امتداد خط ۴ مترو (ارم سبزـ شهید کلاهدوز) یا خط فرودگاه مهرآباد جدیترین گزینه بود. سال گذشته «حسن رحمانی» شهردار منطقه ۲۱ هم ابراز امیدواری کرده بود که موضوع ورود مترو به این منطقه در سال ۱۳۹۸ مصوب و نهایی شود اما سال از نیمه هم گذشت و خبری ازخطوط مترو و اتوبوسهای بی.آر.تی نشد. به همین دلیل سراغ معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ رفتیم و گلایههای اهالی را مطرح کردیم. «محمدرضا سالمی» از اختصاص خط ۱۱ مترو به شهروندان منطقه ۲۱ خبر میدهد و میگوید: «خط ۱۱ مترو برای منطقه ۲۱ در نظر گرفته شده است. این خط از مبدأ منطقه ۲۲ در محدوده بلوار چوگان(ورودی اصلی ورزشگاه آزادی) آغاز میشود. ۲ ایستگاه در منطقه ۲۱ یکی تهرانسر و دیگری هم در بزرگراه فتح دارد و به منطقه ۱۸ و ۱۷ میرود. پس از تصویب راهاندازی خط ۱۱ مترو، کارهای مربوط به اجرای پروژه از جمله مباحث مربوط به تأمین بودجه آغاز خواهد شد.» سالمی زمان مشخصی را برای آغاز و تکمیل پروژه اعلام یا پیشبینی نمیکند و میگوید: «نمیتوانم زمانی را برای اجرای این پروژه اعلام کنم یا بگویم که چه زمانی مترو به منطقه ۲۱ میآید. این پروژه هم مانند دیگر پروژهها روند مشخصی را طی میکند و امیدواریم در سریعترین زمان ممکن مترو به منطقه ۲۱ هم بیاید.» تکلیف مترو تا حدود زیادی مشخص شده یا دستکم پس از بررسی و مطالعات چند ساله مشخص کردهاند که چه برنامهای برای آوردن حملونقل ریلی به منطقه دارند. در کنار خط مترو، امتداد یافتن مسیر بی. آر. تی هم دیگر خواسته و نیاز شهروندان منطقه ۲۱ است که بارها آن را مطرح و از مسئولان درخواست کردهاند. برخلاف مترو هنوز مشخص نیست که اتوبوسهای تندرو چطور و چگونه به منطقه ۲۱ خواهد آمد. تنها موضوع قطعی، منتفی شدن طرح امتداد خط یک اتوبوسهای بی. آر. تی تهرانپارس ـ آزادی تا وردآورد و راهاندازی خط جدید در مسیر بزرگراه شهید لشکری است. گفته میشود طولانی شدن مسیر دلیل رد شدن این طرح است. معاون حملونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱ تأکید میکند: «طرح راهاندازی خطوط بی.آر.تی در منطقه ۲۱ نیاز به بازنگری دارد.» امتداد خط ۱۰ بی. آر. تی (میدان آزادی ـ دانشگاه آزاد) که ۱۸ ایستگاه دارد و از بزرگراههای محمدعلی جناح و شهید آیتالله اشرفی اصفهانی و فلکه دوم صادقیه عبور میکند یکی از طرحهای پیشنهادی برای ورود اتوبوسهای تندرو به منطقه است. سالمی خبر امتداد یافتن این خط تا منطقه ۲۱ را تأیید یا تکذیب نمیکند: «درباره اتوبوس بی.آر.تی هنوز چیزی قطعی و نهایی نشده و طرحها و فرضیات مختلفی در حال مطالعه است. باید بررسی کرد امکان اجرای کدام وجود دارد تا در مرحله بعد تأیید و مصوب شود.» به اینترتیب ساکنان منطقه ۲۱ و کارگران و کارمندان و دانشجویانی که به این محدوده رفتوآمد میکنند فعلاً نباید روی بی. آر. تی حساب کنند. آمدن مترو هم تا تصویب شدن و تعیین و تأمین بودجه و اجرا قطعاً زمانبر خواهد بود. تا آن زمان شهروندان مجبورند از خطوط ۴ و ۵ مترو ایستگاههای همجوار منطقه مثل ایستگاه ورزشگاه آزادی، میدان آزادی و وردآورد و بیمه استفاده کنند.
مهدی اسماعیلپور-خبرنگار:ورود مترو و اتوبوس تندرو به منطقه ۲۱ از جمله وعدههایی است که در دورههای مختلف شهرداران و اعضای شورایشهر به اهالی این تکه از پایتخت دادهاند و در این خصوص پیشنهادهای مختلفی هم مطرح شده است.
کد خبر 460537
نظر شما