گروه اجتماعی: معاون پژوهشی و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید از افتتاح 10 پروژه یادمان شهدای انقلاب در مساجد و مدارس خبر داد.

وی گفت: با همکاری شهرداری تهران شهدای مناطق 22 گانه شهر تهران شناسایی شده‌اند و در 10 منطقه که بیشترین تعداد شهید را دارند، این یادمان‌ها نصب خواهد شد.

عباس خامه‌یار در تشریح برنامه‌های بنیاد شهید در دهه فجردر نشستی خبری، اظهار کرد: این برنامه‌ها در 30 استان کشور به صورت همزمان و با مسئولیت سازمان‌های بنیاد شهید استان‌ها برگزار می‌شود.

وی گفت: در روز سیزدهم بهمن ماه با عنوان انقلاب اسلامی، استحکام خانواده و رسالت و منزلت زن کنگره بین‌المللی شهدای زن برای اولین بار برگزار می‌شود.

خامه‌یار ادامه داد: در حال حاضر 6 هزار و 600 زن شهید در طول سال‌های مبارزات قبل از انقلاب و دفاع مقدس و یا بمباران شناسایی شده‌اند.

وی افزود: تعدادی از شهدای زن از کشورهای عراق، مصر، افغانستان، بوسنی و هرزگوین و مراکش نیز در این کنگره معرفی می‌شوند.  به گفته وی،  ۳۰میهمان از خارج از کشور و نیز تعدادی از بانوان خارجی مقیم ایران به عنوان مدعوین این کنگره تعیین شده‌اند.

معاون پژوهشی بنیاد شهیدگفت: در روز 18 بهمن ماه با عنوان انقلاب اسلامی، ایمان، ایثار و شهادت مراسم میهمانی لاله‌ها شامل غبارروبی، عطرافشانی و گل باران مزار شهدای سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا به صورت همزمان در بهشت زهرا (س) تهران و 18 هزار گلزار شهدای هر استان برگزار می‌شود و در همین راستا یک مزار شهری و یک مزار روستایی در مناطقی که بیشترین تعداد شهید را دارند، به صورت ویژه،  برنامه خواهند داشت.

وی، با بیان این که در این روز برای شهدای گمنام مراسم ویژه‌ای برگزار می‌شود، عنوان کرد: عمده گلزارهای شهدای گمنام در کنار گلزار شهدای با نام است و حدود 15 گلزار و یا مزار شهید گمنام به صورت جداگانه وجود دارد. در عین حال 200 هزار پرچم در گلزار شهدا تعویض می‌شود.

وی اعلام کرد: در روزهای دهه فجر با همکاری کانون زندانیان سیاسی بخشی از ایثارگران که در زندان‌های سیاسی قبل از انقلاب بوده‌اند در مدارس حاضر می‌شوند و خاطرات خود را از زمان اسارت برای دانش‌آموزان بازگو می‌کنند.

همچنین یادواره‌ شهدای دوران انقلاب و ترور در همه استان‌ها و یادواره 36 هزار شهید دانش‌آموز در 360 مدرسه استان کردستان برگزار و پس از آن در همه استان‌ها این یادواره دانش‌آموزی برگزار خواهد شد.

خامه‌یار نواختن زنگ ایثار در روز 12 بهمن ماه و برنامه‌های ویژه صبحگاهی را از جمله برنامه‌های مدارس اعلام کرد و خاطر نشان کرد: مسابقه انفجار نور با سوالات متنوع در مورد وقایع انقلاب در مدارس کل کشور برگزار می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: نمایشگاه عکس «ایستاده در باد» با مضمون مبارزات زنان قبل از انقلاب و دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار می‌شود و تا یک هفته بعد ادامه خواهد داشت.

وی افزود: نمایشگاه کاریکاتور از یکی از هنرمندان زن فلسطینی با موضوع مقاومت در فلسطین نیز در موزه فلسطین برگزار می‌شود.

خامه‌یار افزود: ما شعار « اتحاد ملی و انسجام اسلامی» را محور برنامه‌های خود قرار دادیم، به همین مناسبت در گلزار شهدای اقلیت‌های دینی مراسم گرامیداشت ویژه برگزار خواهیم کرد.

به گفته وی، این برنامه ویژه بر مزار شهدای ارامنه و نیز زرتشتی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 42485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز