همشهری آنلاین: امروز در زیمبابوه حدود 6 میلیون رای‌دهنده رییس جمهور منتخب خود و صاحبان جدید کرسی‌های پارلمان این کشور را برمی‌گزینند.

خبرگزاری آلمان از ژوهانسبورگ گزارش داد، رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه که 28 است حاکمیت مطلق را در این کشور در دست دارد بار دیگر به منظور تصدی این سمت برای دوره‌ای پنج ساله نامزد شده است.

علاوه بر موگابه، سیمبا ماکانی، وزیر دارایی پیشین وی و مورگان تسوانگیرای، رهبر حزب مخالف دولت زیمبابوه نامزدهای اصلی این انتخابات هستند.

حوزه‌های رای گیری ساعت هفت صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کردند.

پیش از برگزاری انتخابات، مخالفان دولت به انجام تلاش‌های متعدد برای ارعاب متهم شدند. زیمبابوه اجازه ورود به این کشور را به ناظران کشورهای غربی نداده است. [نگاه عفو بین‌الملل به وضع حقوق بشر در زیمبابوه]

انتظار نمی‌رود نتایج اولیه این انتخابات تا پیش از دوشنبه شب منتشر شود.

سی‌ان‌ان نیز در همین رابطه گزارش داد، انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه در حالی برگزار می شود که ساکنان این کشور در شرایط سخت بحران اقتصادی به سر می‌برند و با بیکاری و تورم فوق‌العاده مواجه هستند.[تورم 66 هزار درصدی در زیمبابوه]

شرایط زندگی در زیمبابوه همیشه این گونه نبوده است و زمانی این کشور به عنوان سبد نان جنوب آفریقا شناخته می‌شد، اما هم اکنون اقتصاد این کشور در زمره ضعیف ترین اقتصادهای دنیا قرار دارد.

شرایط بد اقتصادی از سال 2000 با دستور موگابه برای توقیف مزارع کشاورزی سفید پوستان آغاز شد و صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی به صورت ناگهانی و به شدت کاهش یافت.

دولت زیمباوه سوء مدیریت خود را در بحران اقتصادی رد می کند. سفیر زیمبابوه در آفریقای جنوبی تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را از دلایل اصلی بحران اقتصادی می‌داند.
دولت زیمبابوه راهکارهایی برای مواجهه با بحران اقتصادی در پیش گرفته است. چاپ پول بیشتر و عرضه اسکناس‌هایی با ارزش زیاد که می‌توان به چاپ اسکناس‌های 10 میلیون دلاری اشاره کرد، از جمله این اقدامات است.

کنترل بر فروش محصولات نیز افزایش یافته است و اشخاصی که کالاها را به قیمت بالاتر از مصوب عرضه کنند، بازداشت می‌شوند، اما این اقدامات نتوانسته است به کاهش تورم و بهبود وضع اقتصاد این کشور منجر شود.

کد خبر 47248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز