چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: روزنامه دولتی هرالد چاپ زیمبابوه از احتمال به دور دوم کشیده شدن انتخابات این کشور خبر داد.

به گزارش بی بی سی، اولین نمودهای رسمی انتخابات زیمبابوه حکایت از آن دارد که رابرت موگابه از حزب زانو پی اف و رقیب اصلی‌ وی مورگان تساوانگیری از حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک هیچکدام نتوانسته‌اند 50 درصد از آرای انتخابات روز شنبه 29 مارس را به خود اختصاص دهند، در نتیجه احتمال می‌رود این انتخابات به دور دوم کشیده شود.

مورگان تساوانگیری اصلی ترین رقیب رابرت موگابه اعلام کرد که  در انتخابات پیروز شده است تساوانگیری اما در ادامه افزود: قصد ندارد درباره کناره گیری موگابه از مقام ریاست جمهوری مذاکره کند.

تساوانگیری در ادامه گفت: تا زمانی که شمارش رسمی آرا به پایان نرسد خود را فرد پیروز انتخابات نخواهد خواند و در هیچگونه مذاکراتی شرکت نخواهد کرد.

براساس این گزارش ، باور عمومی بر این است که در صورت برگزاری دور دوم انتخابات موگابه به احتمال زیاد فرد پیروز نخواهد بود در نتیجه او قصد ندارد با شکستی تحقیر آمیز در دور دوم انتخابات مواجه شود.

برایت ماتونگا معاون وزیر اطالاعات زیمبابوه اما  اخبار مبنی بر انجام مذاکرات جهت کناره گیری موگابه را تکذیب کرده است.

پیشتر منابع حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک خطاب به بی بی سی گفته بودند که دستیابی به توافق برای کناره گیری موگابه از مقام ریاست جمهوری  نزدیک است.

نتایج انتخابات پارلمانی زیمبابوه که به طور همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در روز شنبه 29 مارس انجام شده بود، نیز حکایت از پیشی گرفتن حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک در این انتخابات دارد. بر اساس نتایجی که تا کنون از انتخابات پارلمانی زیمبابوه انتشار یافته است، حزب نهضت برای تغییر دموکراتیک با کسب 96 کرسی پارلمانی از حزب حاکم زانو پی اف پبش افتاده است. حزب زانوپی اف تا کنون 92 کرسی مجلس زیمبابوه راکسب کرده است.

مقامات انتخاباتی ریمبابوه اعلام کرده‌اند که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی زیمبابوه روز چهارشنبه 2 آوریل اعلام می‌شوند.

کد خبر 47478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز