سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: اجرای برنامه‌های متنوع ازسوی 15 نفر ازکودکان همیارمحیط زیست که به مناسبت روززمین پاک درشورای شهرتهران حاضرشده بودند باعث شد تا نود و چهارمین جلسه علنی شورا به نشستی جذاب تبدیل شود

برنامه ریزی‌ها به گونه‌ای بود تا تعداد کودکان همیارمحیط زیست برابربا اعضای شورای شهرباشد تا هرکودک باروبوسی، اهدای یک شاخه گل وخواندن شعری خطاب به یکی ازاعضا ازوی به‌منظورحفظ محیط زیست ونجات شهرتهران ازآلودگی استمداد کند.

15 نفرنماینده گروه 5هزارنفره همیار محیط‌زیست که به همت شهرداری تهران شکل گرفته‌اند، دیروز همچنین میثاق نامه‌ای در7 بند با اعضای شورای شهربه امضا رساندند.
این گروه که به 4 یگان انرژی، ‌هوای پاک، بازیافت وفضای سبزتقسیم شده و درجهت فرهنگ‌سازی‌ واصلاح الگوی مصرف جامعه تلاش می‌کنند، ازاعضای شورای شهرخواستند تا هرچه بیشتردرجهت هدایت صنایع آلوده به خارج شهر، گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، توسعه بوستان‌های محلی و تدوین قوانین انضباطی برای تنبیه آلوده‌کنندگان محیط زیست تلاش کنند.

تصویب طرح جامع مدیریت پسماند
به گزارش همشهری، معصومه ابتکار یکی ازاعضا ورئیس کمیته محیط زیست شورا ی شهرتهران دیروز به همین مناسبت ضمن اعلام حمایت شورای شهر از طرح‌های زیست محیطی، از تصویب طرح جامع مدیریت پسماند در نیمه دوم خردادماه همزمان با روزجهانی محیط زیست خبر داد که متعاقب آن تحول بزرگی در زمینه محیط زیست شهر تهران رخ خواهد داد.

وی افزود: روززمین پاک برای توجه بیشتر به موضوع زباله و پسماند در سطح دنیا شکل گرفته است. معضلی که با افزایش جمعیت وتوسعه شهرنشینی با رشد روز افزون مواجه بوده، وضعیت ناپایداری را برای محیط زیست شهرها به وجود آورده است.
وی با اشاره به حمایت شورا از طرح‌های زیست‌محیطی، اظهار کرد: شورای شهر توجه ویژه‌ای را به این موضوع دارد و اعتبارات بخش محیط زیست در بودجه سال 87 شهرداری به ویژه در بحث مدیریت پسماندها رشد خوبی داشته است.

همچنین ابتدای این نشست مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به روز ملی زمین پاک، گفت: سلامت و بهداشت زندگی و جسم و جان از ضروریات زندگی است و ادامه زندگی بدون آن ممکن نیست.وی افزود: متأسفانه دنیای کنونی هرچه بیشتر به سمت فناوری و صنعت پیش می‌رود، به ازبین بردن آب و هوا، فضای سبز و مسائل زیست محیطی نیز نزدیک‌تر می‌شود و ما برای بهتر نگهداشتن آن تلاش چندانی نکرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه امروز، تهران رکورد دار بسیاری از مسائل آلودگی‌های زیست محیطی نسبت به شهر‌های بزرگ روی زمین است، اظهار کرد: وضعیت امروز تهران، متاثر از وضعیت فرهنگی است که بر ما حاکم شده که امیدواریم برگزاری این برنامه‌ها بتواند به اصلاح فرهنگ ما در این زمینه کمک کند.

بازگشت لایحه انتشار اوراق مشارکت
دیروز پس ازبحث‌های پیش آمده هنگام بررسی لایحه انتشاراوراق مشارکت برای نوسازی بافت‌های فرسوده بین اعضای شورای شهرونماینده سازمان نوسازی شهرتهران، چمران به‌عنوان رئیس این شورا پیشنهاد بازگشت یک هفته‌ای این لایحه به کمیسیون عمران رامطرح کرد تا با بررسی دقیق‌ترهمه ابعاد وابهامات مطروحه پیرامون این طرح ازسوی اعضابرطرف شود. وی تأکید کرد که این لایحه هفته آینده حتما در صحن مطرح شود.

استفاده از ظرفیت شهرداری 
اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز مصوب کردند تا از ظرفیت‌های موجود در شهر تهران جهت تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی استفاده شود.
براین اساس مقرر شد تا مدیریت شهری پایتخت از ظرفیت‌ها و امکانات مختلف و فضاهای منحصربه‌فرد تاریخی، مذهبی و فرهنگی که جلوه‌های مؤثری از همگرایی و انسجام اقوام، ملل، ادیان و مذاهب مختلف هستند برای تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی بهره گیرد.
براساس این طرح، شهرداری تهران موظف است تا خیابان 30 تیر تهران را با توجه به قرار گیری همزیستی ادیان الهی از جمله معابد ادیان ابراهیمی ( مسجد، کلیسا و کنیسه) در کنار یکدیگر بازپیرایی و باز‌سازی‌ کند.

همچنین شهرداری باید نسبت به اتخاذ راهکارهای مناسب درخصوص نگهداری، ایمن‌سازی‌، مرمت، بازسازی و بهسازی ابینه تاریخی به ویژه اماکن دینی موجود در محدوده یادشده اقدام کند.شهرداری همچنین باید در اراضی عباس آباد مطابق طرح جامع مصوب، مجموعه فرهنگی- تفریحی نوروز را با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی و بهره گیری از نشان‌ها و نمادهای مختلف اقوام ایرانی درتحقق اتحاد ملی با در نظر گرفتن مختصات ویژگی‌های مشترک فرهنگی، زبانی و تاریخی کشورهای منطقه دریای خزر واعضای سازمان اکو در راستای افزایش همگرایی و انسجام اسلامی و فرهنگی طراحی و اجرا کند.

چمران درجریان تصویب این طرح خاطرنشان کرد: شهرداری 3 سال است که برنامه‌ای را برای شهدای مذاهب گوناگون برپا می‌کند ولی پوشش رسانه‌ای خوبی در این خصوص انجام نمی‌شود.معصومه ابتکار نیز در این خصوص افزود: بهتر است در این طرح انجمن‌های دوستی ملل مختلف دنیا نیز مد نظر قرار گیرند، چرا که هم اکنون انجمن‌هایی در ایران مشغول فعالیت رسمی هستند.رئیس کمیته زیست محیطی شورا در ادامه پیشنهاد داد مکانی برای انجمن‌های دوستی ملل دنیا اختصاص داده و در این مکان اتاق‌هایی را به انجمن‌های مختلف ارائه دهیم.

کد خبر 49636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز