مخالفان این جاده با استناد به مصوبه استانی دولت در استان گلستان تأکید میکنند که در این مصوبه اشارهای به احداث مسیر جدید نشده و صرفا تکمیل محور ابر -علیآباد مورد توجه قرار گرفته است.
اما با وجود این مصوبه و 6 راه ارتباطی میان استان گلستان و سمنان، طرفداران ساخت جاده جدید بر اجرای این طرح اصرار میکنند و سازمان جنگلها و محیطزیست را مانع از اجرای این طرح میدانند.
در این میان، ایسنا از انتشار نامه اسکندری- وزیر جهاد کشاورزی- درهمین زمینه خبر داد که دهم مهرماه سالجاری به دفتر معاون اول رئیسجمهوری ارسال شده، در این نامه آمده است: «وزارت جهاد کشاورزی بر اساس بررسیهای کارشناسی انجام شده؛ احداث جاده روستای شیرین آباد در استان گلستان به روستای ابر در استان سمنان را به صرفه و صلاح کشور نمیداند چرا که این جاده از لحاظ مسائل اکولوژیکی و زیستمحیطی اثرات مخرب و غیرقابل جبرانی خواهد داشت و اصولا براساس ماده 2 آیین نامه اجرایی لایحه اصلاحیه قانون واگذاری و احیای اراضی احداث جاده مذکور مطلقا ممنوع است...
همچنین خطر دستیازی سودجویان و زیادهخواهان به عرصههای بکر و دست نخورده منابع طبیعی، قطع درختان، تصرف تبدیل اراضی عرصههای جنگلی به سایر کاربریهای مخرب بر اکوسیستم منطقه نیز از دیگر مشکلات این جاده است.»
مجوزی صادر نشدهاست
فرود شریفی، رئیس سازمان جنگلها در گفتوگوی اختصاصی با همشهری با اشاره به اینکه دوشنبه شب گذشته جلسهای با حضور نماینده مردم علیآباد در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل منابع طبیعی استان سمنان و گلستان و رئیس سازمان جنگلها برگزار شد، اعلام کرد: در این نشست تکمیل جاده موجود بر اساس مصوبه استانی از زوایای مختلف بررسی شد.
شریفی با تأکید بر اینکه حفظ اراضی جنگلی و صیانت از عرصههای منابع طبیعی اولویت اول سازمان جنگلهاست، خاطر نشان ساخت: تاکنون هیچ گونه مجوزی برای احداث جاده جدید صادر نشده و از آنجایی که احداث این مسیر نیازمند کار دشوار و پیچیده کارشناسیاست سازمان جنگلها هرگونه عملیات اجرایی حتی برای تکمیل مسیر قبلی را منوط به مطالعات کل مسیر میداند، با اینحال این بدان معنا نیست که اگر 8 قطعه از این مسیر بدون مشکل باشد ساخت این مسیر بلامانع است؛ چرا که ممکن است همان 2 قطعه مشکلدار سرنوشت ساز باشد که در این صورت سازمان جنگلها با آن مخالفت خواهد کرد و در هر نقطهای که منجر به تخریب ذخایر ارزشمند جنگلی شود مانع از آن خواهد شد.
این مقام مسئول یادآور شد: این مسیر ابتدا باید روی زمین مشخص و پیکوبی شود، سپس مطالعات کل مسیر به انجام برسد، در پی آن، اعضای کمیسیون زیر بنایی از تمام محور بازدید محلی خواهند کرد و بر اساس آن تصمیمگیری خواهد شد.شایان ذکر است این جاده به طول 25 کیلومتر از داخل جنگلهای بکر و دست نخورده میگذرد که عرض حدود 10 تا 12 متر را تخریب میکند.