چگونه می‌توان این روند را برای تأمین هرچه بیشتر درآمد، و ارتباطات مطلوب با مشتریان بهبود بخشید؟

  • نورولیدرشیپ

قابلیتهای نورولیدر؛ رهبری دوستدار مغز
"نورولیدرشیپ"؛ رهبری دوستدار مغز، عنوان گفت‌وگویی بود با ارژنگ قدیری که در شماره‌ی پیشین (فروردین و اردیبهشت 1395، شماره‌ی 48) درج شد.
در پی این گفت‌وگو، بهتر است از قابلیتهای نورولیدر آگاه شویم که مبتنی بر هفت مؤلفه است.

  • کارآفرینی

اشتباهات میلیارددلاری کارآفرینان بزرگ
استیو جابز، بیل گیتس، لری پیج هم نوابع بزرگ دنیای دیجیتال هستند و هم نتوانستند بموقع از فرصتهای بزرگتری که در اختیارشان بود، بخوبی استفاده کنند.
اثر حاضر این اطمینان خاطر را می‌دهد که شما هم می‌توانید از فرصتهای فراوانی که در اطراف و کنارتان هست، بیشترین بهره‌برداری را کنید.

بازی‌پردازی در بازاریابی
بازی‌پردازی (Gamification) در سالهای اخیر بشدت مورد استفاده شرکتهای جهانی قرار گرفته است.
برقراری ارتباط عاطفی میان برند و مخاطبان آنها، وفاداری و تماس بلندمدت مصرف‌کنندگان با برند، رضایت کارکنان، افزایش میزان نوآوری، توسعه‌ی مهارتها، تغییر رفتارها، برخی از منافعی است که شرکتها با راه‌اندازی "بازی‌پردازی" بدان دست می‌یابند.

  • بازاریابی حسی

بازاریابی احساسی؛ تصاحب قلب مشتری
"بازاریابی احساسی" دیدگاه تازه‌ای است که شرکتهای برتر می‌کوشند بر پایه‌ی آن بازاریابی و فروش خود را افزایش دهند.
شرکتهای پیشرو جهانی دریافتند که با رمزگشایی بهتر از "احساسات مشتریان"، می‌توانند قلب آنها را تسخیر کنند و به دنبال آن، مشتری با رضایت خاطر، دست‌به‌جیب خواهد شد تا کالا یا محصول را خریداری کند.
بازاریابی احساسی چیست؟ و چگونه می‌توان در پرتو آن فروش و بازاریابی را تقویت کرد؟ پرسشهایی است که این مقاله آن را به‌طور کوتاه و مختصر پاسخ می‌دهد.

  • تبلیغات

خطای دید و تبلیغات
"خطای دید" یک فرصت استثنایی برای تبلیغات مهیا کرده است. کارگزاران تبلیغات با استفاده از این موقعیت طلایی توانسته‌اند اثربخشی تبلیغات را افزایش دهند.
اثر حاضر، تأثیر خطای دید را در حوزه‌ی تبلیغات معرفی می‌کند و با ارائه‌ی مثالهای متعدد نشان می‌دهد که تا چه حد می‌توان با این تکنیکها، محتوای تبلیغاتی را جذابتر کرد، ادراک بیننده را به سمت‌وسویی که می‌خواهیم تغییر داد، و بر جذابیت رسانه‌ای افزود که قرار است تبلیغ را منعکس سازد.

  • تبلیغات خلاق

تبلیغات خلاقانه و نوآور
تبلیغات خلاقانه و نوآور درباره‌ی ماست میوه‌ای، آبمیوه‌ی طبیعی، سس گوجه، محصولات کشاورزی، پیتزا پلنت، و... می‌تواند برای صاحبان کالاها و برندها الهام‌آفرین باشد. برخی از این تبلیغات به موضوعات خاص برندها اختصاص دارد و نشان می‌دهد تا چه اندازه درک مشتری و احترام به سلیقه‌ها و عقاید مشتری نزد برندها جایگاه والایی دارد، تا جایی که برای موضوعات مختلف، اقدامات مقتضی در آن شرایط را در پیش گرفته‌اند.

  • تبلیغات؛ گفت‌وگو

گفت‌وگو با مدیر خلاقیت آژانس تبلیغاتی ساچی‌اندساچی
مارگارت کین، مدیر خلاقیت ساچی‌اندساچی در گفت‌وگویی از تجربه‌هایش می‌گوید.
مارگارت کین، برای دستیابی به خلاقیت راههایی را نشان می‌دهد و معرفی می‌کند که سخت نیستند، اما نیاز به پیگیری دارد. او به صراحت می‌گوید هم از دانایان، و هم از احمق‌ها چیزهای زیادی یاد گرفته است.
گوش کردن به مردم، آشنایی با آنها و فرهنگ آنها، به همراه جرأت و جسارت اقدام، می‌تواند رمز موفقیت برای دستیابی به خلاقیت باشد. تأکید او بر آن است که مردم‌شناس باشید. همچنین یادآوری می‌کند که جوانب مختلف موضوع را در نظر بگیرید و از زوایای گوناگون به موضوع بنگرید. تصریح می‌کند که این شیوه ـ در نظر گرفتن جوانب مختلف ـ توانایی خاصی می‌خواهد و هنر افراد خلاق است.

  • قیمت‌گذاری

تبلیغات با هدف افزایش قیمت
تبلیغات دارای اهداف گوناگونی است نظیر اطلاع‌رسانی، افزایش فروش و معرفی برند.
با وجود این، بتازگی پژوهشگران دریافتند که از تبلیغات می‌توان انتظار تازه‌ای داشت و آن اینکه، با تبلیغات باکیفیت، می‌توان قیمت کالا یا محصول را افزایش داد و مشتری نیز با رغبت، هزینه‌ی آن را می‌پردازد.

  • تبلیغات

گفت‌وگو با مدیران آژانس تبلیغاتی یانگ اند روبیکام (Young & Rubicam)؛ چگونه آژانسهای تبلیغاتی را اداره می‌کنیم؟
مدیران آژانس تبلیغاتی یانگ اند روبیکام (Young & Rubicam) در گفت‌وگویی به این پرسش پاسخ می‌دهند که چگونه آژانسهای تبلیغاتی را اداره می‌کنیم؟
دیوید سابل، مدیر جهانی یانگ اند روبیکام (Y & R) بر این باور است که هسته‌ی اصلی تبلیغات، برقراری تعادل بین خلاقیت، داستان‌سرایی، و نوآوری است. او همچنین بخوبی باور دارد که "میزان توجه" به دلیل حضور رسانه‌های گوناگون، کاملاً کاسته شده است.
تونی گرینجر، مدیر جهانی خلاقیت یانگ اند روبیکام (Y & R) مأموریت آژانس را تغییر نگرش مخاطب تعریف می‌کند و بر فضای دیجیتال بیش از پیش تأکید می‌ورزد.
متیو گادفری، مدیر بخش آسیای آژانس تبلیغاتی یانگ اند روبیکام (Y & R) پیشنهادها و توصیه‌های جالبی برای جوانانی دارد که در کار تبلیغات هستند.

  • خرده فروشی

فناوری ردیابی چشم موبایلی در خرده‌فروشی
فناوری ردیابی چشمی موبایلی (Mobile Eye - Tracking) ابزاری است که به خرده‌فروشیها کمک می‌کند تا درباره‌ی خریدار بیشتر بدانند.
اثر حاضر نشان می‌دهد که این ابزار در دو سطح کلان (الگوهای حرکت در راهروها و الگوهای مشاهده‌ی محصولات) و سطح خرد (خواندن اطلاعات روی بسته‌بندیها و محصولات در نقطه‌ی خرید) تا چه اندازه اطلاعات ارزشمندی در اختیار خرده‌فروشیها و فروشگاههای خرید قرار می‌دهد.

  • پرسشنامه

آیا مدیر خوبی برای فروشگاه هستید؟
مدیریت کارکنان در فروشگاههای خرده‌فروشی به مهارتهای متنوعی نیاز دارد. این مهارتها کدامند؟
پرسشنامه‌ی 10 سؤالی "آیا مدیر خوبی برای فروشگاه هستید" را تکمیل کنید. پس از آن، امتیازهای خود را محاسبه کنید. هر چقدر به عدد 100 نزدیکتر شوید، باید موفقیت شما را برای مدیریت کارکنان در فروشگاه تبریک گفت.

نورودیزاین: عصب‌شناسی در خدمت بسته‌بندی و طراحی محصول
مهمترین یافته‌های نوروساینس شناختی که طراحان بسته‌بندی برای خلق بسته‌بندیهای تأثیرگذارتر باید مدنظر داشته باشند، کدامند؟ چه چیزی باعث می‌شود که بسته‌بندی واقعاً برجسته و منحصربه‌فرد باشد؟ برای ایجاد رفتار، تلقی، و یا احساس خاص در مشتریان از چه موادی باید استفاده کرد؟ چگونه یک بسته، ارزیابی ما را در مورد محتوای خود، تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ بسته‌بندی چگونه می‌تواند به وفاداری برند کمک کند؟ و...

  • بسته‌بندی

بسته‌بندی خلاقانه و نوآور
بسته‌بندی موادغذایی نظیر غذای دریایی، تخم‌مرغ، آبمیوه، تن ماهی، خوراک غلات شما را با شگفتی روبه‌رو می‌سازد تا هوس کنید و این کالاها را بخرید. برندهای معروف با این بسته‌بندیهای شگفت‌انگیز می‌کوشند تا فروش خود را تضمین کنند. این بسته‌بندیها دیدنی است.

  • مذاکره

آگاهی از زبان بدن = افزایش فروش
آگاهی از زبان بدن، قدرت شما را در مذاکرات افزایش می‌دهد. طبعاً چنین وضعیتی، موقعیت شما را برای فروش بهبود خواهد بخشید.
آنچه در این مقاله آمده است علائم و نشانه‌ها است تا در پرتو آن پیام شخص مقابل را بهتر و سریعتر درک کنیم. گاه این پیام برای شخص مقابل نیز در سطح ناخودآگاه است و شما با دانشی که پیدا می‌کنید، می‌توانید آن را در سطح هشیار رمزگشایی کنید با این هدف که شما و شخص مقابل به تفاهم و ارتباط و تعامل صمیمانه دست یابید.

  • مذاکره (موردکاوی)

مذاکره با روسها
نقش روسها پس از برجام، و حمایت آنها از سوریه و مواضع هماهنگ با ایران، عملاً مناسبات ایران و روسیه را گسترش داده است. در این بین نگاه بازرگانان ایرانی برای روابط و مناسبات تجاری، بیشتر معطوف به این کشور خواهد شد.
متن حاضر ـ مذاکره با روسها ـ حاوی نکات ریز و ظریفی است تا در هنگام برقراری روابط تجاری، مذاکرات بازرگانی با سهولت پیش رود. کافی است درباره‌ی این کشور، باور مردم و بازرگانان آنان بیشتر بدانیم.

  • فیلمهای بازاریابی و فروش

ذهن نوآور
جف دایر، با تدوین کتاب "دی‌ان‌ای نوآور" راه تازه‌ای برای مدیران پیشرو گشود که می‌توانند خود و کارکنانشان را برانگیزند به‌گونه‌ای که سود سرشاری نصیب سازمان کنند.
جف دایر را باید بهتر شناخت. فیلم "ذهن نوآور" حاصل دیدگاههایی است که "جف دایر" آن را تشریح می‌کند.
این فیلم به زبان انگلیسی است و از سوی TMBA با زیرنویس فارسی ترجمه و تکثیر شده و به صورت لوح فشرده (سی‌دی) قابل خریداری است.

  • کتابفروشی بازاریابی

تازه‌ترین کتابهای بازاریابی، تبلیغات، و فروش

فيلم آموزشي دانشگاه هاروارد (همراه با زيرنويس فارسي) با عنوان و موضوع: ذهن نوآور توسط جف دایر؛ نویسنده‌ی کتاب دی‌ان‌ای نوآور

علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

کد خبر 338096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha