همشهری آنلاین جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت که گزارش دستگاه اطلاعاتی آمریکا نشان داد که ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گزارش اطلاعاتی آمریکا و اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: این گزارش به روشنی اذعان می‌کند رفتار ایران و گزارشات آژانس همگی دلالت بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران دارد و گزارش‌های قبلی دولتمردان آمریکایی مبنی بر تصمیمی ایران برای ساخت سلاح هسته‌یی کاملا بی‌اساس و ساختگی بوده است.

سیدمحمدعلی حسینی، در تبیین مهمترین واقعیت‌های نهفته در این گزارش خاطر نشان ساخت: این گزارش‌ها قرائن متعددی را اثبات می‌سازد از جمله مهمترین آنها این که اظهارات بوش و سایر مقامات ‌آمریکایی که همواره سخن از خطرات جدی برنامه هسته‌یی ایران را مطرح می‌کند، واهی و غیرقابل اعتماد می‌باشد.

حسینی با مقایسه گزارشات قبلی و فعلی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اظهار داشت: این گزارش که در سال 2005 ایران را مصمم برای تولید سلاح اتمی و در سال 2007، با اطمینان بالایی قضاوت قبلی را رد و نفی می‌نماید نشانگر مضمون کاملا متناقض گزارش های متوالی سازمان‌های اطلاعاتی بوده و به خوبی ماهیت غیرواقعی و مغرضانه آنها را تبیین می‌نماید.

وی ضمن استقبال از گزارش‌های مثبتی که بر اساس واقع بینی است خاطر نشان ساخت: گزارش سازی‌ها و استمرار فشارهای غیر منصفانه نمی‌تواند افکار عمومی جهانی را نسبت به حقایق و مستندات محکم مندرج در دهها گزارش فنی و قانونی آژانس منحرف ساخته و اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مخدوش سازد.

حسینی گفت: از جمله آثار حقوقی این گزارش آنست که ارجاع موضوع هسته‌‌ای ایران به شورای امنیت امری غیرقانونی بوده چرا که بر اساس این گزارش زمانی که موضوع هسته‌یی ایران در سال 2006 به شورای امنیت ارجاع شد به استناد ارزیابی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران هیچ نوع برنامه هسته‌ای نظامی نداشته است.

حسینی در خصوص پیام‌هایی که این گزارش در بردارد اظهار داشت: این گزارش می‌تواند برای متحدین اروپایی آمریکا پیام‌های خوبی را به همراه داشته باشد که با نگاهی به سیاست‌های غیرواقع بینانه خود، رویکردی منصفانه و قضاوت‌های عادلانه و راه حل‌های عقلانی را برگزینند.

کد خبر 38293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز