دولت به منظور حمایت از بخش کشاورزی یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی برای امسال را 8 هزار و 681‌ میلیارد ریال تعیین کرد.

به عبارت دیگر با موافقت اعضای شورای‌عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی با پرداخت این مبلغ، کشاورزان امیدوارند بتوانند در امر تولید هر چه بهتر گام بردارند.

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد‌کشاورزی، بر این اساس، 7 هزار و 18‌میلیارد ریال یارانه انواع کود شیمیایی و بذر، 240 میلیارد ریال یارانه بهینه‌سازی مصرف سموم دفع آفات نباتی، 200میلیارد ریال یارانه انواع نهال، 770 میلیارد ریال یارانه تراکتور و کمباین و نیز128 میلیارد ریال یارانه تأمین وجوه اداره شده جهت توسعه فعالیت‌های کشاورزی به این وزارتخانه، 165میلیارد ریال یارانه برای واکس دام، سموم، مواد ضدعفونی‌کننده و مواد بیولوژیک به سازمان دامپزشکی کشور و 25 میلیارد ریال یارانه خدمات هواپیمایی ویژه به شرکت هواپیمایی خدمات ویژه اختصاص خواهد یافت.

با این وجود  جا‌به‌جایی بین مقادیر پیش‌بینی شده توسط وزارت جهاد‌کشاورزی حداکثر تا 15 به شرط عدم تغییر در سقف کل اعتبار بلامانع است.

براساس این مصوبه، یارانه کود شیمیایی و بذر در سال‌جاری به میزان 7هزار و 18‌میلیارد ریال و میزان خرید و قیمت کود شیمیایی از واحدهای تولیدکننده در سال‌جاری معادل میزان خرید و قیمت مصوب سال گذشته تعیین می‌شود.

این درحالی است که قیمت فروش انواع کود‌شیمیایی در سال‌جاری نیز معادل قیمت فروش مصوب سال 85 خواهد بود.

با توجه به قیمت‌های مذکور، وزارت جهاد کشاورزی موظف است نسبت به توزیع کود شیمیایی تولید داخل و وارداتی در سقف 6هزار و 603 میلیارد ریال از محل اعتبار یارانه انواع کود شیمیایی و بذر اقدام کند.

اما هزینه تبعی تدارک و توزیع انواع کود شیمیایی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت جهاد کشاورزی تعیین و ابلاغ خواهد شد.

همچنین، در راستای سیاست‌های حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از تهیه و توزیع بذرها، مبلغ 387 میلیارد و 690‌میلیون ریال از اعتبار یارانه انواع کود شیمیایی و بذر به صورت متمرکز، جهت تهیه و توزیع انواع بذر اختصاص می‌یابد تا در چارچوب مبادله موافقت‌نامه با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور هزینه شود.

این در حالی است که میزان تهیه و توزیع انواع بذر در سال زراعی 87-86 حدود 505 هزار و 5/703 تن و نیز میزان یارانه در نظر گرفته شده برای آن 378‌میلیارد و 690 میلیون ریال است.

بر این اساس میزان تهیه و توزیع بذر گندم در این سال زراعی به میزان 440‌هزار تن است که برای آن 268 میلیارد و 400‌میلیون ریال اختصاص می‌یابد ضمن اینکه این ارقام برای جو   به ترتیب 51هزار و 733 تن و 31میلیارد و 557 میلیون ریال خواهد بود.

همچنین میزان تهیه و توزیع بذر هیبرید کلزا، کلزا و والد کلزا در سال زراعی مذکور به ترتیب یک‌هزار و 400، یک‌هزار و 600 و 5/21‌تن و نیز میزان یارانه 14‌میلیارد ریال، 4 میلیارد ریال و 8 میلیارد و 600‌میلیون ریال است.

کد خبر 39214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز