کامران محمدی: ظاهراً بحث‌های فراوان درباره رأی دیرهنگام هیئت انتخاب بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر نتیجه داده و مسئولان تلاش کرده‌اند با چند تصمیم کبری، ناراضی‌ترین‌های امسال را راضی کنند.

در این بین، نبود «دایره زنگی» پریسا بخت‌آور، همسر اصغر فرهادی در فهرست نهایی آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ، بیش از فیلم‌های دیگر سر و صدا به راه انداخت.

نام دایره زنگی که از ماه‌ها پیش صدایش درآمده بود، حالا د ر بین فیلم‌های بلند اول، در کنار 11 فیلم دیگر قرار گرفته است تا بخشی از فشارها از شانه‌های سیمرغ 26 برداشته شود.

جالب این که «کتونی سفید» محمد ابراهیم معیری نیز یکی دیگر از این فیلم‌های اول است؛ فیلم دوم کارگردانی که «پروانه‌ها بدرقه می‌کنند» را در کارنامه‌اش دارد!

علاوه بر این 2، «صد سال به این سال‌ها»ی سامان مقدم هم ظاهرا بدجور روی دست مسئولان مانده بود که با یک تصمیم کبرای دیگر، به بخش میهمان جشنواره 26 رفت.

سامان مقدم که آرام آرام پله‌های ترقی را طی کرده و حالا با مجموعه «پریدخت» در تلویزیون هم نفوذ کرده، البته حتما از این تصمیم چندان راضی نیست، اما باز هم جای شکرش باقی است که با پنج فیلم، راهی نگاه اولی‌ها نشده است.

علاوه بر مقدم، به رسول صدر عاملی هم با فیلم «هر شب تنهایی» و فریدون حسن‌پور با «نشانی» چیزی جز حضور در بخش میهمانان جشنواره نرسیده است.

با این حال و با این تصمیمات مشکل‌گشا، هنوز هم چند تصمیم دیگر باقی مانده است.

ظاهراً نخستین دبیری مجید شاه‌حسینی در مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور، چنان خوش‌یمن بوده که همه کارگردانان نامی ایران برای شکار سیمرغ رخت سفر پوشیده‌اند، غافل از این که سیمرغ چیزی جز تمام سینمای ایران در کنار هم نیست.

مشکل تایپی و فرمی و...

اما درست همین اتفاق خوشایند است که مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی را در برابر تصمیمات کبرای دیگری نیز گذاشته است؛ تصمیماتی برای حل کردن مشکلات جالب برخی دیگر از شکارچیان سیمرغ امسال که یکی از جالب‌ترین‌هایش، «دیوار» محمدعلی طالبی است.

طالبی که پشت دیوار هیئت انتخاب مانده است و از این تصمیم حسابی جا خورده، ظاهرا به میهمانی و نگاه اول و این چیزها هم رضایت نمی‌دهد و می‌خواهد به قلب سیمرغ حمله کند.

وی می‌گوید: «طی مذاکرات اخیری که با دفتر جشنواره داشته‌ام، ظاهراً مشکل فیلم دیوار در روزهای آینده حل می‌شود. آن گونه که مطلع شده‌ام، اشکال تایپی بوده است و حل خواهد شد.»

به هر حال اشکالات تایپی کاربردهای مختلفی دارند. همان طور که فرم‌ها نیز در مواقع بسیاری به کار می‌آیند.

فرشته طائرپور درباره این کاربردها به ایسنا می‌گوید: «درست است که استدلال قانونی آقایان مبنی بر پُر نکردن فرم جشنواره از سوی من موجب غیبت فیلم از جشنواره شده است اما اگر مفهوم مرام را در عالم سینمای حرفه‌ای ایران باور داشته باشیم، یک سؤال بزرگ از آقایان باقی می‌ماند که معنای اکران نکردن یک فیلم آماده در تاریخ عید فطر و نگه‌داشتن سرمایه‌ 400 میلیون تومانی به مدت 6 ماه و تحمل همه‌ گرفتاری‌های ناشی از آن صرفا به منظور حضور فیلم در جشنواره‌ فجر، چه محلی از اعراب پیدا می‌کند؟»

البته طائرپور در مقام تهیه‌کننده «زن دوم» ظاهرا علاقه‌ای به شکار سیمرغ ندارد و توپش هم پر است، آن‌قدر که تصمیم کبری بعید است مشکلش را حل کند و این بار به تصمیم اکبر نیاز است.

وی می‌‌افزاید: «در هر حال از آنجا که سرافرازی سینمای ملی ایران و آبرومندی جشنواره‌ فیلم فجر را مهم‌تر از همه‌ مسایل فردی سینماگران می‌دانم و تصور می‌کنم این سینما بیش از مدیران گذرا و ماندگار دولتی به اصحاب آن و صاحبان آثار آن تعلق دارد، برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و بهتر این دوره از جشنواره دعا می‌کنم و اعلام آمادگی می‌کنم که برای هر گونه همکاری در اختیار آن خواهم بود.»

بگذریم...

از این بحث‌های پایان‌ناپذیر که بگذریم، به گفته مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از روز یکشنبه هفتم بهمن گاز سینماها هم به مرور وصل می‌شود.

این مرور البته حتما آن‌قدر سرعت خواهد داشت که تا 6 روز دیگر، یعنی آغاز جشنواره 26، دست کم 8 سینمای مردمی امسال، گرم و نرم باشند.

آزادی، آستارا، آفریقا، اریکه ایرانیان، موزه سینما، فرهنگ 1 و 2، عصر جدید 1و 2، فلسطین 1 و 2 و 3 و بهمن 1 و 2 این 8 سینما هستند که البته در 5 روز اول تنها در سالن‌های فرهنگ 1و 2، عصر جدید 1 و 2، فلسطین 1 و 2 و 3 و سپیده 1 فیلم‌های خارجی یا فیلم‌های ایرانی برگزیده به نمایش درمی‌آید.

تصمیمی که برای نخستین بار اجرا می‌شود و یکی دیگر از مسایل بحث‌برانگیز امسال است.

دانشجویان به سینما فلسطین بروند

دانشجویان می‌توانند از ساعت 8:30 تا 19 امروز و فردا به سینما فلسطین رفته و با ارائه کارت دانشجویی، تنها تعدادی بلیت جشنواره را با 20 درصد تخفیف خریداری کنند.

البته پیش‌فروش بلیت‌های امسال از پنجم شروع شده اما شنبه و یکشنبه مخصوص دانشجویان است.

ضمناً بلیت‌های گل سرسبد سینماهای جشنواره 26، یعنی سینما آزادی، پیش‌فروش نمی‌شود.

کد خبر 42620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز