همشهری آنلاین: مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب منطقه‌ای فارس گفت: ۹ سال پیاپی خشکسالی، برداشت‌های بی‌رویه و حفاری‌های غیرمجاز باعث خشکیدن دریاچه‌های پریشان کازرون، بختگان نی‌ریز و کافتر اقلید شده و این تالاب‌ها را به جاده‌هایی برای تردد خودرو تبدیل کرده است.

خشکسالی در برخی تالاب‌های فارس، جاده‌سازی کرد

به گزارش ایرنا ، مهندس محمد مهدی شریفی در جمع بخشداران، دهیاران و ذیحسابان شهرستان شیراز گفت: خشکسالی موجب ایجاد مشکلاتی مثل فرونشست زمین در تعدادی از دشت‌های استان فارس و پایین رفتن سطح آب شده است.

وی ادامه داد: برای برون‌رفت از بحران خود خواسته موجود که از یک طرف حاصل مدیریت نامطلوب منابع آب و از سوی دیگر بهره‌برداری بی‌رویه توسط کشاورزان از سفره‌های آب زیرزمینی است، تنها راه باقی‌مانده افزایش تغذیه و کاهش تخلیه از این منابع آب زیرزمینی است.

شریفی اضافه کرد: در حوزه مدیریت منابع آب، مدیریت از بالا به پایین و مدیریت تحکمی، همچون آزموده را آزمودن است و خطاست، بنابر این مدیریت مشارکتی، تعامل مناسب و همکاری مجموعه دولت و دهیاران با بهره‌برداران و کشاورزان بهترین راهکار است.

شریفی خطاب به دهیاران گفت: همه شما دهیاران یا کشاورزید یا با کشاورزان سر و کار دارید، شما خاکریز اول حفاظت از منابع آب ناچیز باقی‌مانده در منابع آب زیرزمینی هستید.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب منطقه‌ای فارس گفت: هرچند وضعیت موجود و بحرانی آب تهدیدی در این حوزه است، اما از زاویه دیگر باید این مقطع زمانی را به عنوان فرصت قلمداد کرد و از طریق مدیریت مشارکتی به دستاوردهای قابل توجهی رسید.

وی ادامه داد: چنانچه خشکسالی رخ نمی داد مجموعه دولت شاید همچون گذشته در حال صدور پروانه برای استحصال آب بود و بهره‌برداران و کشاورزان همچنان به همان روش‌های سنتی در حال مصرف بی‌رویه آب بودند.

وی اعلام کرد: میزان مصرف سالانه آب در استان فارس 9 میلیارد متر مکعب است که 80 درصد آن از آبخوان‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

شریفی گفت: علی‌رغم افزایش تعداد چاه‌ها از سال 84، میزان برداشت ثابت مانده و چه بسا در سال‌های پس از آن کم‌تر هم شده است این امر نشانه فقدان آب برای حفر چاه جدید و در نتیجه عدم امکان توسعه بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر چاه غیرمجازی در حال حفر مشاهده شود چنانچه اجازه دهیم به بهره‌وری برسد، آب این چاه از کم شدن سهمیه مجاز چاه‌های پروانه‌داری که در سال‌های قبل مجوز دریافت کرده‌اند تامین خواهد شد لذا حساسیت صاحبان چاه‌های مجاز را به منظور پیشگیری از تخلفات این چنینی می‌طلبد.

وی اضافه کرد: متاسفانه وضعیت خوبی را در 102 محدوده مطالعاتی شاهد نیستیم. بهترین راهکار باقی‌مانده برای برون رفت از وضعیت موجود طرح مهم احیا و تعادل بخشی منابع موجود است که در قالب 15 پروژه در استان‌های مختلف با اولویت‌بندی‌های متفاوت در حال برنامه‌ریزی و اجراست.

کد خبر 340208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha